El professorat especialista en orientació educativa

 

Alumnes amb discapacitats

Discapacitat auditiva
Discapacitat motriu
Discapacitat visual
Discapacitat intel.lectual

http://www.xtec.cat/web/recursos/dnee

 

Atenció a l'alumnat amb necessitats educatives especials

En el marc dels principis generals de l’educació inclusiva, l’atenció als alumnes ha de tenir lloc, sempre que per les seves característiques sigui possible i adequat, en entorns escolars ordinaris, proporcionant-los el suport necessari per possibilitar-los l’accés als entorns i activitats generals i als aprenentatges escolars i l’assoliment de les competències bàsiques.

L’aprenentatge cooperatiu, la intervenció de més d’un professional a l’aula, la planificació de la participació de tot l’alumnat en les activitats d’aula, la resolució col·laborativa de conflictes, entre altres, poden afavorir la inclusió de tot l’alumnat a l’aula ordinària.

Els mestres de pedagogia terapèutica i el professorat de l’especialitat d’orientació educativa han de prioritzar l’atenció directa a l’alumnat amb necessitats educatives especials greus en els entorns escolars ordinaris i el suport al professorat en la participació d'aquest alumnat a l’aula ordinària.

L’avaluació dels processos d’aprenentatge dels alumnes amb necessitats educatives especials ha de seguir el mateix procés que la resta d’alumnat.

Els plans individualitzats han d’esdevenir el referent per a l’avaluació d’aquest alumnat, tenint en compte --en el marc dels objectius del curs i de l’etapa-- l’assoliment de les competències que afavoreixen l’autonomia per a l’aprenentatge i el desenvolupament personal i social.

L’equip docent, amb la col·laboració de l’EAP, ha de fer el seguiment dels aprenentatges dels alumnes i adoptar les decisions que correspongui en relació amb l’atenció educativa que es dóna a l’alumne/a, procurant sempre la màxima participació de l’alumne/a en els entorns i grups ordinaris.

En la valoració del procés d’aprenentatge de l’alumnat amb necessitats educatives especials es tindrà especialment en compte l’assoliment de les competències bàsiques, el desenvolupament personal i social i l’adquisició d’hàbits d’autonomia i de treball.

En els informes trimestrals s’explicitarà l’evolució de l’alumne/a en les diferents matèries, explicitant, fins on sigui possible, els continguts treballats i els aprenentatges realitzats, l’assoliment d’hàbits de treball i d’autonomia i l’adaptació al centre i al grup. És convenient utilitzar el mateix model d’informe que amb la resta de l’alumnat.

En finalitzar el curs escolar els professors i professores que han impartit cadascuna de les matèries han d’atorgar a l’alumne/a la qualificació que correspongui, tenint en compte els plans individualitzats que per a cada alumne/a s’hagin formulat. Correspon a l’equip docent decidir sobre la promoció de l’alumnat.

En l’avaluació final de l’etapa es considerarà la maduresa de l’alumne/a en relació amb els objectius i les competències bàsiques de l’etapa, la maduresa personal i les possibilitats de progrés en cursos posteriors.

La comissió d’atenció a la diversitat ha de fer el seguiment de l’evolució de l’alumne/a amb necessitats educatives especials amb els tutors i professionals especialistes --EAP, professorat d’orientació educativa, mestre/a de pedagogia terapèutica, professionals de la USEE-- com a element clau de les decisions organitzatives, curriculars i avaluatives que es prenguin per afavorir la inclusió escolar.

La implicació de les famílies i l’enregistrament sistemàtic dels aspectes que es tracten i els acords que es prenen seran essencials per poder fer el seguiment de l’evolució de l’alumnat.

En els documents oficials d’avaluació es faran constar les mesures d’atenció a la diversitat adoptades i el pla individualitzat, si escau.

 

Unitats de suport a l'educació especial (USEE)

Les unitats de suport a l’educació especial (USEE) són unitats de recursos per facilitar que els alumnes amb manca d’autonomia per causa de discapacitats motrius, discapacitats intel·lectuals severes o trastorns greus del desenvolupament i la conducta, susceptibles de ser escolaritzats en centres específics, puguin participar en entorns escolars ordinaris.

