Introducció
Aplicacions didàctiques
Organització dels alumnes
Objectius
Continguts
Competències bàsiques
en TIC
Coneixements previs
Temporització
Comentaris i suggeriments
Introducció
El material que es presenta té format de Webquest, és a dir, es tracta de materials que fan servir internet per tal d'assolir els objectius, però posant l'èmfasi més en la transformació i el processament de la informació, que no en la seva cerca. En les Webquest es fa servir la "cerca guiada", de manera que intentem que els alumnes no estiguin molt de temps cercant la informació, sinó analitzant-la i transformant-la, per tal d'aconseguir que siguin els mateixos alumnes els que construeixin el seu coneixement. Per a més informació sobre les webquests podeu consultar l'apartat corresponent de la presentació.
Es treballen els continguts relatius als grups d'aliments, els
nutrients i el valor energètic dels aliments.
La proposta s'estructura en els següents apartats:
- Introducció:
s'explica als alumnes l'objectiu del treball amb la intenció de motivar-los en la realització del mateix.
- Tasca: es planteja
com a activitat inicial la confecció d'una taula sobre
els propis hàbits alimentaris.
- Procés:
es presenten tres activitats parcials i la tasca final.
- Activitat 1: són preguntes relatives als conceptes
relacionats amb l'alimentació i els nutrients.
Els i les alumnes poden respondre aquestes preguntes amb
la informació recollida en els enllaços
proposats a l'apartat "Recursos".
- Activitat 2: aquesta és una
qüestió de síntesi sobre les funcions
dels diferents nutrients i els grups d'aliments en els
quals es troben.
- Activitat 3: un seguit de preguntes per tal
de fer reflexionar l'alumnat sobre els seus hàbits
alimentaris. Els i les alumnes poden respondre aquestes
preguntes amb la informació recollida en els enllaços
de l'apartat "Recursos".
- Tasca final: es tracta d'una reflexió i anàlisi
crític dels propis hàbits alimentaris que
no es pot respondre directament amb la informació
dels enllaços, si no que requereix una anàlisi
més completa de tota la informació recollida.
- Recursos:
en aquest apartat s'ofereixen als alumnes un seguit d'enllaços
a llocs web, que són suficients per realitzar tota
l'activitat.
- Avaluació:
en aquest apartat es presenten els percentatges d'avaluació
i els criteris per avaluar el treball realitzat, en forma
de rúbriques d'avaluació. Es recomanable que
els i les alumnes analitzin aquesta informació abans
de començar l'activitat, per tal de tenir clar des
del principi què se'ls està demanant i com seran
avaluats/des. D'aquesta manera milloren la confiança
de l'alumnat i el resultat final.
- Conclusions:
es realitza una reflexió sobre el procés dut
a terme en tot el treball. Finalment es presenten uns enllaços
amb activitats i informació per tal d'ampliar el tema
o tractar-lo des d'una òptica específica.
Aplicacions
didàctiques
Aquest material
té una durada prevista de cinc sessions, segons la proposta de temporització que podeu veure més avall. Per tant,
no és un material aïllat, sinó que ha d'estar
inclòs en una programació trimestral més
amplia, combinada amb classes presencials a l'aula.
Proposem que els i les alumnes realitzin les activitats proposades
en l'apartat procés i les lliurin al formador/a mitjançant
el correu electrònic. Posteriorment, el docent pot corregir
les activitats i lliurar-les, un cop corregides, també
mitjançant el correu electrònic. D'aquesta manera
es potencia l'autonomia de l'alumnat i l'avaluació individualitzada,
i s'aprofundeix en l'ús de l'ordinador i el correu electrònic
com a continguts transversals dins de l'àmbit.
Organització
dels alumnes
Aquest material
està pensat per tal que els alumnes treballin de manera
individual. Donat que es tracta d'un treball de curta durada,
es poden organitzar els alumnes en grups, de manera que un grup
treballi amb els ordinadors mentre els altres alumnes fan activitats
a l'aula.
També pot plantejar-se com una activitat complementària
per realitzar fora de l'horari de classes.
