BARRERA
DE PAS
|
|
Descripció i característiques
del projecte |
|
Data: octubre/novembre de 2001 |
|
RESUM DEL PROJECTE |
|
Autors: |
Alfred Turró Lozano |
|
|
|
Nivell/cicle/crèdit:
Segon cicle ESO
|
|
Objectiu del projecte |
|
-
Hi ha situacions en que cal
impedir momentàniament el pas de vehicles o persones com entrades
i sortides de pàrkings, passos a nivell de trens, etc. ...
La barrera de pas és un mecanisme molt utilitzat per a aquests casos.
|
Muntatge |
|
-
S'han construït les peces
i muntat els diferents grups seguint un ordre:
-
Base i estructura de suport
de la barrera
-
Motor reductor amb vis sens
fi
-
Barrera amb roda dentada
-
Després s'ha fixat el
motor reductor amb el seu vis sens fi a la basa del muntatge i després
s'ha ajustat la posició de la roda dentada. Aquest és un
dels punts més importants d'aquest muntatge. La roda ha de quedar
perfectament alineada amb el vis sens fi perquè hi hagi una bona
transmissió del moviment.
-
Per últim s'han fixat
els finals de cursa a les seves posicions; el superior a la part superior
del suport de la barrera, i l'inferior al suport que es troba més
allunyat del motor. S'ha utilitzat un doble commutador per a l'accionament
de la barrera.
-
Metrologia
-
S'han utilitzat instruments
amb apreciació de 1 mm com el metre i la regla d'acer, ja que per
al tipus de treball realitzat no ha estat requerida una elevada exactitud
en el dimensionat.
|
Material |
|
-
1 Motor reductor ( motor elèctric,
rodes dentades de plàstic, d'altres peces de plàstic per
a evitar contactes entre rodes que no han de de fer contacte, suports de
plàstic i de metall, eixos de metall)
-
Vis sens fi de plàstic
-
Roda dentada de plàstic
-
Fusta tipus tablex de 0,35m.
0,20m
-
Fusta tipus aglomerat
-
Doble commutador
-
Fil conductor
-
Dos finals de cursa
-
Cola de fuster, celo, cola de
súper - contacte
|
Equipament |
|
-
Llapis, retoladors
-
Tisores, cutter, pelafils, serra
de marqueteria
-
Llima de secció triangular
-
Barrina
-
Clau anglesa
-
Alicates
-
Serjant, cargol de banc
-
Martell
-
Trepadora de sobretaula
|
Descripció del
projecte i funcionament |
|
-
El seu funcionament és
simple: una barra col·locada de forma horitzontal impedeix
el pas on és necessari, llavors un mecanisme fa moure la barra fent
la girar per un dels seus extrems fins a posar-la vertical, permeten de
nou el pas de vehicles o persones
|
Esquemes / dibuixos /
fotos |
|
|
Transmissió |
|
-
Per provocar el moviment de
la barrera es poden utilitzar diferents mecanismes. En aquesta construcció
s'ha realitzat una transmissió amb vis sens fi, des d'un motor -
reductor a una roda dentada que porta la barra fixada.
-
En el muntatge del motor - reductor
hi ha dues rodes que van fixades a l'eix: la del motor (pinyó de
color negre) i la de l'eix de sortida (corona de color gris). Les
altres són intermèdies, giren lliures sobre el seu eix, i
són totes iguals. Per augmentar o disminuir la reducció és
col·loquen més o menys grups intermedis; en el cas que ens
ocupa s'han col·locat tres grups intermedis que generen una reducció
adient per al moviment de pujada i baixada que exerceix la barra.
|
Sistema elèctric |
|
-
S'ha utilitzat un motor elèctric
de corrent continu. Per a endegar-lo s'ha emprat una pila, el voltatge
de la qual respectés el necessitat pel motor.
-
El circuit elèctric implantat
consta de la pila, el motor elèctric, un doble commutador, un fi
de cursa superior (és accionat per la barrera quan aconsegueix la
posició vertical un fi de cursa inferior (és accionat per
la barrera quan aconsegueix la posició horitzontal).
|
Esquema elèctric |
|
|
Ubicació del projecte
dins el currículum |
|
-
Aquest tipus de projecte abraça
unes quantes branques del coneixement bàsic en l'àrea de
tecnologia que s'imparteix a l'Ensenyament Secundari Obligatori.
Es per això, que l'alumnat primerament ha d'assolir els coneixements
dels textos per a poder aplicar després amb més criteri el
què ha après, a projectar una maqueta d'aquest tipus.
-
El segon curs del segon cicle
seria el més idoni per a realitzar-ho ja que el primer curs d'aquest
mateix cicle, tot i que també possiblement s'hi podrien aventurar,
s'assumiria un risc massa elevat de fer una tasca sense comprendre del
tot bé les bases teòriques del perquè les coses funcionen
d'una determinada manera.
|
|
|