Així es va fer

informe amb gràfics

imprimir aquesta pàgina

 

fer la portada
canviar la orientació d'un full a horitzontal
inserir taula i formatar-la
inserir un gràfic
modificar gràfics
importar un gràfic d'Excel (optatiu)
tornar a la orientació vertical
numerar pàgines (optatiu)

 

 

 

 

 

 

 

fer la portada

   
s'insereix directament el text allà on es desitja   cliquem 2 cops sobre el lloc exacte on volem escriure (p.ex: al mig a la dreta) sense necessitat de donar espais en blanc

El cursor canvia i ens mostra l'alineació

li donem format manualment seleccionem el text i  el formatem.

En aquest cas s'ha creat un estil nou (Títol gran) i la resta s'ha modificat a través de Format ->Tipus de lletra -> Relleu i Ombra.

un cop llest inserim un salt de secció en pàgina següent.

Aquest document contindrà diferents seccions per tal que cadascuna tingui una configuració de pàgina particular: orientació horitzontal/vertical i diferents capçaleres i peus.

  deixem el cursor al final de la portada.

Inserir -> Salt -> Tipus de salt de secció: marquem Pàgina següent -> Acceptar: es crea la segona pàgina

Observeu que a la barra d'estat (a baix de tot) ara diu: Pàgina 2 Sec 2 (secció 2) 2/2 (pàgina 2 de 2)

torna a l'índex

canviar la orientació d'un full a horitzontal

escrivim el text de la segona pàgina utilitzant dos estils de paràgraf de nova creació: titular i cos

 

  veure ajudes anteriors
inserim un salt de secció en pàgina nova abans de canviar  la orientació del full deixem el cursor al final del text.
Inserir -> Salt -> Tipus de salt de secció: marquem Pàgina següent -> Acceptar: es crea la tercera pàgina

 

configurem la nova pàgina (i secció) a orientació horitzontal   Arxiu -> Configura la pàgina ->solapa marges: Orientació: clic sobre horitzontal (comprovar que s'aplica a Secció) -> Acceptar

 

ara encetem la secció 3, pàgina 3 Observeu que a la barra d'estat (a baix de tot) ara diu: Pàgina 3 Sec 3 (secció 3) 3/3 (pàgina 3 de 3)

 

torna a l'índex

inserir taula i formatar-la

   
Inserim una taula en la pàgina horitzontal   Taula -> Inserir -> Taula.
Columnes: 5, Files 8 i marquem Autoajustar a finestra
Clic a Botó Autoformat i triem Taula amb llista 1
Acceptem

 

omplim la taula amb text. En aquest format la primera fila és reservada als encapçalament de taula clic a la primera cel·la i escrivim.

Per passar a la següent prémer el tabulador, la tecla de desplaçament o clic amb el ratolí

per afegir files   si hem omplert totes les files i ens manca espai podem afegir una fila posant el cursor a la última fila (a baix a la dreta) i prement el tabulador: s'insereix una fila.
També: Taula ->Inserir ->Files a la part inferior

 

ordenar alfabèticament les files seleccionem les files a ordenar
Taula ->Ordenar -> Ordenar per Columna 1, ascendent, la llista no té encapçalament (o sí, si hem seleccionat també la fila de l'encapçalament) -> Acceptar

 

torna a l'índex

inserir gràfic

un gràfic es construeix a partir d'un full de dades.

Segons el tipus de dades es podrà construir un tipus de gràfic o un altre

  deixem el cursor on volem que aparegui el gràfic.
Inserir -> Imatge -> Gràfic
Apareix un gràfic de barres amb un full de dades obert i preparat per a l'edició.

Arrosseguem el ratolí per la primera columna (Este,...), esborrem (tecla Supr) i escrivim els noms com si fos una taula.

Cliquem sobre el botó A de la segona columna, queda seleccionada i esborrem contingut (tecla Supr). Escrivim les dades de l'avaluació inicial.

Cliquem sobre el botó B de la tercera columna, queda seleccionada i esborrem contingut (tecla Supr). Escrivim les dades de l'avaluació de procés.

Cliquem sobre el botó C de la quarta columna, queda seleccionada i esborrem contingut (tecla Supr). Escrivim les dades de l'avaluació final.

Cliquem sobre el botó D de la cinquena columna, queda seleccionada i esborrem contingut (tecla Supr). No escrivim res.

Observeu que a mesura que canvien els valors del full canvia el gràfic ( que és en segon terme).

Tanquem el full de dades (clic a la creu de dalt a la dreta)

torna a l'índex

modificar un gràfic

   
Word tracta un gràfic com un objecte: igual que les imatge o els quadres de text. Per això es pot modificar la posició, la mida i l'ajustament al text   Segons el lloc del gràfic on es fa clic amb el ratolí s'obre un menú contextual o un altre: proveu-ho començant per la vora i anant cap al centre.

 

Per ajustar mida i propietats d'imatge cliquem el botó DRET del ratolí sobre el gràfic per seleccionar-lo i quan aparegui el menú contextual, triem Objecte i en el quadre Format d'objecte la solapa corresponent: Mida,  Disseny, etc.

