![]() |
||||
Els infants i els seus llibres LECTURES PER AL CICLE SUPERIOR D'EDUCACIÓ PRIMÀRIA
La colla té la seva importància i les lectures d'aventures misterioses i policíaques seran el lligam que enllaçarà amb l'etapa anterior, especialment a cinquè de primària. Un llibre d'aventures amb molta acció i amb protagonistes actius és El secret de l'andana, 13. Aquesta novel·la, molt en la línia del conegut Harry Potter, narra l'odissea d'uns personatges màgics que arriben a Londres. Provenen d'un món paral·lel al qual s'accedeix a través d'una porta que s'obre cada nou anys, durant nou dies. És just el temps que tenen per trobar i recuperar el fill dels reis, segrestat en una visita anterior. El grup de rescatadors està format per un vell mag, una fada, una petita bruixa i un ogre que es pot tornar invisible. Junts viuran episodis fantàstics i d'allò més divertits per mirar de trobar el príncep. El creixement personal portarà a establir noves relacions i vivències amb els companys i companyes -a sisè, per exemple, és habitual que apareguin els primers enamoraments- i amb la família, el seu nucli més proper que sovint és motiu d'enfrontaments domèstics i on cal anar adaptant-se al model social predominant. Una autora de casa nostra, la Maite Carranza, planteja aquests dos aspectes - l'enamorament i la relació amb els pares - a la seva novel·la Vols ser el nòvio de la meva germana? (Premi Edebé de Literatura Infantil). Per la via humorística i amb uns diàlegs àgils i un vocabulari molt actual es qüestiona les relacions entre dues germanes, la més petita de les quals, d'onze anys, creu que és maltractada per la germana gran, una noia adolescent que viu intensament el seu procés de creixement físic, de canvis en el seu cos i d'atracció envers els nois. Els canvis físics, emocionals i de conducta són freqüents i la possibilitat de ser millors sempre s'ha de contemplar. Hem inclòs una novel·la que ho explica perfectament: Hi ha un nen al lavabo de les nenes. A l'inici del llibre se'ns presenta un noi que és el pitjor alumne de l'escola, rebutjat per la mestra i pels companys de classe perquè no fa res de bo: no estudia, és malparlat i desobedient. L'arribada d'una mestra nova tindrà una influència molt positiva sobre la seva persona. De mica en mica, el noi anirà canviant el comportament, se sentirà estimat i acabarà éssent un excel·lent alumne. En la lluita diària contra l'autoritarisme i les injustícies que poden patir els nens a mans dels adults es situa una altra història molt divertida: La venjança dels mofetes. Amb un sentit de l'humor molt esbojarrat, l'autor es val d'un recurs que ja pot ser entès en aquesta edat. L'argument és in media res, és a dir, que la història s'inicia en un moment clau de tensió i, a partir d'aquest punt, es va projectant progressivament i regressivament. El que ens explica el llibre és tot allò que passa en un instant de temps, deu segons, els que calen per veure què passa amb el protagonista, per veure si trepitja la tifa de gos que els mofetes li han plantificat al davant com a venjança pel que creuen que ha fet als seus fills. Les relacions amb les persones grans no són gaire freqüents. Haver de conviure amb un avi a amb una àvia sovint trastoca la quotidianitat, pels diferent ritmes de vida, de pensaments o de costums. Però també hi ha una part molt positiva i enriquidora fruit d'aquesta convivència. Hi ha pocs llibres de literatura juvenil que tractin la relació avis-néts. Un que ho explica molt bé és El jugador de frontó. En aquesta obra un noi va a passar l'estiu al poble, a casa de l'avi. L'avi viu sol en una masia allunyada del poble i tothom el considera una persona estranyota, amb fama de rondinaire. A mesura que transcorre la novel·la la relació entre ells dos s'anirà enfortint malgrat les diferències d'edat, d'interessos i culturals que els separen. És una història realista explicada amb una tendresa particular. Els nois i nois i noies comencen a preocupar-se pels canvis socials i tenen interessos tant en el vessant idealista com en l'ideològic, en la recerca de la transformació de la societat i d'uns valors que ajudin a entendre el món, a canviar-lo. Hi ha autors que empren la via històrica per explicar esdeveniments o situacions que apunten en aquest sentit, en la idea de justícia i de llibertat. És el cas de Miquel Rayó que al seu llibre El camí del far explica amb un missatge molt entenedor els patiments i les il·lusions d'unes persones que van perdre la guerra i són condemnades a treballar construint un camí que va des del poble fins al far. El vocabulari és ric en expressions mallorquines i els personatges estan molt ben definits. És una lectura que ens porta a reflexions sobre la conducta humana. Per entendre la condició humana alguns autors es serveixen de la fantasia i del simbolisme per explicar temes més o menys complexos. Per exemple, Tolkien a Gil, el pagès de Ham ens narra una aventura medieval amb gegants, reis i dracs que ens permet una primera lectura superficial on s'expliquen uns fets que passen en un país imaginari similar al d'El senyor dels anells, però hi ha una segona lectura més analítica i profunda que ens porta al veritable missatge interior de l'obra. Les lectures per aquestes edats han de tenir unes característiques concretes. Haurien de ser llibres amb frases d'estructura senzilla -encara que ja no hi ha problema en que apareguin subordinacions, per exemple- i amb predomini dels diàlegs perquè encara no és el moment de descripcions minucioses ni d'àmplies exposicions psicològiques. Respecte a l'estructura narrativa, caldrien arguments amb accions de gran dinamisme, amb protagonistes actius i que trobin solucions als conflictes. |
||||
exemples
de llibres treballats a cicle superior
|
||||
Clica
sobre la portada del llibre i veuràs com el treballem!
|
||||