Introducció
Aplicacions didàctiques
Estructura del material
Objectius
Continguts
Coneixements previs
Temporització
Comentaris i suggeriments
Introducció
El material
proposat consisteix en un Quadern
Virtual amb enllaços a llocs web d'informació
específica sobre el tema d'estudi i un llistat d'activitats
sobre els diferents continguts treballats. Les activitats en
un Quadern Virtual es presenten agrupades en fulls de treball
dins dels quals hi ha diversos tipus d'exercicis. Per a més
informació sobre els quaderns virtuals consulteu l'apartat
corresponent de la presentació.
Aquest quadern
virtual es presenta com un suport per a l'avaluació en
xarxa i el seguiment de l'alumnat de primer nivell de GES. Es
treballen els continguts següents:
- Els nombres
racionals: concepte, significat i ordenació
- Operacions
numèriques amb nombres racionals
- Resolució de problemes
Aplicacions
didàctiques
El Quadern
Virtual és bàsicament un seguit d'activitats
i, per tant, ha d'estar acompanyat de l'estudi dels continguts
teòrics a l'aula. Els exercicis proposats en el Quadern
Virtual es poden fer servir a l'aula de diverses maneres:
- Podeu
presentar el Quadern Virtual directament a l'alumnat com uns
exercicis autocorrectius. D'aquesta manera es potencia la
independència dels alumnes i l'autoavaluació,
servint aquests exercicis com a eina de reforç i respectant
els diferents ritmes d'estudi.
- Integrat
en una plataforma educativa és possible presentar
el Quadern Virtual a l'alumnat sense possibilitat d'autocorrecció,
de manera que es lliurin telemàticament al docent
els diferents fulls del quadern un cop realitzats. D'aquesta
manera es poden fer servir els exercicis del Quadern Virtual
com una eina de seguiment i d'avaluació en xarxa.
Estructura
del material
Aquest Quadern
Virtual està format pels set fulls de treball següents:
- Full
1: "Introducció". En aquest full s'indiquen
el nivell, l'àmbit i l'autor del quadern. Seguidament
es presenten tres qüestions d'avaluació inicial.
- Full
2: "Divisibilitat". Aquest full conté
exercicis sobre el significat de múltiple i divisor,
la descomposició de nombres compostos en factors primers
i el càlcul del mínim comú múltiple
i el màxim comú divisor. Per últim hi
són presents uns problemes relacionats amb aquests
conceptes i càlculs.
- Full
3: "Fraccions". Es presenten activitats relacionades
amb el significat de les fraccions, el càlcul de fraccions
generatrius de nombres decimals i l'ordenació de fraccions.
- Full
4: "Operacions amb fraccions I: suma i resta".
En aquest full es presenten un seguit de sumes de fraccions.
Les operacions de suma de fraccions amb mateix denominador
estan agrupades en un únic exercici, mentre que les
operacions de suma de fraccions amb diferent denominador es
presenten com a exercicis aïllats que possibiliten la
seva correcció de manera individual.
- Full
5: "Operacions amb fraccions II: multiplicació i divisió". Consisteix en dos exercicis, el
primer amb multiplicacions de fraccions i el segon amb divisions.
En ambdós casos es proposen les solucions a les operacions
que l'alumnat ha de relacionar amb l'expressió corresponent.
- Full
6: "Operacions combinades amb fraccions".
Es presenten deu operacions combinades. Per a cadascuna d'aquestes
operacions l'alumnat ha de triar una solució d'entre
una llista de possibles solucions proposades.
- Full
7: "Resolució de problemes amb fraccions".
Es proposen un seguit de problemes la resolució dels
quals requereix de la utilització de nombres racionals.
