Tornar a Microorganismes

Experiències educatives

1.   Ús del microscopi òptic.

2.  Observació de bacteris del iogurt.

  1. Elaboració del iogurt.
  1. Els llevats, fongs unicel·lulars.
  1. Fem pa.
  1. Per què surt la floridura als aliments.

1. Fem ús del microscopi òptic

Activitat 1: Com és un microscopi?

El microscopi és un aparell que augmenta la imatge dels objectes i ens permet d'observar aquells que, en un principi, són invisibles per a l'ull humà. Va ser utilitzat per primera vegada, com a tal, per l'holandès Anton van Leeuwenhoek l'any 1675. Té dues parts: una òptica, per observar, i una altra mecànica, que sosté la primera.

 

La part òptica consta de :

 

•  Ocular, lent situada prop de lull de l'observador.

•  Objectiu, lent situada prop de l'objecte que volem observar.

  Diafragma, dispositiu per graduar l'entrada de llum.

  Condensador, dispositiu per concentrar la llum sobre l'objecte.

•  Focus de llum o mirall, per il·luminar l'objecte.

 

La part mecànica del microscopi consta de:

 

  Columna , part que sosté el tub òptic.

•  Tub òptic , on es troba ubicat l'ocular.

•  Revòlver , part mòbil que sosté els objectius.

  Platina , que suporta el portaobjectes.

•  Peu , sosté tot el microscopi.

•  Cargol macromètric , que permet desplaçaments ràpids de les lents.

•  Cargol micromètric , que permet desplaçaments suaus de les lents.

·                                  

·                                 Localitza cadascuna d'aquestes parts en el microscopi del teu  laboratori.

 

Activitat 2: Com es fa servir un microscopi?

L'objecte que volem observar es col·loca en un vidre transparent que anomenen portaobjectes , i el cobrim amb un altre vidre més fi, que anomenen cobreobjectes .

Una vegada conegut el funcionament de les parts del microscopi has de saber que l' augment que ens ofereix un microscopi, s'obté amb la combinació de l'objectiu i de l'ocular. Per exemple, si tenim un ocular de 15x i un objectiu de 40, l'augment obtingut és de:

40 x 15 = 600 augments.

L' enfocament de l'objecte es realitza mitjançant el cargol macromètric, i després, s'afina amb el cargol micromètric, fins aconseguir una visió perfecta per a un cop enfocat l'objecte, passar a l'objectiu immediatament superior, fins obtenir l'augment desitjat. Cada vegada que canviïs d'objectiu vigila no toqui la preparació, el vidre es pot trencar.

La lluminositat de la mostra la pots regular movent el diafragma fins aconseguir la més adient para cada cas.

Com unitat de mesura , en microscopia es fa servir la micra (µ). La seva equivalència és:

1µ = 1/1000 mm ; per tant, 1 mm = 1000 µ

 

·                                 Observa pel microscopi diferents mostres ja preparades i dibuixa una d'elles vista amb diferents augments. Escriu en cada cas el nombre d'augments utilitzats per fer l'observació.

   4 x 10 = ........... augments

                                                                                                                                                                                  ........... ..............augments

 

 

 

 

Activitat 3: Com es fa una preparació microscòpica?

Per observar perfectament un objecte és necessari sotmetre'l a un procés de preparació que destaqui aquelles parts que ens interessin. També, que conservi la mostra per a observacions posteriors. Dos fases d'aquest procés són: la fixació i la tinció.

Amb la fixació s'aconsegueix que la mostra que volem observar no es mogui. Se sol utilitzar diferents líquids: alcohol etílic 70%, líquid de Bouin, àcid acètic, reactiu de Carnoi, àcid òsmic, ...; també es fa servir altes temperatures que ajuden a deshidratar la mostra. L'objecte, una vegada fixat, ha de rentar-se en un medi apropiat com l'alcohol o l'aigua.

La tinció consisteix en colorar la mostra que volem observar per a, així, destacar aquelles parts que ens interessi observar. La gamma de colorants és molt variada i cadascun ressalta una part diferent de l'objecte. Els colorants següents solen utilitzar-se per a ressaltar les parts de la cèl·lula:

- L'estructura cel·lular: blau de metilè, orceïna acètica.

- El citoplasma cel·lular: eosina-I, fucsina àcida, verd llum

- El nucli cel·lular: fucsina bàsica, verd metil.

