Introducció a la manipulació d'imatges amb GIMP
Inici Tractament de la imatge Seleccionar Modes de color i tipus d'arxiu Text i capes

Obrir una imatge:

Aneu a Fitxer / Obre i es mostrarà la finestra "Obre imatge".

A l'esquerra teniu les unitats disponibles. Fent doble clic a sobre de les unitats, aneu navegant fins a la carpeta que desitgeu.

Fent doble clic a sobre de la imatge o prement el botó "Obre" apareix una nova finestra, la finestra de la imatge, on apareixen tots els menús de manipulació d'imatge.

La finestra de la imatge
  Aneu a Fitxer / Obre, seleccioneu la carpeta i obriu la imatge que desitgeu, tal com s'ha
indicat en "Obrir una imatge". Apareix una finestra com la que es mostra a continuació:

Els menús de la barra horitzontal superior permeten fer totes les manipulacions de la imatge. A remarcar:

Fitxer:
- Obre, per obrir una nova imatge igual que des de la finestra principal.
- Anomena i desa, que permet fer un gran nombre de canvis de format.

Imatge:

- Transforma, per girar o voltejar.
- Mida de la imatge, per retallar la imatge.
- Escala la imatge, per descarregar-la de pes.

Eines:

- Eines transformació
per escapçar, girar un angle, petit o gran, ...

Escalar una imatge:
  Aneu a Fitxer / Obre, seleccioneu la carpeta i obriu la imatge que desitgeu.

Aneu al menú Visualitza / Ampliació. Podreu veure la mateixa imatge a diferents grandàries i escollir les dimensions a les que voleu deixar la imatge.

Anant al menú Imatge / Escala la imatge, apareixerà una finestra com la de la dreta, on a "Mida de la imatge", podreu seleccionar l'amplada i alçada que desitgeu.

Per defecte, si només seleccioneu una dimensió es corregirà automàticament l'altre, de forma que es mantinguin les proporcions de la imatge. A "Qualitat" podeu optar per diferents procediments d'interpolació que donen diferents qualitats, o bé deixar el valor per defecte, Lineal.

Prement el botó "Escala" obtindrem la nova imatge que haurem de desar amb un altre nom, si no volem perdre la imatge original.

A la dreta es mostra una imatge de dimensions
600 x 450 píxels de 93 kb, a escala real.

Aquesta imatge ha estat obtinguda pel procediment explicat, a partir d'una imatge de
2304 x 1728 píxels de 794 kb.

Podeu fer clic, amb el botó dret, a sobre de les dimensions per obtenir les imatges anteriors, per comprovar-ho.

Retallar una imatge, redefinint les seves mides:
  Aneu a Fitxer / Obre, seleccioneu la carpeta i obriu la imatge que desitgeu.

Aneu al menú Imatge / Mida de la imatge i apareixerà una finestra com la de la dreta.
A mida de la imatge, surten les dimensions actuals.

A Amplada i Alçada podeu posar les dimensions del retall que voleu obtenir. Tingueu en compte que, per defecte, si només poseu una dimensió, l'altra ja es posa de forma que la imatge manté les proporcions.

A la finestreta d'imatge, apareix un requadre sobre la imatge de forma que, arrossegant amb el ratolí podeu obtenir exactament el retall que voleu.
Prement el botó "Canvia la mida" s'acaba l'operació.

Només falta ja anomenar i desar amb un nom diferent, per no destruir la imatge original.

A la dreta es mostra una imatge de dimensions
2304 x 1728 píxels de 799 kb.

Podeu fer clic aquí, amb el botó dret, per obtenir-la.

A la dreta es mostra un retall de la imatge anterior, de dimensions
1200 x 900 píxels de 131 kb. Podeu fer clic aquí, amb el botó dret, per obtenir-la.

Cal dir que, àmbdues imatges han estat "escalades" , segons s'ha mostrat abans en "Escalar una imatge" per mostrar-les en aquesta pàgina.

Escapçar una imatge:
  Es pot aconseguir el mateix efecte anterior escapçant la imatge i fent que desaparegui el que no interessa.
Aneu a Fitxer / Obre, seleccioneu la carpeta i obriu la imatge que desitgeu.

A la finestra d'imatge, aneu al menú:
Eines / Eines de transformació / Escapça i canvia la mida.

A la Caixa d'eines s'obrirà una finestra com la que es mostra a la dreta.
El cursor del ratolí canvia a una forma de creu, que permet escollir la zona d'imatge desitjada.

Prement després Return o fent clic a sobre de la zona ressaltada, la imatge apareix escapçada. Convé anomenar i desar amb un nom diferent si es vol conservar la imatge original.