Aparcament automatitzat

Data:  Juliol 2003

RESUM DEL PROJECTE APLICAT AMB AUTÒMAT PROGRAMABLE BTT01 i LES SONDES BTT02

Lluís Alemany    lalemany@pie.xtec.es   IES El Pedró (L'Escala)
Jaume Giró   jgiro3@pie.xtec.es   IES Puig Cargol (Calonge)
Data:  11/07/2003
Nivell/cicle/crèdit: Batxillerats  Autòmats programables

Temps aprox.: 6 hores

• L'objectiu d'aquest projecte és la d'automatitzar un aparcament de cotxes mitjançant l'entrenador autòmat programable BTT01 i les sondes BTT02.

• Autòmat programable BTT01
  • Sondes BTT02
  • Simulador Zelio-Soft versió 1.5

Descripció del projecte i funcionament

• Es tracta de controlar el funcionament d'un aparcament amb una capacitat màxima de 50 places. Aquest aparcament consta d'una entrada i d'una sortida en llocs diferents, dispensador de tiquets, control de l'aforament, rètols lluminosos i aturada-marxa tot controlat mitjançant l'autòmat programable BTT01.
  • Un interruptor general ens permetrà desconnectar tots els circuits quan sigui necessari. Un rellotge controla l'obertura i tancament de l'aparcament. L'horari de funcionament és de 7:00 h. a 24:00 h. Uns rètols lluminosos indicaran si està obert o tancat.
  • Els llums interiors s'engegaran en el moment de l'obertura i mitjançant un temporitzador es mantindran oberts durant deu minuts després de tancar l'aparcament.
  • El funcionament de l'aparcament durant l'horari d'obertura és el següent:
    • Quan el sensor d'entrada detecta l'arribada d'un cotxe activa l'expulsió del tiquet. En retirar-se el tiquet la barrera d'entrada puja i es manté enlaire fins que el cotxe ha passat per un detector interior. En aquest moment, la barrera d'entrada baixa. El comptador ha sumat una plaça ocupada en el mateix moment que s'ha fet pujar la barrera.
    • Quan un cotxe vol abandonar l'aparcament ha d'introduir el tiquet pagat en un dispositiu màquina. Aquest fet provoca l'enlairament de la barrera de sortida i la resta d'una plaça ocupada. La barrera de sortida no baixarà fins que el cotxe sigui detectat per un sensor a l'exterior de l'aparcament.
    • Per tal de facilitar la feina al comptador no es pot produir una entrada en el mateix moment que s'està efectuant una sortida, i viceversa. Això s'aconsegueix desactivant el circuit de sortida quan està en funcionament el d'entrada, i al revés.
    • En el moment que s'arribi a les 50 places ocupades s'activarà un rètol lluminós indicant que l'aparcament és PLE. Al mateix temps, es desconnectarà el subministrament de tiquets d'entrada, amb la qual cosa s'evita que pugui entrar cap més cotxe. En sortir cotxes de l'interior i deixar places lliures es tancarà el rètol de PLE i s'activarà el dispositiu expulsor de tiquets.

Programa amb símbols elèctrics

Valoració / conclusions i possibles millores

• Aquest projecte ens sembla un bon exemple d'ús i amb aplicació didàctica de l'autòmat Zelio ja que s'utilitzen gairebé totes les possibilitats que aquest ens ofereix: temporitzadors, comptadors, rellotges i blocs de text.
  • El nivell de dificultat no és molt gran, per tant, pot servir com a demostració didàctica per alumnes de secundària obligatòria, i com a exercici pels alumnes de batxillerat.
  • Es poden plantejar algunes millores al disseny que no són excessivament dificultoses:
    • Introduir un interruptor per poder obrir els llums interiors durant l'horari de tancament
    • Afegir senyals acústics i/o lluminosos quan les barreres d'entrada i sortida estan elevades
    • Afegir finals de curs a les barreres

per tornar a :
Índex de treballs