Programa: TUTORIAL Títol: LA NÒMINA Requeriments tècnics: resolució de 1.024X768píxeles

Temàtica:
Àrea: Formació laboral
Tema: LES NÒMINES: com son?, parts de la nòmina, com es calculen?, exemples i més de 50 exercicis.
Aquest material pot ser una continuació del tutorial "¡SI COBRES, PAGUES! (retencions de caràcter fiscal i Seguretat Social)".

Destinataris:
Alumnes de programes Garantia Social.
Cicle mig de Formació Professional.

Breu descripció:

Material multimèdia interactiu amb continguts tutoritzats per aprendre a complimentar diferents models de nòmines i fer els càlculs corresponents a les bases de cotització i deduccions en diferents supòsits.
També inclou 45 exercicis per calcular nòmines corresponents a percepcions mensuals i/o diàries i amb o sense hores extraordinàries.

Objectius:.
.Reconèixer la nòmina com a rebut salarial.
.Identificar les diferents parts de la nòmina.

.Fer correctament els càlcul per obtenir les bases de cotització fiscal i de Seguretat Social en el supòsits donats.
.Fer correctament les operacions de percentatges.
.Fer correctament els càlculs corresponents a les deduccions.
.Complimentar diferents models de nòmines.

Conceptes:
1 EL REBUT SALARIAL.
2 PARTS DE LA NÒMINA:
2.1 Encapçalament.
2.2 Meritacions
2.3 Deduccions.
2.4 Bases i/o quotes per a la cotització.
3 CÀLCUL DE LA NÒMINA.
Procediments:
1 Identificació de les parts de la nòmina.
2 Omplir les parts de la nòmina amb les dades corresponents.
3 Realitzar els càlcul de la nòmina: (meritacions, bases, deduccions i total líquid).
4 Ús de les ajudes.
5 Recerca de dades.
6 Correcció d'errades.
Actituds:
1 Valorar positivament l'autoaprenentatge.
2 Valorar positivament arribar al final de cada apartat.

Guia didàctica:
Aquest material inclou quatre apartats de continguts amb exercicis d'autoavaluació i un apartat d'exercicis amb més de 45 nòmines.

La temporalització dels diferents apartats pot ser de més de d'una sessió, per aquest motiu l'alumnat pot trobar botons per a la navegació ràpida.

Definició i models de nòmines.
Descripció i exercicis per omplir cada una de les parts de la nòmina (Encapçalament, meritacions, deduccions i bases o quotes de cotització. Inclou exercicis).

Explicacions de com s'han fet les diferents operacions en un exemple concret. Aquesta part esta enfocada com a un resum ja que dins del l'apartat DEDUCCIONS que hi ha dins de PARTS DE LA NÒMINA s'explica com s'han obtingut els diferents imports.

Explicacions de com complimentar diferents models de nòmina.
Inclou 5 blocs d'exercicis amb 9 exercicis per a cada bloc. I el bloc 6 amb tres models de nòmines en blanc però autocorregible.

BLOC 1 : Nòmines corresponents a percepcions mensuals sense hores extres.
BLOC 2 : Nòmines corresponents a percepcions mensuals amb hores extres.
BLOC 3 : Nòmines corresponents a percepcions diàries sense hores extres.
BLOC 4 : Nòmines corresponents a percepcions diàries amb hores extres.

La contractació dels treballadors /treballadores serà en tots els exercicis de durada determinada. En aquest sentit sempre haureu de cotitzar:
CONTINGÈNCIES COMUNES = 4,7%
ATUR = 1,60%
FORMACIÓ PROFESSIONAL= 0,10%
En alguns models de nòmina es cotitza conjuntament pels conceptes d'atur i per a formació professional i en aquest cas el percentatge serà 1,60 + 0,10 = 1,70.
BLOC 5 : Nòmines corresponents a percepcions diàries i/o mensuals. Amb o sense hores extres.
La contractació dels treballadors /treballadores serà de durada determinada o indefinida i pot canvià el percentatge de cotització.
ATUR = 1,60%/ 1,55%
BLOC 6 : Nòmines lliures. El professorat decidirà les condicions.

En els quatre primers blocs es combinen diferents models de nòmina per potenciar la capacitat d'observació i adaptació a noves situacions.
En el Bloc 5 i 6 l'alumnat pot seleccionar un model de nòmina en el que prefereix fer els exercicis.

AUTO CORRECCIÓ:

Per poder facilitar la correcció dels exercicis corresponents als blocs 1,2,3,4 i 5, cal vigilar com es fa la transcripció dels decimals (si hi han). Cal respectar les indicacions següents:
Decimals i arrodoniment: com a màxim s'incidiran dos decimals arrodonint, si cal, el segon decimal

NO
SI
20,34645
20,35
20,5454
20,34

El bloc 6: El professorat serà qui decideix les condicions de meritacions, contracte, grup de cotització, etc.
Per poder fer la correcció, suposem que l'alumne col·loca correctament les meritacions i la prorrata. I és imprescindible escriure els imports corresponents als milers sense punt i els decimals amb punt.
Exemple:

NO
SI
450,40
De no complir aquesta condició, el programa no reconeix l'import i l'esborra.

Resultats exercicis:
Només es pot accedir a les solucions dels exercicis des d'aquest apartat d'orientacions.

Es recomana imprimir les solucions per tal de que el professorat pugui controlar el treball dels alumnes ja que podrien quedar aturats en un exercici per culpa d'un decimal o per una errada de programació.

Elements d'ajuda:

Botons d'ajuda per guiar, si cal, en el càlcul de les diferents bases de cotització.

AJUDES DE CONSULTA DE TAULES (Grup de cotitzacions, categories professionals i topes màxim /mínims).

Per a corregir la feina feta.