Webquè? (Webquests, I)

Aquesta obra està subjecta a una Llicència de Creative Commons
Jesús Pedrós, febrer de 2008

1.- Introducció

Els exercicis que hem realitzat fins al moment seguien tots una mateixa estructura en 5 punts: 1) Introducció, 2) Tasca, 3) Procés, 4) Recursos i 5) Avaluació.

Aquesta és, formalment, l'estructura que pot tenir una webquest. Freqüentment l'apartat recursos s'inclou dins del “procés”, i s'afegeixen dos apartats més al final de l'exercici: -Conclusió i Crèdits. També es pot afegir una guia per al professorat.

Us heu preguntat perquè hem dissenyat els exercicis amb aquesta estructura o quins avantatges tenia aquesta estructura sobre altres possibles a l'hora de facilitar l'aprenentatge? Ens poden ajudar les webquests a ensenyar competències bàsiques?

2.- Tasca

En l'activitat d'avui aprendrem més d'aquest tipus d'exercici (webquest), i d'altres relacionats (recerca del tresor).
Estudiarem en quins principis psicopedagògics s'inspira el disseny d'una webquest.
Buscarem webquests per internet, relacionades amb la nostra especialitat i, finalment, començarem a dissenyar la nostra primera webquest.

3.- Procés

1.- Buscarem el significat de la paraula "Webquest" per internet, i aprendrem la diferència entre webquest i recerca del tresor.

2.- En un document de text contestarem a les següents preguntes, a partir de la informació que podem obtenir utilitzant l'apartat "Recursos", i amb els materialsamb suport de paper que us hem facilitat:

I.-  Quins principis psicopedagògics hem de tenir en compte, a l'hora de dissenyar la nostra webquest?

II.- Penseu que les webquests ens poden ajudar al desenvolupament d'algunes comptències bàsiques?

III.- En el mateix document de text enganxarem les adreces de 2 webquests que haguem trobat, susceptibles de ser utilitzades amb el nostre alumnat i relacionades amb la matèria que estem impartint.

IV.- Pensem un tema que  vulguem tractar a l'aula amb format de webquest i respecte a aquest tema responguem:

a) Com podem presentar-lo de manera que l'abordatge d'aquest tema implique la resolució d'un problema potencialment significatiu per a l'alumnat?

b) En quines adreces d'internet trobarà el nostre alumnat la informació que necessita per obtenir la solució al problema plantejat?

Exemple: si vull tractar a l'aula el tema dels protozous, podria plantejar aquesta qüestió:
El metge li ha dit a l'alumne X que els seus problemes digestius han estat causats per un protozou, i que vigile els seus hàbits higiènics per tal de no tornar a tenir uns mals de panxa tan terribles. Quan X arriba a casa està preocupat: què serà un protozou? com pot fer per no tornar a caure malalt per la seua culpa? On viuen aquestes criatures? viuran a l'aire, a les aigües com les de l'estany del Parc Nou? al menjar que deixem fora de la nevera per la nit?
Una vegada plantejat el problema de la manera més significativa per l'alumnat que ens resulte possible, hauríem de buscar “protozous” per internet, i anar prenent nota de les adreces que ens resulten d'utilitat, sempre pensant en què després serà l'alumnat qui haurà d'extreure aquesta utilitat. Si és necessari també podem afegir recursos que no estiguen a internet: podríem molt bé indicar que es recomana la consulta de la pàg. 28 del llibre de naturals. Simplement hem de tenir pressent que la navegació per internet (tot i que guiada) és sempre més motivadora per l'alumnat que la navegació pel llibre de text.

V.- És necessari penjar una webquest a internet per a utilitzar-la a l'aula?

3.- Guardem el document a la carpeta dels exercicis del curs amb el nom cognom_nom_exercici4.

4.- Recursos

Google: http://www.google.es/

Viquipèdia: http://ca.wikipedia.org/wiki/Portada

Curs D109 del Departament http://www.xtec.cat/formaciotic/dvdformacio/materials/td109/modul_1/practica_3.html

Al portal de la XTEC, dins d'”Escola Oberta” podeu trobar un apartat que diu “webquests”. Es interessant de visitar, però potser trobareu adreces d'internet no actualitzades, o recursos que han deixat d'existir. A 28 de gener de 2008, tots o quasi tots els recursos funcionen, però fa vint dies la situació era la contrària. Us recomane, d'aquesta pàgina, l'apartat "phpwebquest", on podem trobar moltes wequests i caceres del tresor.  Pot pagar la pena que us enregistreu com a usuaris/es: per a buscar una webquest no fa falta ser usuari/a registrada, però per a confeccionar una webquest amb les plantilles que ens ofereixen i publicar-la en aquest lloc, si. La petició de membresia no es resol instantàniament, sinó que triguen unes hores a respondre-us, però que jo sàpiga sempre responen afirmativament.

No deixeu de visitar, de l'apartat "eines i plantilles", la Web d'Isabel Pérez.

Comunitat Catalana de Webquest: http://webquestcat.cat/

(Fixeu-vos sobre tot en les diapositives n 6 i la n 7, és un document que val la pena conservar, en la meua opinió).

5.- Avaluació
(A l'alumnat d'ESO, ací, li explique ben clarament com es valorarà l'activitat)