La
situació de cada un de vosaltres és molt diversa tant
pel que fa a coneixements com a l'ús de la informàtica.
Per tant, és molt important la realització d'una
avaluació inicial o predictiva per tal
de conèixer on sou abans de començar les activitats d'aprenentatge.
Aquesta
diagnosi es farà sobre la vostra situació inicial
en el referent a coneixements, habilitats i destreses
d'informàtiques. Els instruments que s’utilitzaran
són: els informes personals, qüestionaris, mapes conceptuals
i exercicis pràctics. La informació obtinguda
em permetrà adequar i adaptar les activitats d'aprenentatge
a les vostres necessitats reals.
En
el disseny i desenvolupament de les activitats d’aprenentatge
he previst l'avaluació formativa o continuada,
que té la finalitat de recollir la informació sobre les
dificultats i èxits que anireu assolint al llarg del procés
d'aprenentatge. Aquesta informació em permetrà intervenir
per tal d'adequar la tasca educativa als progressos i
problemes d'aprenentatge detectats en cada un de vosaltres.
Les
activitats d'aprenentatge de tipus procedimental les avaluaré
formativament a través de l'observació i correcció
sistemàtica i continuada dels treballs que desenvolupareu.
Al
llarg de la matèria tindreu activitats d'aprenentatge
on es potenciarà l'autoavaluació, és a dir, sereu
vosaltres els que descobrireu els vostres errors i èxits,
permetent d’aquesta l’autoregulació el procés
educatiu d’aprenentatge. A més, tindreu
al vostre abast el solucionari dels resultats que heu
d'aconseguir, per tal de comparar-los amb el vostre
propi treball i poder realitzar una autoavaluació, que
us permetrà adoptar la decisió d'avançar o de reforçar
el procés d'aprenentatge.
Precisament,
el treball amb l'ordinador us facilitarà l’acció
de comprovar en tot moment el grau d'assoliment dels continguts.
Altre
tipus d’ activitat que em permetrà fer una avaluació
formativa és la realització d'un projecte final en acabar
un bloc de continguts; per exemple, un treball amb
el processador de textos, on haureu de mostrar tots els
coneixements i destreses que heu adquirit.
Respecte
a l'avaluació formativa dels continguts conceptuals,
la realització de mapes conceptuals, d'exercicis, d'exposicions
orals, seran instruments vàlids per avaluar si heu entès
i memoritzat els conceptes i les relacions conceptuals.
En particular, seran adients mapes conceptuals de les
temàtiques de maquinari, programari, telemàtica i comunicacions,
i emmagatzematge i recerca d'informació.
Si
els resultats de les avaluacions formatives ho fan necessari,
hauré de modificar les estratègies didàctiques planificades
inicialment, i adaptar l'ensenyament a les circumstàncies
particulars de cada un de vosaltres, sense perdre de vista,
però, els objectius generals i terminals del crèdit. És
molt important que, en tot moment, que sigueu conscients
del vostre grau d'aprenentatge. Hem de procurar
com sigui, que assoliu els objectius fixats. Malgrat tot,
si no els assoliu, no es pot donar la Matèria per superada.
L'avaluació
de l'aplicació de les normes que han de portar
a un ús acurat de l'equip, així com a una presentació
correcta i puntual dels treballs, es farà des del primer
dia a través de l'observació sistemàtica i continuada,
que permeti la meva ràpida intervenció quan es produeixi
alguna desviació. L'objectiu que l'alumne faci i
lliuri totes les pràctiquesi exercicis que s'han
acordat és irrenunciable.
Pel
que fa a l'avaluació d'actituds i valors, s'observaran
a través del treball individual, del treball en equip
i de la vostra participació en cada una de les classes.
Utilitzaré instruments, com les pautes d'observació, per
avaluar d'una manera sistemàtica una sèrie d'items: relació
amb els companys i tolerància, relació amb el professor,
hàbits de treball, interès per a l'ús de la terminologia
informàtica, actitud d'autocrítica i autoavaluació del
seus propis treballs.
En
arribar al final de cada crèdit, faré una avaluació
sumativa o final, que tindrà per objectiu establir
els resultats obtinguts al final del procés d'ensenyament
-aprenentatge, és a dir, la quantitat i el grau d'objectius
didàctics, previstos a la programació del crèdit, que
haureu assolit. Aquesta avaluació sumativa es nodrirà
de les informacions registrades en les avaluacions formatives
i de les proves específiques planificades al final dels
blocs de continguts. Per als continguts procedimentals,
les proves seran pràctiques i globalitzadores, i per als
continguts de tipus conceptual, s'utilitzaran proves de
tipus test, d'aparellament, qüestionaris i mapes conceptuals.
Abans d'aquestes proves, us facilitaré els criteris d'avaluació.
Però sempre, seran lògiques i coherents amb el conjunt
d'activitats d'aprenentatge, que prèviament haureu realitzat.
Pel
que fa a les activitats de recuperació seran
del mateix tipus que les efectuades durant el procés d’aprenentatge.
En el cas de que alguna sigui de caràcter pràctic,
es possibilitarà l’ús de l’aula d’informàtica
fora d’hores lectives per a que pugueu
treballar amb l’equipament allà disponible.