Objectius
- Potenciar
l'autonomia de l'alumnat
- Potenciar
l'ús de les noves tecnologies com a eina de suport
a l'estudi
- Entendre
la classificació dels aliments en diferents grups,
segons els nutrients que aporten
- Conèixer
la funció dels diferents nutrients
- Reflexionar
sobre la pròpia alimentació i els hàbits
saludables
- Entendre
la relació entre alimentació i salut
- Investigar
les racions recomanades de cada grup d'aliments i adaptar-les
a les pròpies necessitats
- Reflexionar
sobre alguns errors típics en alimentació
- Conèixer
els beneficis de la dieta mediterrània
Continguts
- Classifica
els aliments en diferents grups, segons els nutrients que
aporten
- Sap calcular
les calories aportades per proteïnes, glúcids
i lípids
- Identifica
els nutrients que aporten els diferents aliments
- Reconeix
els beneficis i els inconvenients d'una dieta donada
- Sap configurar
una dieta diària que aporti les quantitats necessàries
de proteïnes, glúcids i lípids
Fets,
conceptes i sistemes conceptuals
- Alimentació i nutrició
- Els grups
d'aliments
- Alimentació saludable
- Proteïnes,
glúcids i lípids
- Funcions
dels diferents nutrients
- Nutrients
plàstics, reguladors i energètics
- Els diferents
grups de vitamines
- Els minerals
- L'aigua
en l'alimentació
- Les racions
diàries recomanades dels diferents grups d'aliments
- El metabolisme
basal i els requeriments energètics diaris
Valors,
normes i actituds
- Identifica
els encerts i els errors de la pròpia alimentació
- Reconeix
els beneficis d'una bona alimentació
- Reflexiona
sobre els problemes de salut derivats d'una alimentació inadequada
- Valoració de l'ordinador i d'internet com a eines d'aprenentatge i cerca
d'informació
Competències
bàsiques en TIC
- Sap trobar
documents a internet i localitzar informacions concretes.
- Fa servir
els cercadors de manera adient per trobar una informació a la xarxa.
- Utilitza
correctament l'editor de textos per presentar un document
escrit.
- Utilitza
el correu electrònic per tal d'enviar i rebre informació.
Coneixements
previs
Tot i que
no es requereixen coneixements previs resulta útil que
els alumnes estiguin introduïts en el treball elemental
amb ordinador :
- Utilització elemental de l'editor de textos per presentar un document
escrit.
- Utilització de l'explorador d'internet per localitzar llocs a la xarxa
i trobar informacions concretes en aquests llocs.
- Utilització
dels cercadors per trobar informació a la xarxa.
Temporització
L'activitat
està pensada per una durada de cinc sessions, segons
l'esquema següent :
- Sessió
1a: es tracta d'una sessió prèvia en la qual
s'explica als alumnes l'objectiu i la metodologia del treball
i se'ls informa de la manera com han de fer un estudi dels
seus hàbits alimentaris.
- Sessió
2a: es tracta de la primera sessió de treball amb l'ordinador.
Es proposa començar per explicar els diferents apartats
de la web (introducció, dubtes, pistes i conclusió).
És molt important mostrar als i les alumnes els percentatges
d'avaluació que apareixen en l'apartat de conclusions.
També és important insistir en el fet que es
tracta d'una activitat de cerca guiada i que la informació
recollida en els enllaços proposats a l'apartat pistes
és suficient. D'aquesta manera, els i les alumnes han
de centrar-se en l'anàlisi de la informació
proposada i no en cercar-ne de nova. Per últim, els
i les alumnes comencen l'estudi de la informació per
respondre les activitats proposades.
- Sessions
3a i 4a: dues sessions per realitzar les qüestions proposades.
- Sessió
5a: finalització del treball. Els i les alumnes que
hagin acabat el treball més ràpidament, poden
realitzar les activitats proposades en l'apartat de conclusions.
Comentaris
i suggeriments
Els vostres
comentaris seran ben rebuts a l'adreça
jbroch@xtec.cat.
els aliments dalt
|