Jo i els que m’envolten (CM09) / Continguts

7

8

Pac 2. L’escola. Viure en societat

 

Activitat de text. Ordenar paraules / 2pac01.txa

Viure en societat {diferent.gif} 

Les persones que vivim en una mateixa societat ens comportem de manera semblant, parlem la mateixa llengua i celebrem les mateixes festes i tradicions.

Aquests costums s’anomenen normes socials, i és important que tots les respectem encara que algunes no les compartim.

A part de la família, és a l’escola on aprenem a conviure. Ens trobem companys que han nascut a altres ciutats, fins i tot altres països, amb llengües, costums i maneres de ser diferents.

Aprendre a respectar i conviure en la diferència és una bona manera d’aprendre a viure en societat. Tots som diferents i alhora únics. De tots hem d’aprendre i a tots hem d’ensenyar.

 

Trencaclosques d’intercanvi / 2pac02.puz

En aquest quadre de Bruegel hi ha més de 50 jocs diferents {bruegel.gif}

 

Associació simple / 2pac03.ass

Què i qui hi ha en una escola

Alumnes

Director/directora

Cap d’estudis

Tutor/a

Delegat/a de classe

Consell escolar

Claustre de professors

Conserge

Nens i nenes que assisteixen a l’escola per aprendre i conviure

Persona que dirigeix l’escola

Persona encarregada dels aspectes educatius de l’escola

Mestre/a amb qui passem més hores al dia, encarregat de les relacions amb els nostres pares

Alumne/a escollit pels altres companys perquè els representi

La formen representants dels mestres, dels pares i del municipi. Pren les grans decisions que afecten l’escola

Format per tot el professorat de l’escola. La seva feina és organitzar el curs i gestionar l’escola

S’encarrega d’obrir l’escola i de resoldre la majoria de problemes no relacionats amb l’ensenyament

 

Associació d’identificació / 2pac04.ass

Troba, d’aquestes actituds, les que hem de seguir

Participar activament a casa i a classe

Col·laborar amb els altres

Saber treballar en grup

Saber escoltar

Ajudar als qui ho necessiten

Saber posar-se d’acord per fer un treball

Discutir acaloradament per imposar el nostre punt de vista

No deixar les nostres coses perquè no es gastin

Negar-se a complir una ordre dels pares o del mestre

Treballar sol

 

Associació simple / 2pac05.ass

Associa cada paraula amb el seu significat

Assemblea

Horari

Temps lliure

Activitat extraescolar

Col·laboració

Responsabilitat

Reunió d’un grup de persones per tractar temes determinats

Forma d’organitzar-se per saber a tota hora què hem de fer

Estona en què no tenim cap deure ni responsabilitat

Activitats organitzades per compartir el nostre temps lliure amb altres amics

Treball que es fa conjuntament amb algú més

Feina que hem de fer sigui per necessitat, sigui per obligació

 

Trencaclosques d’intercanvi / 2pac06.puz

Reconstrueix aquesta assemblea de classe {asemblea.gif}

 

Trencaclosques d’intercanvi / 2pac07.puz

Ordena què cal fer per prendre una decisió en grup

Pensar i decidir cadascú els inconvenients i avantatges

Exposar un per un els avantatges i inconvenients que s’han trobat

Analitzar i discutir entre tots, tot respectant el torn de paraula de cadascú

Fer una votació per conèixer l’opinió de la majoria

Respectar el que ha decidit la majoria

 

Associació de resposta escrita / 2pac08.ass

Escriu correcte o incorrecte al costat de cadascuna d’aquestes actituds

No parlar amb els nens negres que viuen al barri

Insultar als companys d’origen àrab perquè són africans

Córrer i cridar pel carrer

Posar la música tant alta que la senten els veïns

Passejar el gos sense corretja i no recollir els seus excrements

Tirar al terra el plàstic de les “xuxes” perquè no hi ha paperera

Ajudar la veïna a pujar els paquets a casa seva

Cedir el seient de l’autobús a una senyora amb un nen petit als braços

Mirar a banda i banda del carrer abans de travessar

Esperar a fer el que diuen els pares fins s’acabin els nostres dibuixos preferits

