Control
del trànsit d'una cruïlla de dos carrers
|
Descripció
i característiques del projecte
|
|
Data: Juliol 2003 |
|
RESUM DEL PROJECTE
APLICAT AMB AUTÒMAT PROGRAMABLE BTT01 i LES SONDES BTT02
|
|
Autors:
|
Ramon Baena Iniesta
IES Salvador Dalí El Prat del Llobregat
|
Antoni Breda Isabal
IES Ítaca St Boi de Llobregat
|
|
Data: 11/07/2003
|
Nivell/cicle/crèdit:
Crèdits comú 4t ESO: Tecnologia de control. Crèdit
variable d'Automatismes. Tecnologia Industrial 2
|
|
Temps aprox.: 4 hores
|
|
Objectiu del projecte |
|
-
L'objectiu del projecte es controlar
el trànsit de vehicles i vianants d'una cruïlla de carrers
on els sentits són únics. Aquest control es farà efectiu
amb la construcció d'una maqueta que simularà la cruïlla
i amb el control dels semàfors mitjançant l'entrenador basat
en l'autòmat programable Zelio.
-
Així mateix, aquest objectiu
ha de permetre valorar la viabilitat o si més no l'exploració
d'estratègies per a la seva aplicació a l'aula de tecnologia,
ja sigui a l'ESO com al Batxillerat Tecnològic, especialment a Tecnologia
Industrial 2.
|
|
Requeriments |
|
-
A causa de què l'entrenador
disposa de només 4 sortides, en aquesta primera versió
la cruïlla disposarà de les següents característiques.
-
La cruïlla és de
dos carrers de sentit únic de circulació.
-
Els semàfors de cotxes
no disposaran del llum groc amb aquesta primera versió del projecte.
-
Els semàfors de vianants
no disposaran de la intermitència
|
|
|
Material i equipament |
|
-
4 semàfors (2 per vehicles
i 2 per peatons) fets amb diodes LED.
-
1 placa de circuit imprès.
-
4 LEDs vermells de 5 mm
-
4 LEDs verds de 5 mm
-
2 LEDs grocs de 5 mm
-
Cables de connexió
-
PC i software Zelio de l'empresa
Schneider Elèctric versió 1.5
-
Autòmat programable BTT01
|
|
Descripció del
projecte i funcionament |
|
-
El control s'efectua a partir
de temporitzadors de tipus A i de temps d'actuació definits en el
programa. Hi ha dos semàfors (un de vehicles i un de vianants) pel
carrer horitzontal i dos pel carrer vertical.
-
El grafcet de la solució
implementada té quatre etapes. El pas d'una a l'altra es realitzarà
mitjançant el venciment de les temporitzacions assignades a cada
una de les etapes. A la següent taula queda detallat l'evolució
del sistema:
(1) En aquesta primera versió
no està implementat el GROC.
(2) De l'etapa 4 es passa
a l'etapa 1
-
Per simplicitat en la definició
del hardware, l'assignació de les sortides queda detallada a la
següent taula.
|
|
Esquemes / dibuixos /
fotos |
|
GRAFCET |
|
|
Programa amb símbols
elèctrics
|
|
|
|
|
|
|
Possibles millores |
|
-
Incorporació del llum
groc en els semàfors de cotxes
-
Incorporació de senyals
acústiques.
-
Modificació de les temporitzacions
en temps real.
-
Modificació de la prioritat
de pas entre els dos carrers en temps real.
-
Funcionament en mode avaria.
-
Possibilitat d'establir un senyal
de coordinació amb altres cruïlles.
-
I en general, qualsevol funcionalitat
pròpia en el control d'una cruïlla de carrers real.
|
|
Valoració / conclusions |
|
-
Aquest petit projecte si més
no ens ha permet posar en pràctica els coneixements adquirits al
llarg del curs, alhora que hem pogut constatar la viabilitat de dur a terme
aquest projecte, o qualsevol altre, tant a la Tecnologia de l'ESO com al
Batxillerat Tecnològic, en especial a la Tecnologia Industrial II.
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
per
tornar a :
|
Índex
de treballs
|
|
|
|
|
|