LLIBRES RECOMANATS cicle superior de primària |
![]() ![]() |
Manual de monstruos domésticos Stanislav Marijanovick Lumen Desenvolupament de l'activitat Anem a conèixer un llibre i a llegir-lo de manera col·lectiva. Dividirem la classe en grups i a cada grup se li facilitarà un exemplar del llibre i un joc "monstruo memory". Es juga com un memory qualsevol. Les fitxes són fotocòpies reduïdes dels monstres que apareixen al llibre, per duplicat, retallades totes igual i plastificades. Es col·loquen sobre la taula, cap per avall i remenades. El primer jugador aixeca dues fitxes a l'atzar. Si són iguals, se les queda i busca al llibre la pàgina on apareix el monstre guanyat i llegeix als companys el text que allà hi apareix. Si no són iguals, les torna a deixar al mateix lloc i el següent jugador té la seva oportunitat. Guanya qui aconsegueixi un major nombre de parelles de fitxes. Variable del joc: Es poden formar tants equips com es vulgui. Es pot jugar per parelles, tres contra tres ,etc. Manual de monstruos domésticos és
un llibre divertidíssim que presenta aquells monstres que de tant
en tant ens ataquen - i no només als nens - i si ens hi fixem,
segur que trobarem alguns que ens resulten molt , però que molt
familiars.
Geraldine McCaughrean Ed. Cruïlla Desenvolupament de l'activitat Segons la GEC, un mite és una dita,
narració, etc. fabulosa i contraposada a qualsevol tipus de formulació
enraonada i demostrada, emprada sobretot per a expressar conviccions filosòfiques,
cosmovisionals o religioses. També entenem com a mite una narració
fabulosa purament inventada. A continuació se'ls explica que anem a conèixer una mica més d'aquest personatges, i que ho farem a partir d'un joc que té unes normes semblants a les dels coneguts jocs de cartes tipus "famílias de 7 paises" i d'altres. Es divideixen els alumnes en grups (cinc
o sis grups) de quatre o cinc alumnes. A cada grup se li lliura un joc
de cartes anomenades "famílies mitològiques".
El jugador que ha completat més famílies és el guanyador i a ell correspon triar un dels llibres i llegir una història a la resta de companys de la classe.
Tolkien Edelvives Desenvolupament de l'activitat Segons Joan Amades "els dracs són
unes bèsties ferotges, de mida gegantesca; participen de les tres
condicions de bèsties de terra, d'aigua i d'aire; tenen quatre
potes, amb unes ungles esmolades com ganivets. També tenen unes
dents refilades com espases i una llengua punxant com si fos una agulla.
Les seves ales són immenses, per l'estil de les ales de la ratapinyada,
amb la punta de cada aleró acabada amb una aguda punxa. Quan bramulen
fan retrunyir la terra; llencen un alè pudent que emmetzina l'aire
i mata tots els vegetals de la rodalia. La cua acaba com una llança,
i pels ulls llença guspires, com de foc." En d'altres indrets la presència d'animals ferotges posseïts d'un poder i d'una força extremades, impossibles de vèncer pels humans, està molt arrelada a l'esperit del poble que situa la seva existència en paratges llunyans e indefinits. L'activitat que proposem a partir de la lectura del llibre d'en Tolkien consisteix en fer una recerca i comparació de les diferents característiques dels dracs segons la rondallística popular d'arreu del món; per exemple els dracs xinesos, els que apareixen a les rondalles centreeuropees recollides pels germans Grimm, els dels contes iroquesos, els de les llegendes guineanes, etc. El drac, a més, pot ser un bon motiu per a realitzar una acció plàstica, ja sia fent un recull i exposició d'imatges de dracs recollits de les narracions citades o, mitjançant un procés de creació personal o en grup, emprant materials i/o tècniques diverses (pintura, materials reciclats, etc.). És una bona lectura per complementar les activitats que es fan a l'escola pels volts de Sant Jordi.
|