PAS
A NIVELL AMB BARRERA DE CONTROL AUTOMÀTIC
|
Descripció
i característiques del projecte
|
|
Data: Juliol 2003 |
|
RESUM DEL PROJECTE
APLICAT AMB AUTÒMAT PROGRAMABLE BTT01 i LES SONDES BTT02
|
|
Autors:
|
JOSEP Mª FELIP
|
JUSTO ESTEBAN
|
XAVIER FARRERO
|
Data: 11/07/2003
|
Nivell/cicle/crèdit:
Batxillerats
|
|
Temps aprox.: 15
hores
|
|
Objectiu del projecte |
|
-
Aplicar els coneixements assolits
en l'ús de l'entrenador autòmat en un muntatge experimental;
automatització de la barrera d'un suposat pas a nivell.
-
Construir una maqueta d'un pas
a nivell amb barrera, semàfor, vies i vehicle, amb els diversos
contactes, connexions i cablejats.
-
Elaborar el programa per a l'autòmat
programable PLC Zelio.
-
Elaborar l'esquema GRAFCET corresponent
al programa
-
Simular el programa en un PC
-
Comprovar el correcte funcionament
Amb el PLC
|
|
Requeriments |
|
-
Cal disposar dels elements següents:
-
PLC BTT01 (Zelio SR1-B121BD)
-
PC i programa de simulació
del PLC Zelio
-
Sondes BTT02
|
|
|
Material i equipament |
|
-
PLC BTT01 (Zelio SR1-B121BD)
-
PC i programa de simulació
del PLC Zelio
-
Sondes BTT02
-
Contactes, relés, bombetes,
finals de cursa i altre material elèctric
-
Font d'alimentació
-
Cables de connexió
-
Material per a la construcció
de la maqueta: fustes, llistons, ...
|
|
Descripció del
projecte i funcionament |
|
-
Lliure pas i semàfor
verd
-
Quan el tren es troba a 2 km
del pas a nivell, un sensor NO o final de cursa (I1) activa el semàfor
vermell
-
Quan el tren es troba a 1 km
del pas a nivell, un sensor NO o final de cursa (I2) activa la barrera
que comença a baixar i manté el semàfor vermell
-
Quan la barrera ha baixat, un
sensor NC o final de cursa (I4) atura el motor i manté el semàfor
vermell
-
Quan el tren ha passat del tot,
un sensor NO o final de cursa (I3) activa la barrera que comença
a pujar, desconnecta el semàfor vermell i connecta l’ àmbar
-
Quan la barrera ha pujat, un
sensor NC o final de cursa (I5), desconnecta motor i posa altre cop semàfor
verd.
Seqüència de polsos
-
I1 entra el pols inicial i la
posició negada de i4, i3, manté el semàfor vermell
(Q1), queda realimentat per Q1
-
I2 entra el pols d'activar motor
de baixada de barrera i la posició negada de i3, la manté
junt amb el semàfor vermell i queda realimentat per Q2
-
I3 entra el pols de canvi de
sentit del motor (aixeca barrera) i canvia a semàfor àmbar
tot mantenint la posició i5 negada, quedant realimentat per Q3
-
I4 atura motor, barrera baixada
i manté semàfor vermell
-
I5 atura motor quan barrera
està alçada i activa semàfor verd posició
de repòs del cicle, lliure pas.
|
|
Esquemes / dibuixos /
fotos |
|
GRAFCET |
|
|
|
|
Programa amb símbols
elèctrics
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Possibles millores |
|
-
Que el tren circuli en doble
sentit
-
Que la barrera i el semàfor
estigui en ambdós sentits del pas a nivell
-
Activar semàfor àmbar
quan el tren és a 2 km.
-
Que el semàfor vermell
modifiqui la intensitat del llum ( parpelleig)
-
Activar un so intermitent quan
s'activa la barrera.
|
|
Valoració / conclusions |
|
-
Es valora com a molt positiu
aquest projecte de treball perquè és una mostra pràctica
dels coneixements assolits en el curs de PLC.
-
L'entrenador Autòmat
Programable BTT01 i sondes BTT02 són unes eines molt útils
per al desenvolupament de les classes, sobretot quan van dirigides a un
nombre reduït d'alumnes.
-
El curs de PLC ha posat de manifest
la complexitat del control programable, cal gran habilitat i experiència
en la programació, fins i tot problemes plantejats de situacions
reals trivials o senzilles, requereixen molta cura, atenció i dedicació.
-
El treball en PLC permet realitzar
un treball científico - tècnic que es fonamenta en l'experimentació
(assaig - error): una proposta dissenyada, la simulació en el PC
i la comprovació en l'Autòmat.
-
Si el curs hagués previst
més temps per a la proposta didàctica, aquest projecte hauria
tingut en compte més continguts dels treballats en el curs
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
per
tornar a :
|
Índex
de treballs
|
|
|
|
|
|