Es consideren unitats de suport a l’educació especial les unitats definides com d’educació especial en l’article 7.5 del Decret 299/1997, de 25 de novembre, sobre l’atenció educativa a l’alumnat amb necessitats educatives especials.

Consideracions al funcionament de les USEE 


Les unitats de suport a l’educació especial (USEE) són recursos per facilitar l’atenció educativa i promoure la participació en entorns escolars ordinaris als alumnes amb discapacitats intel·lectuals i del desenvolupament.

Els professionals assignats a aquestes unitats han d’atendre 10 alumnes i com a mínim 5 dels esmentats en el paràgraf anterior.
L’atenció d’alumnes amb suport USEE té com a marc curricular de referència pel treball de les seves habilitats acadèmiques, el mateix que s’estableix al projecte educatiu per a la resta d’alumnes de la seva edat o del seu grup ordinari de referència, i prioritzant aspectes que afavoreixin l’adquisició de les habilitats adaptatives següents: comunicació, cura personal, hàbits d’higiene, viure en comunitat, salut i higiene, oci i treball.

Les adaptacions que es facin per a cada alumne es determinaran en el seu pla individualitzat. Ha de ser l’equip docent qui estableixi els criteris per a l’atenció i l’avaluació d’aquests alumnes, seguint els criteris de centre acordats per la comissió d’atenció a la diversitat.

En el cas que el centre disposi d’una d’aquestes unitats, el Departament d’Ensenyament assigna el nombre de professionals adients per a l’atenció dels alumnes en la USEE. Aquests professionals han de donar suport al professorat del grup ordinari mitjançant l’elaboració de materials específics o adaptats que facilitin la participació d’aquests alumnes en les activitats generals del grup i la concreció d’estratègies per fer possible la seva participació a l’aula ordinària. També els correspon l’acompanyament, quan calgui, d’aquests alumnes en les activitats a l’aula ordinària. Així mateix, han de desenvolupar activitats específiques, individuals o en grup reduït, quan els continguts i les competències a desenvolupar ho facin indispensable.

Els alumnes dels centres ordinaris als quals s’aplica el recurs USEE han de formar part d’un grup ordinari. En la presa de decisions referides a aquests alumnes hi han de participar els tutors i els seus professors per mitjà dels equips docents i de la comissió d’atenció a la diversitat o òrgan equivalent.

Els professors de la USEE col·laboren amb el tutor del grup ordinari en la tutoria individual dels alumnes que atenen i en el seguiment del seu procés d’aprenentatge i aporten a l’equip docent, per a l’avaluació de l’alumne, tota la informació sobre l’evolució en aquelles matèries en què tinguin una intervenció directa, i els elements per a la valoració dels aprenentatges i el procés de maduresa. Així mateix, tots els professors que imparteixin docència a l’alumne han d’aportar les valoracions corresponents. L’equip docent pot preveure la possibilitat de fer una sessió d’avaluació complementària per avaluar els alumnes atesos amb professionals de la USEE.

La comissió d’atenció a la diversitat, o òrgan equivalent del centre, ha de planificar, conjuntament amb els serveis educatius, la continuïtat dels alumnes en finalitzar l’educació bàsica.

Les unitats de suport a l’educació especial esmentades fins aquí inclouen també les unitats definides com d’educació especial en l’article 7.5 del Decret 299/1997, de 25 de novembre, sobre l’atenció educativa als alumnes amb necessitats educatives especials. En tot cas, correspon a l’equip directiu la dinamització de la comunitat escolar per avançar en l’educació inclusiva de tots els alumnes.

Escolaritat compartida entre centre ordinari i centre d'educació especial


D’acord amb les normes de preinscripció i matrícula de l’alumnat als centres educatius per al curs escolar (documents inici de curs), els alumnes que s’escolaritzin de manera compartida entre un centre ordinari i un centre d’educació especial es matricularan al centre en el qual s’estiguin més temps, segons la resolució de la direcció dels serveis territorials.

 

 

Propostes i models de documents:

1. http://www.ecom.cat/catala/e91b_fitxa.php?idS=76&id=85

2.Document d’orientació sobre l’atenció a la diversitat a l’ESO 27/46

3.www.xtec.cat/dnee/index.htm


 

Joan M. Cruz - 2011