Formació de Persones Adultes

   ELS ALIMENTS

 
GUIA DIDÀCTICA

Introducció
Aplicacions didàctiques
Organització dels alumnes
Objectius
Continguts
Competències bàsiques en TIC
Coneixements previs
Temporització
Comentaris i suggeriments

Introducció

El material que es presenta té format de Webquest, és a dir, es tracta de materials que fan servir internet per tal d'assolir els objectius, però posant l'èmfasi més en la transformació i el processament de la informació, que no en la seva cerca. En les Webquest es fa servir la "cerca guiada", de manera que intentem que els alumnes no estiguin molt de temps cercant la informació, sinó analitzant-la i transformant-la, per tal d'aconseguir que siguin els mateixos alumnes els que construeixin el seu coneixement. Per a més informació sobre les webquests podeu consultar l'apartat corresponent de la presentació.

Es treballen els continguts relatius als grups d'aliments, els nutrients i el valor energètic dels aliments.

La proposta s'estructura en els següents apartats:

  • Introducció: s'explica als alumnes l'objectiu del treball amb la intenció de motivar-los en la realització del mateix.
  • Tasca: es planteja com a activitat inicial la confecció d'una taula sobre els propis hàbits alimentaris.
  • Procés: es presenten tres activitats parcials i la tasca final.
    • Activitat 1: són preguntes relatives als conceptes relacionats amb l'alimentació i els nutrients. Els i les alumnes poden respondre aquestes preguntes amb la informació recollida en els enllaços proposats a l'apartat "Recursos".
    • Activitat 2: aquesta és una qüestió de síntesi sobre les funcions dels diferents nutrients i els grups d'aliments en els quals es troben.
    • Activitat 3: un seguit de preguntes per tal de fer reflexionar l'alumnat sobre els seus hàbits alimentaris. Els i les alumnes poden respondre aquestes preguntes amb la informació recollida en els enllaços de l'apartat "Recursos".
    • Tasca final: es tracta d'una reflexió i anàlisi crític dels propis hàbits alimentaris que no es pot respondre directament amb la informació dels enllaços, si no que requereix una anàlisi més completa de tota la informació recollida.
  • Recursos: en aquest apartat s'ofereixen als alumnes un seguit d'enllaços a llocs web, que són suficients per realitzar tota l'activitat.
  • Avaluació: en aquest apartat es presenten els percentatges d'avaluació i els criteris per avaluar el treball realitzat, en forma de rúbriques d'avaluació. Es recomanable que els i les alumnes analitzin aquesta informació abans de començar l'activitat, per tal de tenir clar des del principi què se'ls està demanant i com seran avaluats/des. D'aquesta manera milloren la confiança de l'alumnat i el resultat final.
  • Conclusions: es realitza una reflexió sobre el procés dut a terme en tot el treball. Finalment es presenten uns enllaços amb activitats i informació per tal d'ampliar el tema o tractar-lo des d'una òptica específica.

Aplicacions didàctiques

Aquest material té una durada prevista de cinc sessions, segons la proposta de temporització que podeu veure més avall. Per tant, no és un material aïllat, sinó que ha d'estar inclòs en una programació trimestral més amplia, combinada amb classes presencials a l'aula.
Proposem que els i les alumnes realitzin les activitats proposades en l'apartat procés i les lliurin al formador/a mitjançant el correu electrònic. Posteriorment, el docent pot corregir les activitats i lliurar-les, un cop corregides, també mitjançant el correu electrònic. D'aquesta manera es potencia l'autonomia de l'alumnat i l'avaluació individualitzada, i s'aprofundeix en l'ús de l'ordinador i el correu electrònic com a continguts transversals dins de l'àmbit.

Organització dels alumnes

Aquest material està pensat per tal que els alumnes treballin de manera individual. Donat que es tracta d'un treball de curta durada, es poden organitzar els alumnes en grups, de manera que un grup treballi amb els ordinadors mentre els altres alumnes fan activitats a l'aula.
També pot plantejar-se com una activitat complementària per realitzar fora de l'horari de classes.

