NAVEGACIÓ

GUIA DIDÀCTICA

INTRODUCCIÓ

Aquest “Fanzine on line” o revista en línia, està integrat dins del currículum d’Informàtica.  Va adreçat bàsicament a Segon Cicle de Secundària, encara que es podria adaptar per fer-la adient a un ventall més ampli d’alumnat. La proposta sorgeix a partir de tres idees:
1a. Necessitat d’aplicar programari informàtic no comercial i en múltiples idiomes, en el nostre cas català, per construir un producte complet i digne.
2a. Treballar cooperativament.
3a. Utilitzar la diversitat com un recurs, no com un problema.

OBJECTIUS

1. Utilització de l’ OpenOffice per redactar els articles, utilitzant sempre un llenguatge al seu nivell.
  2. Manipular tot el treball gràfic amb el programa GIMP.
  3. Maquetació final amb el PDF del programa OpenOffice i compartir-lo dins de la xarxa social ISSUE.
  4. Reflexionar sobre programari lliure, com alternativa al programari comercial.
  5. Conèixer els elements que configuren una publicació d’aquest tipus.
  6. Saber treballar en equip de forma cooperativa.

PROCEDIMENT

1r. FASE PRÈVIA: preparació de l’alumnat en el maneig dels programes OpenOffice i GIMP.
2n. ASSIGNACIÓ: formació de grups de treball de tres persones, especificar l’apartat a treballar, definir les tasques personals (redactor, investigador i muntador) i buscar un nom per titular l’article.
3r. CERCA: selecció dels continguts concrets de cada secció i preparar el material a treballar en una carpeta compartida.
4t. REDACCIÓ: elaborar els textos en OpenOffice.
5è. IL·LUSTRACIÓ: preparar la part gràfica amb el GIMP.
6è. REUNIÓ: abans del muntatge final de la pàgina, es buscarà una hora per fer un intercanvi d’idees entre els tres rols que s’han definit. Els redactors amb els redactors, els investigadors amb els investigadors i els muntadors amb els muntadors, que servirà per contrastar com s’està funcionant, en la que es farà un escrit de cada grup on s’exposaran tant problemàtiques com exemples de bona feina. Els 15 minuts finals es deixaran per fer l’exposició dels resultats,  amb el professor com moderador.
7è. PÀGINA PRÒPIA: incloent les millores aportades a la reunió anterior, cada grup elabora la seva pàgina del Fanzine, en horitzontal i a doble columna.
8è. MAQUETACIÓ: reunió de totes les seccions per preparar la publicació completa, afegint tots els elements necessaris, principalment l’índex, l’ordenació del contingut i la numeració de les pàgines.
9è. ISSUE: publicació de la feina feta per compartir-la en aquesta xarxa social.

TEMPORALITZACIÓ

Aquesta feina està pensada per treballar-la durant una avaluació, aproximadament 30 hores, com si fos un crèdit. Cal considerar una reserva d’unes 12 hores inicials per assolir bona fluïdesa amb els programes OpenOffice i GIMP, ja que l’alumnat no els utilitza habitualment. És important la preparació prèvia, ja que com més dominin el programari més motivació aportaran.
Per l’activitat inicial, unes 3 hores, on demostraran si són capaços de treballar amb els nou programari après.
Per preparar les pàgines podem pensar en unes 10 hores o sessions, el desenvolupament de la WQ . Les altres 5 hores que ens queden són per maquetar-la i per anar fen sessions d’orientació o potser es podrien anomenar de retroalimentació.

CONTINGUTS DE FETS, CONCEPTES I SISTEMES CONCEPTUALS

CONTINGUTS DE PROCEDIMENTS

CONTINGUTS D’ACTITUDS, VALORS I NORMES

AVALUACIÓ

Incomplert = 0 punts,  Just = 1 p,  Bé = 1,5 p i Excel·lent = 2 p

Incomplert

Just

Excel·lent

Treball en grup

No  han estat capaços de treballar en grup.

Han treballat poc en grup.

Demostren que han treballat força en grup

El seu treball en grup ha estat molt bo des del principi.

Organització de la feina

Poca capacitat d'organització.

S'han organitzat acceptable-ment.

S'han organitzat bé dins el grup.

S’han organitzat perfectament.

Recerca informació

Han aportat molt poca informació.

Han buscat un mínim d'informació.

Es nota que han fet una bona recerca.

La recerca d'informació ha estat excel·lent

Programari lliure

Utilització  fluixa.

Utilització acceptable.

Bona utilització.

Molt bona utilització.

Contingut de la pàgina (article)

Poc coneixement respecte al tema treballat.

Coneixement parcial del tema treballat.

Demostren un bon coneixement  del tema treballat.

Demostren molt  coneixement  del tema treballat.

Nota final i comentaris del professor

COMPETÈNCIES BÀSIQUES

Es podria dir que es treballen pràcticament totes les competències  del currículum en aquesta WebQuest, que ara potser no cal esmicolar, ja que segur que qualsevol professor o professora li trobarà el punt. Si cliqueu en aquest ENLLAÇ anireu a l’oficialitat de les competències:

1. Competència comunicativa lingüística i audiovisual
  2. Competències artística i cultural
  3. Tractament de la informació i competència digital
  4. Competència matemàtica
  5. Competència d'aprendre a aprendre
  6. Competència d'autonomia i iniciativa personal
  7. Competència social i ciutadana

INTEL·LIGÈNCIES

RECURSOS

COMENTARIS FINALS

Només s’ha pensat en una sola revista, però si més endavant es creu necessari, es podrà afegir més numeració. Aquesta activitat tindrà una continuació, presentant el treball de cada sessió en format diapositives, utilitzant  l’Impress de l’ OpenOffice i es durà a terme durant la 2a avaluació, però en comptes de WebQuest s’utilitzarà per difondre els continguts el blocs de l’alumne/a.