Formació de Persones Adultes

Temporització
Comentaris i suggeriments

Introducció

El material té el format d'una Cacera del Tresor. Aquestes són activitats de cerca guiada en les quals els i les alumnes disposen d'una sèrie d'enllaços a llocs d'internet on poden localitzar la informació que es demana. D'aquesta manera es pretén que els i les alumnes inverteixin els seus esforços en l'anàlisi de la informació, i no en la seva cerca. Per a més informació sobre les caceres del tresor podeu consultar l'apartat corresponent de la presentació.

Es presenten un seguit de qüestions per tal de treballar la informació que donen els enllaços proposats sobre les raons, les proporcions, la semblança de figures geomètriques, el teorema de Tales i la seva utilització per mesurar distàncies.

La proposta s'estructura en els següents apartats:

• Introducció: es presenta el tema d'estudi a partir de la llegenda sobre Tales i la piràmide de Kheops.
  • Preguntes: es proposen deu qüestions generals per treballar els conceptes del tema.
  • Recursos: l'alumnat troba en aquest apartat enllaços a pàgines d'internet que donen tota la informació necessària per tal de realitzar l'activitat.
  • La gran pregunta: es proposa una qüestió final que requereix un major esforç de síntesi dels conceptes estudiats.

Aplicacions didàctiques

Aquest és un material de curta durada, entre una o dues sessions de classe, que ha estat creat per servir d'introducció al teorema de Tales. L'autor proposa realitzar la cacera amb l'alumnat com a activitat prèvia a l'estudi del teorema de Tales a l'aula. Així durant la cacera es treballarien els conceptes relacionats amb el teorema de Tales i la seva utilització per mesurar distàncies, mentre que en l'estudi posterior a l'aula es treballaria la resolució de triangles semblants des d'un punt de vista més teòric i de càlcul.
Posteriorment a la realització de la cacera es proposa posar en pràctica les habilitats adquirides realitzant mesures reals en l'entorn proper. També es poden realitzar uns murals sobre el treball fet.

Organització dels alumnes

Aquesta és una activitat molt senzilla que es pot proposar com a activitat individual. Un cop finalitzada l'activitat es pot proposar a tot el grup classe realitzar mesures concretes en l'entorn proper i fer uns murals sobre la metodologia utilitzada.

• Potenciar l'autonomia de l'alumnat
  • Potenciar l'ús de les noves tecnologies com a eina de suport a l'estudi
  • Conèixer els conceptes de raó de semblança i proporció
  • Conèixer el teorema de Tales i la seva aplicació en la mesura de longituds
  • Realitzar mesures en l'entorn proper basant-se en la utilització del teorema de Tales

Continguts

Procediments

• Resum d' informació de caire científic i extracció de les conclusions adients
  • Defensa d'un punt de vista coherent sobre qüestions científiques
  • Utilització del lèxic específic de caire científic
  • Utilització dels conceptes matemàtics i aplicació dels mateixos en la mesura de longituds reals

Fets, conceptes i sistemes conceptuals

• Figures semblants: raó de semblança
  • Construcció de figures semblants
  • Criteris de semblança
  • Semblança de triangles
  • Triangles en posició de Tales
  • El teorema de Tales i les seves aplicacions

Valors, normes i actituds

• Valoració de les aportacions del mètode científic al coneixement de l'entorn
  • Predisposició a la utilització sistemàtica de les tècniques i algorismes matemàtics
  • Valoració positiva de les matemàtiques com a eina per la resolució de problemes
  • Interès en la utilització correcta de lèxic de caire científic
  • Esperit crític i objectiu davant de qualsevol idea prèvia
  • Valoració del mètode científic per la resolució de problemes
  • Treball en equip per realitzar una tasca concreta, respectant les aportacions de tots els membres de l'equip
  • Valoració de l'ordinador i internet com a eines d'aprenentatge i cerca d'informació

Competències bàsiques en TIC

• Saber trobar documents a internet i localitzar informacions concretes
  • Utilització correctament de l'editor de textos per a presentar un document escrit
  • Utilització del correu electrònic per tal d'enviar i rebre informació

Coneixements previs

Es suposa que l'alumnat està introduït en els càlculs amb nombres enters i racionals.
En quant al treball amb ordinador aquesta activitat no requereix grans habilitats, per la qual cosa pot ser una bona iniciació pels alumnes sense experiència en aquest tipus de metodologia.

Temporització

Aquesta és una activitat molt senzilla que l'alumnat hauria de realitzar en una o dues sessions. L'activitat ha estat creada, però, amb la intenció de posar realment en pràctica els coneixements apresos, és a dir, amb la intenció de realitzar mesures reals en l'entorn proper.
Es considera interessant la confecció com a tasca complementaria d'uns murals amb fotografies i esquemes sobre la realització de les mesures i la seva exposició en l'entorn del centre d'estudi.

Comentaris i suggeriments

Els vostres comentaris seran ben rebuts a l'adreça      jbroch@xtec.cat.

mesurem amb Tales      dalt