Objectius
- Potenciar
l'autonomia de l'alumnat
- Potenciar
l'ús de les noves tecnologies com a eina de suport
a l'estudi
- Identificar,
ordenar i representar diferents tipus de nombres
- Reconèixer
les diferents formes d'expressió d'un nombre i utilitzar-les
per quantificar situacions quotidianes
- Aplicar
algorismes de comparació i càlcul amb nombres
racionals
- Plantejar
correctament davant de situacions problemàtiques expressions
numèriques que possibilitin la seva resolució
- Escollir
adequadament quin és el mètode més convenient
per a la realització d'un càlcul determinat
Continguts
- Representació
i ordenació de nombres racionals
- Utilització
de nombres racionals per representar numèricament situacions
quotidianes
- Aplicació
de les regles de càlcul amb nombres racionals
- Ús
i comprensió del significat del parèntesi en
els càlculs numèrics
- Resolució
de problemes que impliquin l'ús de nombres racionals
Fets,
conceptes i sistemes conceptuals
-
Significat
dels nombres racionals
-
Ordenació
i representació de nombres racionals
-
Múltiples
i divisors d'un nombre
-
Càlcul
i utilització del mínim comú múltiple
i del màxim comú denominador
-
Reducció de fraccions a denominador comú
-
Operacions
amb nombres racionals
-
Càlcul
de la fracció generatriu d'un nombre decimal
-
Resolució
de problemes que impliquin l'ús de nombres racionals
Valors,
normes i actituds
- Valoració
de la necessitat d'unes normes convencionals en la nomenclatura
matemàtica
- Superació
de les possibles dificultats inicials en la resolució d'un problema
- Predisposició
a la utilització sistemàtica de les tècniques
i algorismes matemàtics
- Predisposició
davant de l'exercitació sistemàtica per a l'adquisició
i consolidació de determinades tècniques matemàtiques
- Valoració
positiva de les matemàtiques com a eina per la resolució de problemes
- Interès
en la utilització correcta de lèxic de caire
científic
- Esperit
crític i objectiu davant de qualsevol idea prèvia
- Valoració
del mètode científic per la resolució de problemes
- Valoració de l'ordinador i internet com a eines d'aprenentatge i cerca
d'informació
Coneixements
previs
Tal i com
s'ha indicat anteriorment els exercicis presentats en el Quadern
Virtual són una eina d'avaluació de continguts,
però no els continguts en si.
Per tant, aquests exercicis haurien de realitzar-se posteriorment
a l'estudi dels continguts teòrics relacionats, els quals
pertanyen al mòdul de primer nivell de GES "Economia
domèstica".
Els
exercicis inclosos en aquest Quadern Virtual han estat plantejats
com una iniciació al càlcul amb nombres racionals.
S'espera
que l'alumnat conegui les regles i algorismes de càlcul
amb nombres naturals i enters.
Si feu servir el Quadern Virtual directament com a plana web,
la seva utilització no requereix coneixements previs
dels i de les alumnes més enllà de l'ús bàsic
de l'ordinador.
Si feu servir el Quadern Virtual integrat en una plataforma
educativa serà necessari que els i les alumnes estiguin
introduïts en l'ús del correu electrònic
i d'internet.
Temporització
El Quadern
Virtual és una eina adaptada als diferents ritmes d'aprenentatge
dels i de les alumnes. Per la realització d'aquest quadern
es proposa la següent distribució temporal:
- En
una classe amb el o la formador/a s'estudiarien els continguts
teòrics bàsics.
- En
una segona sessió es presentaria a l'alumnat el Quadern
Virtual, en la modalitat que es consideri més adient
(directament o integrat en un portal educatiu). En aquesta
mateixa sessió els i les alumnes podrien realitzar
les activitats del full "introducció" amb
l'objectiu de valorar els seus coneixements previs i, paral·lelament,
introduir-se en el funcionament dels Quaderns Virtuals.
- En
les sessions posteriors es podrien alternar sessions teòriques
a l'aula i sessions de treball amb el Quadern Virtual per
realitzar les activitats corresponents als continguts estudiats
anteriorment.
Comentaris
i suggeriments
Els vostres
comentaris seran ben rebuts a l'adreça
jbroch@xtec.cat.
els nombres racionals dalt
|