Apunts Jota'O

Material de suport de l'assignatura de filosofia per alumnes de primer i segon de batxillerat

 

Índex
FILOSOFIA
HISTÒRIA FILOSOFIA
PSICOLOGIA
SOCIOLOGIA
ENTREVISTES DE LA CONTRA
TALLER DE FILOSOFIA

 
 

TALLER DE FILOSOFIA

"Filosofia davant del mirall"

Experiència viscuda durant el segon trimestre de Tercer de BUP dels cursos 1995-96 i 1996-1997. Llegiu "Converses davant del mirall"

Introducció: Converses davant del mirall
1. Qui sóc jo?
2. Identitat i creació
3. El secret. Identitat i llibertat
4. Identitat i duplicitat: la disfressa.
5. Identitat i fusió. (La necessitat comunitària).
6. Identitat i repetició.
7. Avaluació del taller

Introducció: Converses davant del mirall

Exposició raonada, dialogada i amb controvèrsia, dels orígens, objectius i raons pedagògiques que motivaren l'experiència.

1. Qui sóc jo?

Recerca de la pròpia identitat.
Exercicis: Contemplació davant del mirall.
Reflexions: L'estranyesa del propi ser. El jo de la imatge reflectida és realment el jo que es mira?
Aplicació pràctica: Auto-entrevista.


2. Identitat i creació

Podem assolir la pròpia identitat si no tenim res on emmirallar-nos? Necessitem deformar per ser lliures?
Aplicació pràctica: Construir llenguatges propis a partir dels exemples que s'hi proposen (Julio Cortázar: "Rayuela")
- Distorsió de textos
- Creació de llenguatges


3. El secret. Identitat i llibertat

Podem ser lliures sense tenir secrets?
La llibertat necessita dels secrets?
La tolerància consisteix en compartir secrets de l'altre o respectar els secrets de l'altre?
Aplicació: Imaginar una situació on no hi hagi secrets entre la gent, on tot sigui a la vista, sigui transparent. Situació negativa o positiva?


4. Identitat i duplicitat: la disfressa.

Per què tenim necessitat de disfressar-nos contínuament, de ser "espies dobles" en les nostres relacions amb la gent? Què hi guanya el nostre jo amb la disfressa?
Exercici
: Elaboració d'un fulletó ("culebrot") sota el títol "Sóc un espia doble"
- Sóc un espia doble

La disfressa en el llenguatge.
Com és possible que als mateixos conceptes corresponguin significats diferents: Confusió? Encantament? Desmemòria?
Exercici: Definicions de "grans" paraules d'us quotidià a través de diversos personatges.
- Metallenguatges


5. Identitat i fusió. (La necessitat comunitària).

Exercici: Confecció d'una foto de grup imaginària on t'incloguis tu. Enumera les persones, personatges amb els quii t'agradaria estar voltat i digues per què?
Aplicació: Elaborar una història en la que nessàriament hi ha només un immortal. Descriviu els sentiments d'aquest personatge.


6. Identitat i repetició.
- Utopia negativa.

- Un món ple de dobles.

Reflexió a partir del comentari del quadre de Magritte al respecte.
Exercici: Elaboració d'un relat: un món ple de dobles (físicament i psíquica)-

Un món sense miralls.

Reflexió narrativa a partir de la tortura soferta pels palestins en un camp de presoners a càrrec de militars israelians.

7. Avaluació del taller

Enquesta: Valoració dels treballs.
 

 

 

Per comentaris i suggeriments: joancampeny@yahoo.es