Ajudar els companys quan ens ho demanen

Incorrecte

Incorrecte

Incorrecte

Incorrecte

Incorrecte

Incorrecte

Correcte

Correcte

Correcte

Incorrecte

Correcte

 

Trencaclosques doble / 2pac09.puz

Ordena què fem un dia de cada dia

Els llevem, esmorzem, ens rentem la boca i les dents

Anem al cole

Sortim al pati a jugar

Dinem al menjador del cole

Sortim del cole i anem a casa

Fem els deures

Juguem una estona, ens dutxem i ens posem el pijama

Sopem, ens rentem les dents i anem a dormir

 

Activitat de text. Ordenar paraules / 2pac10.txa

Normes de convivència i educació {menjar.gif} 

Si escoltem els altres quan parlen entendrem què ens volen dir.

Si complim les normes dels jocs sense fer trampes ens divertirem molt més.

Si mantenim endreçada la classe sempre trobarem fàcilment allò que busquem.

No hem de parlar amb la boca plena. És molt fastigós per als qui ho veuen.

Tots som diferents dels altres: això ens fa únics. I per això hem de respectar tothom.

No facis als altres allò que no voldries que et fessin a tu.

 

Associació simple / 2pac11.ass

Relaciona aquests conceptes

Normes

Lleis

Drets

Deures

Càrrecs

Formes de relació entre les persones per conviure adequadament

Normes escrites que han de complir totes les persones d’un país

Coses que podem fer d’acord amb les lleis

Obligacions que tenim respecte de nosaltres mateixos i respecte dels altres

Responsabilitat d’encarregar-se d’alguna tasca concreta

 

Activitat de text. Omplir forats / 2pac12.txa

{joc.gif} 

Joc organitzat, norma, dret, assemblea, amic, deure, col·laborar, responsabilitat

Una norma és una obligació de com comportar-se.

Un dret és poder fer tot allò que ens és permès d’acord amb la llei.

Un amic és una persona amb qui ens sentim unit i amb qui compartim coses.

Un deure és una obligació de fer una cosa determinada.

Una responsabilitat és haver de fer una cosa per necessitat o obligació.

Una assemblea és una reunió de persones per reflexionar i treure conclusions sobre diferents temes.

 

Sopa de lletres / 2pac13.sop

Troba set conceptes explicats en les activitats anteriors

NORMA / LLEI / DRET / DEURE / RESPONSABILITAT / ASSEMBLEA / CÀRREC

 

Activitat de text. Ordenar paraules / 2pac14.txa

Drets dels infants {dretnens.gif} 

Tots els nens i les nenes són importants.

Tots els infants tenen dret al seu propi nom.

Tots els infants tenen dret a estar amb el seu pare i la seva mare.

Ningú no té dret a pegar a un infant o a riure-se’n.

Tot els infants tenen dret a viure bé.

Tots els infants tenen dret a l’assistència sanitària i a l’educació.

Tots els infants tenen dret a dir el que pensen.

Tots els infants tenen dret a jugar.

Tots els infants tenen dret a viure sense por, en pau i sense discriminacions.

 

Associació normal / 2pac15.ass

Associa cada dret amb la imatge corresponent

Tots els nens i les nenes són importants

Tots els infants tenen dret al seu propi nom

Tots els infants tenen dret a estar amb el seu pare i la seva mare

Ningú no té dret a pegar a un infant o a riure-se’n

Tot els infants tenen dret a viure bé

Tots els infants tenen dret a l’assistència sanitària i a l’educació

Tots els infants tenen dret a jugar

Tots els infants tenen dret a viure sense por, en pau i sense discriminacions

{der1p.gif}

{der3p.gif}

{der6p.gif}

{der9p.gif}

{der4p.gif}

{der2p.gif}

{der8p.gif}

{der10p.gif}

 

Trencaclosques de memòria / 2pac16.puz

Aquestes imatges reprodueixen alguns drets dels nens. Troba les parelles {drets1.gif}