El
professorat especialista en orientació educativa
|
Alumnes amb discapacitats Discapacitat auditiva
http://www.xtec.cat/web/recursos/dnee
Atenció a l'alumnat amb necessitats educatives especials En el marc dels principis generals de l’educació inclusiva, l’atenció als alumnes ha de tenir lloc, sempre que per les seves característiques sigui possible i adequat, en entorns escolars ordinaris, proporcionant-los el suport necessari per possibilitar-los l’accés als entorns i activitats generals i als aprenentatges escolars i l’assoliment de les competències bàsiques. L’aprenentatge
cooperatiu, la intervenció de més d’un professional
a l’aula, la planificació de la participació de tot
l’alumnat en les activitats d’aula, la resolució col·laborativa
de conflictes, entre altres, poden afavorir la inclusió de tot
l’alumnat a l’aula ordinària. Els mestres de pedagogia
terapèutica i el professorat de l’especialitat d’orientació
educativa han de prioritzar l’atenció directa a l’alumnat
amb necessitats educatives especials greus en els entorns escolars ordinaris
i el suport al professorat en la participació d'aquest alumnat
a l’aula ordinària. L’avaluació
dels processos d’aprenentatge dels alumnes amb necessitats educatives
especials ha de seguir el mateix procés que la resta d’alumnat. Els plans individualitzats
han d’esdevenir el referent per a l’avaluació d’aquest
alumnat, tenint en compte --en el marc dels objectius del curs i de l’etapa--
l’assoliment de les competències que afavoreixen l’autonomia
per a l’aprenentatge i el desenvolupament personal i social. L’equip docent, amb la col·laboració de l’EAP, ha de fer el seguiment dels aprenentatges dels alumnes i adoptar les decisions que correspongui en relació amb l’atenció educativa que es dóna a l’alumne/a, procurant sempre la màxima participació de l’alumne/a en els entorns i grups ordinaris. En la valoració del procés d’aprenentatge de l’alumnat amb necessitats educatives especials es tindrà especialment en compte l’assoliment de les competències bàsiques, el desenvolupament personal i social i l’adquisició d’hàbits d’autonomia i de treball. En els informes trimestrals s’explicitarà l’evolució de l’alumne/a en les diferents matèries, explicitant, fins on sigui possible, els continguts treballats i els aprenentatges realitzats, l’assoliment d’hàbits de treball i d’autonomia i l’adaptació al centre i al grup. És convenient utilitzar el mateix model d’informe que amb la resta de l’alumnat. En finalitzar el curs escolar els professors i professores que han impartit cadascuna de les matèries han d’atorgar a l’alumne/a la qualificació que correspongui, tenint en compte els plans individualitzats que per a cada alumne/a s’hagin formulat. Correspon a l’equip docent decidir sobre la promoció de l’alumnat. En l’avaluació final de l’etapa es considerarà la maduresa de l’alumne/a en relació amb els objectius i les competències bàsiques de l’etapa, la maduresa personal i les possibilitats de progrés en cursos posteriors. La comissió d’atenció a la diversitat ha de fer el seguiment de l’evolució de l’alumne/a amb necessitats educatives especials amb els tutors i professionals especialistes --EAP, professorat d’orientació educativa, mestre/a de pedagogia terapèutica, professionals de la USEE-- com a element clau de les decisions organitzatives, curriculars i avaluatives que es prenguin per afavorir la inclusió escolar. La implicació de les famílies i l’enregistrament sistemàtic dels aspectes que es tracten i els acords que es prenen seran essencials per poder fer el seguiment de l’evolució de l’alumnat. En els documents oficials d’avaluació es faran constar les mesures d’atenció a la diversitat adoptades i el pla individualitzat, si escau.
Unitats
de suport a l'educació especial (USEE) Les unitats de suport a l’educació especial (USEE) són unitats de recursos per facilitar que els alumnes amb manca d’autonomia per causa de discapacitats motrius, discapacitats intel·lectuals severes o trastorns greus del desenvolupament i la conducta, susceptibles de ser escolaritzats en centres específics, puguin participar en entorns escolars ordinaris. Es consideren unitats de suport a l’educació especial les unitats definides com d’educació especial en l’article 7.5 del Decret 299/1997, de 25 de novembre, sobre l’atenció educativa a l’alumnat amb necessitats educatives especials. Consideracions al funcionament de les USEE
Escolaritat compartida entre centre ordinari i centre d'educació especial
Propostes i models de documents: 1. http://www.ecom.cat/catala/e91b_fitxa.php?idS=76&id=85 2.Document d’orientació sobre l’atenció a la diversitat a l’ESO 27/46
|
Joan
M. Cruz - 2011
|