Requeriments
tècnics: resolució de 1.024X768píxeles
Temàtica:
Àrea: Formació laboral
Tema: LES NÒMINES: com son?, parts de la nòmina,
com es calculen?, exemples i més de 50 exercicis.
Aquest material pot ser una continuació del tutorial "¡SI
COBRES, PAGUES! (retencions de caràcter fiscal i Seguretat
Social)".
Destinataris:
Alumnes de programes Garantia Social.
Cicle mig de Formació Professional.
Breu descripció:
Material multimèdia
interactiu amb continguts tutoritzats per aprendre a complimentar
diferents models de nòmines i fer els càlculs corresponents
a les bases de cotització i deduccions en diferents supòsits.
També inclou 45 exercicis per calcular nòmines corresponents
a percepcions mensuals i/o diàries i amb o sense hores
extraordinàries.
Objectius:.
.Reconèixer la nòmina com a rebut salarial.
.Identificar les diferents parts de la nòmina.
.Fer correctament els càlcul per obtenir les bases de cotització
fiscal i de Seguretat Social en el supòsits donats.
.Fer correctament les operacions de percentatges.
.Fer correctament els càlculs corresponents a les deduccions.
.Complimentar diferents models de nòmines.
Continguts
Conceptes:
1 EL REBUT SALARIAL.
2 PARTS DE LA NÒMINA:
2.1 Encapçalament.
2.2 Meritacions
2.3 Deduccions.
2.4 Bases i/o quotes per a la cotització.
3 CÀLCUL DE LA NÒMINA. Procediments:
1 Identificació de les parts de la nòmina.
2 Omplir les parts de la nòmina amb les dades corresponents.
3 Realitzar els càlcul de la nòmina: (meritacions,
bases, deduccions i total líquid).
4 Ús de les ajudes.
5 Recerca de dades.
6 Correcció d'errades. Actituds:
1 Valorar positivament l'autoaprenentatge.
2 Valorar positivament arribar al final de cada apartat.
Guia didàctica:
Aquest material inclou quatre apartats de continguts amb exercicis
d'autoavaluació i un apartat d'exercicis amb més
de 45 nòmines.
La temporalització
dels diferents apartats pot ser de més de d'una sessió,
per aquest motiu l'alumnat pot trobar botons per a la navegació
ràpida.
Definició
i models de nòmines.
Descripció
i exercicis per omplir cada una de les parts de la nòmina
(Encapçalament, meritacions, deduccions i bases o quotes
de cotització. Inclou exercicis).
Explicacions
de com s'han fet les diferents operacions en un exemple
concret. Aquesta part esta enfocada com a un resum ja que
dins del l'apartat DEDUCCIONS que hi ha dins de PARTS DE
LA NÒMINA s'explica com s'han obtingut els diferents
imports.
Explicacions
de com complimentar diferents models de nòmina.
Inclou
5 blocs d'exercicis amb 9 exercicis per a cada bloc. I el
bloc 6 amb tres models de nòmines en blanc però
autocorregible.
BLOC
1 : Nòmines corresponents a percepcions mensuals sense
hores extres.
BLOC 2 : Nòmines corresponents a percepcions mensuals
amb hores extres.
BLOC 3 : Nòmines corresponents a percepcions diàries
sense hores extres.
BLOC 4 : Nòmines corresponents a percepcions diàries
amb hores extres.
La
contractació dels treballadors /treballadores serà
en tots els exercicis de durada determinada. En aquest sentit
sempre haureu de cotitzar:
CONTINGÈNCIES COMUNES = 4,7%
ATUR = 1,60%
FORMACIÓ PROFESSIONAL= 0,10%
En alguns models de nòmina
es cotitza conjuntament pels conceptes d'atur i per a formació
professional i en aquest cas el percentatge serà
1,60 + 0,10 = 1,70.
BLOC
5 : Nòmines corresponents a percepcions diàries
i/o mensuals. Amb o sense hores extres.
La
contractació dels treballadors /treballadores serà
de durada determinada o indefinida i pot canvià el
percentatge de cotització.
ATUR = 1,60%/ 1,55%
BLOC
6 : Nòmines lliures.
El
professorat decidirà les condicions.
En
els quatre primers blocs es combinen diferents models de
nòmina per potenciar la capacitat d'observació
i adaptació a noves situacions.
En
el Bloc 5 i 6 l'alumnat pot seleccionar un model de nòmina
en el que prefereix fer els exercicis.
AUTO
CORRECCIÓ:
Per
poder facilitar la correcció dels exercicis corresponents
als blocs 1,2,3,4 i 5, cal vigilar com es fa la transcripció
dels decimals (si hi han). Cal respectar les indicacions
següents: Decimals i arrodoniment:
com a màxim s'incidiran dos decimals arrodonint,
si cal, el segon decimal
NO
SI
20,34645
20,35
20,5454
20,34
El bloc 6:
El professorat
serà qui decideix les condicions de meritacions,
contracte, grup de cotització, etc.
Per poder fer la correcció, suposem
que l'alumne col·loca correctament les meritacions
i la prorrata. I és imprescindible escriure els imports
corresponents als milers sense punt i els decimals amb punt.
Exemple:
NO
SI
1.220,59
1220.59
1.220
1220
1.220
1220.00
450,40
450.40
De
no complir aquesta condició, el programa no reconeix
l'import i l'esborra.
Resultats
exercicis:
Només es pot accedir a les solucions
dels exercicis des d'aquest apartat
d'orientacions.
Es recomana
imprimir les solucions per tal de que el professorat pugui
controlar el treball dels alumnes ja que podrien quedar
aturats en un exercici per culpa d'un decimal o per una
errada de programació.
Elements d'ajuda:
Botons d'ajuda
per guiar, si cal, en el càlcul de les diferents bases
de cotització.
AJUDES
DE CONSULTA DE TAULES (Grup de cotitzacions, categories professionals
i topes màxim /mínims).