TRANSPORTADOR
DE CÀRREGUES AMB CANVI DE DIRECCIÓ I SENTIT
|
Descripció
i característiques del projecte
|
|
Data: Novembre 2005 |
|
RESUM DEL PROJECTE
|
|
Autors:
|
Sara García
Trigo sgarci57@xtec.net IES Antoni Cumella Granollers
|
Natalia Luján
Gómez
nlujan@xtec.net IES Merce Rodoreda. L’Hospitalet
de Llobregat
|
Marisa Suñer
Giner msuner2@xtec.net IES Baix Montseny .Sant Celoni
|
Data: 30 novembre
2005
|
Nivell/cicle/crèdit:
2 on cicle d'ESO
|
Temps aprox.:
15 hores
|
|
|
Objectiu del projecte |
|
-
Muntatge d’un transportador
de càrregues amb canvi de direcció i sentit
-
Utilització del material
i la dotació de l’aula-taller de tecnologia.
-
Aplicació de conceptes
mecànics i elèctrics
|
|
Objectiu curriculars
del projecte |
|
-
Utilitzar el procés tecnològic
com a eina per solucionar el problema plantejat
-
Manipular correctament destresa
i precisió materials, instruments i eines.
-
Practicar amb circuits i connexions
elèctriques.
-
Utilització de mecanismes
de transmissió del moviment.
-
Projectar i construir peces
senzilles de diferents materials i aplicacions.
|
|
Requeriments |
|
-
Manipulació de diferents
materials
-
Utilització del màxim
equipament disponible a l’aula-taller
-
Utilització de mecanismes
de transmissió del moviment.
-
Control de la posada en marxa
i l’aturada del transportador de càrregues mitjançant un
interruptor.
-
Variació del sentit del
moviment mitjançant un commutador d’encreuament.
|
|
Material |
|
-
2 planxes de muntatge foradades
(170 x 500 x 1)
-
1 planxa de muntatge estreta
-
7 tires metàl·liques
foradades
-
1 tira metàl·lica
en escaire
-
1 escaire foradat
-
1 planxa de polistirè
en U
-
10 tires de polistirè
-
3 barres roscades
-
3 rodes dentades
-
1 cadena de transmissió
entre engranatges
-
4 molles petites
-
1 planxa de polistirè
sense forats
-
Filferro
-
1 motor reductor
-
2 cons dentats
-
1 interruptor
-
1 commutador d’encreuament
-
Pinces de cocodril
-
Cables de connexió
-
Cargols
-
Femelles
-
Volanderes
-
Volanderes amb dentat exterior
-
Femelles cegues
-
1 dolla de topall
|
|
Equipament |
|
-
Regla metàl·lica
-
Peu de rei
-
Trepant
-
Plegadora de plàstic
-
Emmotlladora de plàstic
-
Tornavís
-
Clau fixa
-
Tisores
-
Cargol de banc
-
Font d’alimentació
-
Punta de marcar
-
Llima
-
Serra d’arc
|
|
Descripció del
projecte i funcionament |
|
-
El projecte consisteix en la
construcció d'un muntatge de transmissió de moviment amb
canvi de direcció i de sentit, ja que hi ha un transport de càrregues
entre tres plataformes.
-
A cada plataforma, hi hauria
un operari que podria invertir el gir del transport amb un interruptor
i també aturar el moviment.
-
Cal muntar un motor elèctric
sobre un suport de mecano.
-
Aquest motor generarà
el moviment al pla vertical, i amb l’ajut de dos cons dentats traslladarem
el moviment al pla horitzontal.
-
La transmissió del moviment
es desenvoluparà mitjançant una cadena al voltant de tres
barres roscades, cadascuna amb una roda dentada a la part superior.
-
En aquesta cadena aniran penjades
unes molles petites amb unes cistelles que transportaran les càrregues.
-
Aquestes cistelles les farem
amb l’emmotlladora de plàstic.
-
Per a donar-li la velocitat
de gir adequada de gir al nostre muntatge, es redueix la velocitat del
motor mitjançant una reductora.
-
Mitjançant un interruptor
controlem la posada i l’aturada del transportador.
-
Mitjançant un commutador
d'encreuament variem el sentit del corrent, i per tant, el sentit de gir
del motor.
|
|
|
Dibuixos / fotos |
|
Possibles millores |
|
-
Utilitzar components reals per
a construir el circuit elèctric.
-
Afegir al circuit elèctric
unes bombetes que ens assenyalen la variació del sentit del moviment.
-
Intentar que l’estructura siga
més estable.
|
|
Qüestions / activitats
d'avaluació |
|
Fer un informe de la pràctica
realitzada.
Presentació oral dels
projectes a classe.
Disseny del circuit elèctric
utilitzat.
|
|
Valoració / conclusions |
|
-
Aquest projecte va adreçat
a alumnes de 3r d’ESO, que el faran una vegada haguem explicat el tema
de mecanismes i motor elèctric.
-
En la realització d’aquest
projecte ens hem trobat moltes dificultats inesperades, fonamentalment
amb la manipulació del mecano, la qual cosa la valorem positivament,
ja que hem pogut veure les dificultats que ens podem trobar a l’aula i
la solució a prendre o alternatives en tots aquests casos.
|
|
per
tornar a :
|
Índex
de treballs
|
|
|
|
|
|
|
|