 

 

Activitat 4: Com són les cèl·lules de la ceba?  Per practicar l’ús del microscopi pots fer l’experiència següent: 

 

Com ja saps, la cèl·lula és la unitat bàsica dels éssers vius, tots els éssers vius estem fets de cèl·lules. Encara que la majoria de les cèl·lules tenen la mateixa estructura, hi ha cèl·lules diferents en quant a la forma, mida i funció que realitzen.

 

        Per observar un teixit vegetal i estudiar les seves cèl·lules, pots realitzar una preparació de teixit de ceba de la següent manera:

 

1. Amb unes pinces, arrenca un tros de l’epidermis transparent de la cara interior la ceba.

2. Talla la pell en làmines  d´1 cm2 , aproximadament.

3. Introdueix les làmines en un vidre de rellotge amb aigua.

4. Introdueix una mica el portaobjectes en l’aigua, i amb les pinces col·loca una làmina de seva en el centre del portaobjectes de manera que quedi perfectament estesa, sense formar arrugues. Si no queda bé, repeteix la mateixa operació.

5. Aboca unes gotes de verd de metil sobre la làmina i deixa que el colorant la impregni durant uns 5 minuts.

6. Amb un comptagotes i aigua, renta la preparació amb molta cura. Procura que l’aigua no arrossegui la làmina que volem observar.

7. Un cop eliminat el colorant sobrant, asseca les dues cares del portaobjectes amb paper absorbent o amb l’assecamans. Col·loca el cobreobjectes sobre la mostra i ja estarà llesta per a ser observada.

 

a)    Observa les cèl·lules amb el microscopi començant amb l’objectiu de menor augment. Localitza les quatre parts fonamentals de la cèl·lula vegetal.

 

b)    Quines parts ressalta el colorant?

c)     Fixa’t en una cèl·lula i dibuixa-la. A continuació, ajudant-te del model d'una cèl·lula vegetal, assenyala les parts observades.

 

 

 

                                                       40 x 10  augments són ...................

 

 

 

tornar a l'ínici

2. Observació dels bacteris del iogurt

Els iogurt s’elabora a partir de la llet i amb l’ajut de diferents bacteris. Uns, com Lactobacillus casei o el Lactobacillus bulgaricus s’alimenten de la lactosa de la llet i la transformen en àcid làctic; uns altres, com Streptococcus thermophilus, donen aroma i consistencia al iogurt.

Els bacteris del iogurt es poden veure a amb d’una senzilla preparació microscòpica

Experimenta

1.    Dissol una petita part de iogurt en aigua, i posa una gota al portaobjectes.

2.    Per fixar la mostra, afegeix unes gotes de metanol

3.    La tinció la pots fer amb blau de metilè i deixa que impregni la mostra durant uns cinc minuts

4.    Neteja amb aigua el sobrant de colorant i posa el cobreobjectes.

5.    Observa fins a 600 augments.

6.    Fes un dibuix del que s’observi amb els 600 augments (15x40).

tornar a l'ínici

                   

3. Elaboració de iogurt

 

El iogurt és un aliment derivat de la llet que es forma quan la llet fermenta. 

 

Fer iogurt és molt fàcil seguint les instruccions que surten a les iogurteres. Necessites: llet, ferments o un iogurt natural i iogurtera.

Si no tens una iogurtera pots fer els següent: escalfa un quart de litre de llet fins els 37 ºC (llet tèbia) i posa-la en un pot no metàl·lic. Afegeix una cullerada petita de iogurt i tapa el pot. Ara, has de procurar tenir el pot a la temperatura de 37ºC durant unes 12 hores i ja podràs menjar el iogurt. Si estàs acostumat als iogurts industrials pots afegir sucre i esències que donin sabor.

 

Cerca informació sobre la utilitat de les fermentacions en l’elaboració d’aliments al llarg de la història, i fes un petit resum.

 

 

 

 

tornar a l'ínici

4. Els llevats, fongs unicel·lulars

 

Els llevats es poden observar amb un microscopi òptic realitzant una senzilla preparació.

Materials: microscopi, porta i cubreobjectes,

Desenvolupament

1.      Dilueix una mica de llevats i sucre en aigua destil·lada

2.      Posa una gota en un porta-objectes

3.      Afegeix a la preparació una gota de bleu de metilè o safranina, i deixa-la en repòs dunrant 5 minuts.

4.      Passa la preparació uns segons per l’assecamans i col·loca el cubre-objectes.

5.      Observa al microscopi a diferents augments, i dibuixa el que hagis observat a cada cas. Si s’observa la reproducció dels llevats, dibuixa-la.