Objectius

  • Potenciar l'autonomia de l'alumnat
  • Potenciar l'ús de les noves tecnologies com a eina de suport a l'estudi
  • Entendre la classificació dels aliments en diferents grups, segons els nutrients que aporten
  • Conèixer la funció dels diferents nutrients
  • Reflexionar sobre la pròpia alimentació i els hàbits saludables
  • Entendre la relació entre alimentació i salut
  • Investigar les racions recomanades de cada grup d'aliments i adaptar-les a les pròpies necessitats
  • Reflexionar sobre alguns errors típics en alimentació
  • Conèixer els beneficis de la dieta mediterrània

Continguts

Procediments
  • Classifica els aliments en diferents grups, segons els nutrients que aporten
  • Sap calcular les calories aportades per proteïnes, glúcids i lípids
  • Identifica els nutrients que aporten els diferents aliments
  • Reconeix els beneficis i els inconvenients d'una dieta donada
  • Sap configurar una dieta diària que aporti les quantitats necessàries de proteïnes, glúcids i lípids
Fets, conceptes i sistemes conceptuals
  • Alimentació i nutrició
  • Els grups d'aliments
  • Alimentació saludable
  • Proteïnes, glúcids i lípids
  • Funcions dels diferents nutrients
  • Nutrients plàstics, reguladors i energètics
  • Els diferents grups de vitamines
  • Els minerals
  • L'aigua en l'alimentació
  • Les racions diàries recomanades dels diferents grups d'aliments
  • El metabolisme basal i els requeriments energètics diaris

Valors, normes i actituds

  • Identifica els encerts i els errors de la pròpia alimentació
  • Reconeix els beneficis d'una bona alimentació
  • Reflexiona sobre els problemes de salut derivats d'una alimentació inadequada
  • Valoració de l'ordinador i d'internet com a eines d'aprenentatge i cerca d'informació

Competències bàsiques en TIC

  • Sap trobar documents a internet i localitzar informacions concretes.
  • Fa servir els cercadors de manera adient per trobar una informació a la xarxa.
  • Utilitza correctament l'editor de textos per presentar un document escrit.
  • Utilitza el correu electrònic per tal d'enviar i rebre informació.

Coneixements previs

Tot i que no es requereixen coneixements previs resulta útil que els alumnes estiguin introduïts en el treball elemental amb ordinador :

  • Utilització elemental de l'editor de textos per presentar un document escrit.
  • Utilització de l'explorador d'internet per localitzar llocs a la xarxa i trobar informacions concretes en aquests llocs.
  • Utilització dels cercadors per trobar informació a la xarxa.

Temporització

L'activitat està pensada per una durada de cinc sessions, segons l'esquema següent :

  • Sessió 1a: es tracta d'una sessió prèvia en la qual s'explica als alumnes l'objectiu i la metodologia del treball i se'ls informa de la manera com han de fer un estudi dels seus hàbits alimentaris.
  • Sessió 2a: es tracta de la primera sessió de treball amb l'ordinador. Es proposa començar per explicar els diferents apartats de la web (introducció, dubtes, pistes i conclusió). És molt important mostrar als i les alumnes els percentatges d'avaluació que apareixen en l'apartat de conclusions. També és important insistir en el fet que es tracta d'una activitat de cerca guiada i que la informació recollida en els enllaços proposats a l'apartat pistes és suficient. D'aquesta manera, els i les alumnes han de centrar-se en l'anàlisi de la informació proposada i no en cercar-ne de nova. Per últim, els i les alumnes comencen l'estudi de la informació per respondre les activitats proposades.
  • Sessions 3a i 4a: dues sessions per realitzar les qüestions proposades.
  • Sessió 5a: finalització del treball. Els i les alumnes que hagin acabat el treball més ràpidament, poden realitzar les activitats proposades en l'apartat de conclusions.

Comentaris i suggeriments

Els vostres comentaris seran ben rebuts a l'adreça      jbroch@xtec.cat.

els aliments     dalt