Doble clic sobre el gràfic amb el botó esquerre ens obre el full de dades (per si cal canviar-les)

Amb el gràfic seleccionat (doble clic dins del gràfic però a prop de la vora) i botó DRET podrem canviar el Format de l'àrea del gràfic, el tipus (de barres, sectors,...), les Opcions (amb llegenda, sense, eixos,...), la vista en 3D,...

A Word XP quan se selecciona el gràfic apareix una barra de menús referida a ell. Així a Edita hi ha l'opció Importar arxiu que permet usar com a full de dades un full de càlcul d'Excel.

torna a l'índex

importar un gràfic d'Excel (optatiu)

Word i Excel "s'entenen" molt bé. Per això podem copiar objectes de l'un a l'altre i viceversa.

En aquest cas s'ha copiat la taula de Word a un full d'Excel, s'han fet dos gràfics al full de càlcul, s'han copiat i enganxat al document de Word

  A Word seleccionem tota la taula: clic a qualsevol cel·la i Taula -> Seleccionar-> Taula (Word XP: clic a la creueta de dalt a l'esquerra); la copiem (icona copia)

Obrim el programa Excel, clic a la primera cel·la (A1) i Enganxa: la taula es trasllada a Excel.

Excel és una eina molt potent per tractar dades numèriques i crear gràfics.

 

Copiarem les dades de Word a Excel, farem els gràfics i els copiarem.

seleccionem les dades que volem representar arrossegant el ratolí per sobre (A1 fins a D2: selecciona les dues primeres files) i fem clic a la icona Assistent per a gràfics.

S'obre l'assistent i ens demana el tipus, triem Circular i fem clic sobre la mostra -> Següent: Rang de dades (si és correcte) -> Següent: Títols, llegenda i rètols de dades (si és correcte) -> Següent: Colocar gràfic: com objecte a Fulldedades i Finalitzar.

Apareix el gràfic al full Excel i podem arrossegar-lo on vulguem.

Si fem clic amb el botó DRET sobre ell s'obre un menú contextual que ens permet modificar-lo fàcilment.

Per copiar-lo fem clic a sobre i després a la icona Copia 

enganxem el gràfic al document de Word   tornem al nostre document de Word, deixem el cursor on vulguem que aparegui el gràfic i clic a la icona Enganxa.

Deseu el document

torna a l'índex

tornar a la orientació vertical

inserim un nou salt de secció en pàgina següent   deixem el cursor al final del text de la pàgina horitzontal.
Inserir -> Salt -> Tipus de salt de secció: marquem Pàgina següent -> Acceptar: es crea la següent pàgina

Ara som a la secció 4:

  • secció 1: portada

  • secció 2: text en vertical

  • secció 3: taula i gràfics en horitzontal

  • secció 4: text en vertical

configurem la nova secció a orientació vertical Arxiu -> Configura la pàgina ->solapa marges: Orientació: clic sobre horitzontal (comprovar que s'aplica a Secció) -> Acceptar

 

acabem d'escriure el text amb format    
torna a l'índex

numerar pàgines (optatiu)

només volem numerar les pàgines de les seccions 2 i 4, les que tenen text en vertical, però no la portada ni les pàgines horitzontals (seccions 1 i 3)   anem a la segona pàgina (secció 2).

Veure -> Capçalera i peu de pàgina

A la barra d'eines Capçalera i peu de pàgina clic a la icona Canviar entre capçalera i peu per escriure un peu

Clic a la icona Igual que l'anterior per desmarcar-la: Observeu que sobre el requadre del peu a l'esquerra hi diu: Peu de pàgina Secció 2 i a la dreta ha desaparegut Igual que l'anterior (la secció anterior [Sec 1] no té peu i la [Sec 2] n'ha de tenir)

 

inserir número de pàgina Clic a la icona Inserir número de pàgina: apareix el número 2 (l'1 és la portada), però volem que aparegui un 1

 

modificar el format del número de pàgina   Clic a la icona Format del número de pàgina i a Numeració de pàgines desmarcar l'opció Continuar des de la secció anterior.

Marcar l'opció Iniciar en i posar 1. Ara la pàgina 2 apareix numerada com a 1 (queda així desmarcada l'opció Continuar des de la secció anterior)

esborrar número de pàgina en secció 3 (taules i gràfics amb orientació horitzontal) aneu a la secció 3 i visualitzar el peu.

Clic a la icona Igual que l'anterior per desmarcar-la: Observeu que sobre el requadre del peu a l'esquerra hi diu: Peu de pàgina Secció 3 i a la dreta ha desaparegut Igual que l'anterior.

Esborreu el número de pàgina

tornar a numerar la secció 4 (text en orientació vertical)   aneu a la secció 4 i visualitzeu el peu.

Clic a la icona Igual que l'anterior per desmarcar-la: Observeu que sobre el requadre del peu a l'esquerra hi diu: Peu de pàgina Secció 4 i a la dreta ha desaparegut Igual que l'anterior.

Clic a la icona Inserir número de pàgina (queda així desmarcada l'opció Continuar des de la secció anterior): apareix el número 4: prova superada!

torna a l'índex

 

 


índex  ::  programari  ::  x imprimir  ::  reflexions