TALLER DE FILOSOFIA
"Filosofia davant del mirall"
Experiència viscuda durant el segon trimestre de Tercer de BUP
dels cursos 1995-96 i 1996-1997. Llegiu "Converses davant del
mirall"
Introducció:
Converses davant del mirall
1. Qui sóc jo?
2. Identitat i creació
3. El secret. Identitat i llibertat
4. Identitat i duplicitat: la disfressa.
5. Identitat i fusió. (La necessitat comunitària).
6. Identitat i repetició.
7. Avaluació del taller |
Introducció: Converses davant del mirall
Exposició raonada, dialogada i amb controvèrsia, dels orígens,
objectius i raons pedagògiques que motivaren l'experiència.
1. Qui sóc jo?
Recerca de la pròpia identitat.
Exercicis: Contemplació davant del mirall.
Reflexions: L'estranyesa del propi
ser. El jo de la imatge reflectida és realment el jo que es
mira?
Aplicació pràctica:
Auto-entrevista.
2. Identitat i creació
Podem assolir la pròpia identitat si no tenim res on emmirallar-nos?
Necessitem deformar per ser lliures?
Aplicació pràctica:
Construir llenguatges propis a partir dels exemples que s'hi
proposen (Julio Cortázar: "Rayuela")
- Distorsió de textos
- Creació de llenguatges
3. El secret. Identitat i llibertat
Podem ser
lliures sense tenir secrets?
La llibertat necessita dels secrets?
La tolerància consisteix en compartir secrets de l'altre o
respectar els secrets de l'altre?
Aplicació:
Imaginar una situació on no hi hagi secrets entre la gent, on
tot sigui a la vista, sigui transparent. Situació negativa o
positiva?
4. Identitat i duplicitat: la disfressa.
Per què tenim necessitat de disfressar-nos contínuament, de ser
"espies dobles" en les nostres relacions amb la gent? Què hi
guanya el nostre jo amb la disfressa?
Exercici:
Elaboració d'un fulletó ("culebrot") sota el títol "Sóc un
espia doble"
- Sóc un espia doble
La disfressa en el llenguatge.
Com és possible que als mateixos conceptes corresponguin
significats diferents: Confusió? Encantament? Desmemòria?
Exercici:
Definicions de "grans" paraules d'us quotidià a través de
diversos personatges.
- Metallenguatges
5.
Identitat i fusió.
(La necessitat comunitària).
Exercici:
Confecció d'una foto de grup imaginària on t'incloguis tu.
Enumera les persones, personatges amb els quii t'agradaria estar
voltat i digues per què?
Aplicació:
Elaborar una història en la que nessàriament hi ha només un
immortal. Descriviu els sentiments d'aquest personatge.
6. Identitat i repetició.
- Utopia negativa.
- Un món ple de dobles.
Reflexió a
partir del comentari del quadre de Magritte al respecte.
Exercici:
Elaboració d'un relat: un món ple de dobles (físicament i
psíquica)-
Un món sense miralls.
Reflexió
narrativa a partir de la tortura soferta pels palestins en un
camp de presoners a càrrec de militars israelians.
7.
Avaluació del taller
Enquesta:
Valoració dels treballs.
|