 

 

 

 

 

 


                                                          augments                                                               augments

Qüestions

a)  Quina és la funció de passar la preparació per l’assecamans?

b)  Per a què posem el colorant a la preparació?

c)   Redacta a la teva llibreta un informe sobre l’experiència realitzada.

tornar a l'ínici

 


5. Fem pa

 

 

Es donen als llevats diferents aplicacions dins de la indústria; una d’elles és la fabricació de pa. La tècnica per fabricar pa és força senzilla.

Materials: els ingredients següents: aigua tèbia (1/4 L, farina (350 g), sucre (10 g/una cullera gran), llevat natural (8 g) i sal (10g). Totes aquestes mides són aproximades.       

Desenvolupament

1.    Posa l’aigua de tot un got (1/4 litre) a escalfar.

2.    Dilueix  el llevat, la sal i el sucre,  i barreja la mescla amb la farina fins formar la massa

3.    Passa la massa per una superfície enfarinada i pasta-la fins que quedi ferma i elàstica, que no s'enganxi als dits.   

4.    Cobreix la pasta amb un pany humit i deixa-la reposar durant una o dues hores, en un lloc on no hi hagi corrent d’aire. Passat aquest temps, divideix la pasta en dues parts iguals.      

5.    En poses una part a una bossa de plàstic i la tanques. L’altra part, la poses al forn, a una temperatura aproximada de 200 ºC, i durant uns quaranta-cinc minuts. Passat aquest temps, tindràs el pa a punt per menjar. (Però no t’ho mengis.)

Qüestions

a)  La massa de la bossa té orificis o bombolles? Si és així, com s'han originat?

b)  La massa de la bossa té alguna olor especial. A quin s’assembla?

c)   Un cop fora del forn, obre el pa per la meitat i descriu com és per dins (com és la massa a l’interior? Té orificis?  Si és així, com s'han originat?...).

d)  Amb quina finalitat hi posem llevats  a la massa del pa o pastissos?

e)  Redacta a la teva llibreta un informe sobre l’experiència realitzada.

 

tornar a l'ínici

 

6. Per què surt la floridura als aliments?

 

        La floridura, com tots els altres fongs, per a viure, necessiten d’unes condicions de llum, temperatura i  humitat adients. Investiga de quina manera ajuden cadascun d'aquests factors per a què aparegui la floridura en els aliments.

Materials: llimona (o altre aliment), ...

Desenvolupament:

A) La humitat:  Influeix la humitat de l'ambient en l'aparició de la floridura? Explica què hi penses.

 


Pots comprovar si és cert això que penses amb la següent experiència:

1.    Posa la meitat d'una llimona  en un lloc humit i l'altra meitat en un lloc sec i procura que tinguin la mateixa temperatura i la mateixa il·luminació.

2.    Deixa-la durant uns dies.

3.    Observa si apareix floridura en alguna de les mostres.

4.    En quina mostra ha sortit floridura?  Quant de temps ha trigat?

5.    Compara  els resultats obtinguts en la teva experiència  amb els dels altres grups de treball.

6.    A partir de les dades obtingudes, a quina conclusió pots arribar sobre la influència de la humitat en l'aparició de la floridura?    

7.    Quina funció té el posar un tros de llimona en un lloc humit i un altre en un de sec?

8.    Quina diferència trobes entre resultats i conclusions de l’experiència?

 

B)   La temperatura: Influeix en l’aparició de la floridura la temperatura de l'ambient on es troba l'aliment?  Escriu el que penses d'aquest factor i redacta un informe detallant la manera de comprovar-ho, els resultats obtinguts i les conclusions a què arribes. Compara els teus resultats amb els d’uns altres grups de treball.

 

C)   La llum: Influeix  la quantitat de  llum  que arriba a l'aliment?  Escriu què penses d'aquest factor i redacta un informe detallant la manera de comprovar-ho, els resultats i les conclusions a què arribes.

 

Qüestions

a)    Quins factors afavoreixen el desenvolupament de la floridura?

b)      En quines condicions creus que és millor conservar un aliment per a què no aparegui la floridura?.

c)       Redacta a la teva llibreta un informe sobre l’experiència realitzada.

tornar a l'ínici