full informatiu

què cal fer
com fer-ho

per què un full informatiu

Un dels problemes més freqüents de les organitzacions és com fer arribar d'una forma ràpida i segura les informacions a tots els integrants. I així passa també a les escoles: els taulers d'anuncis no es renoven o no es llegeixen, un professor pot oblidar-se de dir alguna cosa important a tot un grup i haver de telefonar després un a un a tots els estudiants, la direcció pot explicar un assumpte a un claustre però sempre hi falta un o altra que després demana la informació, etc.

Un full informatiu, on en quatre línies es donen les comunicacions més important i urgents, pot ser una bona solució. Tanmateix el que a vegades passa és que no en destaca prou allò més valuós i passa desapercebut. Per això és important donar un format especial a allò que vulguem emfatitzar o destacar per sobre la resta.

El treball d'aquesta setmana és crear un full informatiu amb un cert format que destaqui els titulars de les informacions, de manera que només amb un cop d'ull en copsem el contingut, i es pugui llegir després el contingut d'allò que més ens interessi. Ja veieu que és, doncs, un primer pas cap al treball de la propera setmana que consistirà en fer una revista escolar.

què cal fer

Els continguts d'aquesta setmana ens ajudaran a donar un format agradable al nostre full informatiu. Així  fugirem del típic paper escrit només amb Times new Roman 12 i alineat a l'esquerra, com si s'hagués fet amb màquina d'escriure. I treballarem un parell de característiques del Word que ens ajuden molt a millorar l'aspecte dels nostres escrits.

En primer lloc els WordArt. El programa transforma fàcilment un text, que sol ser curt, en un text artístic mitjançant l'addició d'ombres, colors, distorsions, ondulacions, etc. El resultat, doncs, és molt aparent. Cal, però, advertir d'un perill, que és que si el WordArt és massa complex o llarg pot fer-se il·legible i emmascarar el contingut.

També ens introduirem en el concepte de quadre de text. Un quadre de text és, com el seu nom indica, un quadre que conté text i que es pot desplaçar per sobre el document com si fos un d'aquests paperets grocs que enganxem sobre un full com a recordatori, per assenyalar alguna cosa important, etc. Des del punt de vista tècnic es comporta com una imatge, amb la diferència que conté text editable, però se li pot posar color de fons, vores, ombres, es pot inserir al mig d'un text, fer-se lloc entre dues columnes de text, etc. És un recurs molt potent que ens pot servir per posar comentaris, subtítols o destacar paràgrafs sencers en un text llarg. Aquí ens servirà per canviar la orientació del text a vertical.

Per escriure el contingut del full seguirem utilitzant els estils de paràgraf de manera que totes els tiulars tinguin el mateix format i els cossos de les notícies el seu propi. Ara que ja coneixem l'existència d'aquesta potent eina cal seguir-la utilitzant. I per acabar d'arrodonir la feina podem inserir una imatge que sigui significativa per la comprensió del text o bé que serveixi per alleugerir el disseny del full i en faciliti la lectura

com fer-ho

En primer lloc baixeu-vos el resultat imprès. Es tracta d'un arxiu en format PDF preparat per a la impressora: això permet que veieu el document tal com l'he fet jo, encara que no tingueu instal·lats al vostre ordinador els tipus de lletra (fonts) que he usat. Després podeu baixar-vos el  document d'exemple, descomprimiu-lo i mireu com funciona. Feu clic sobre el WordArt i canvieu-ne el disseny des de la galeria. Feu clic sobre el quadre de text amb el botó dret del ratolí i mireu-ne les especificacions a Objecte; canvieu el contorn o els colors, poseu-li una ombra, en fi, busqueu el disseny que més us agradi. També val la pena fer una bona passejada per la galeria d'imatges predissenyades que teniu al vostre ordinador i potser pot ser-vos útil instal·lar-vos-en més des del CD d'instal·lació.

La feina d'aquesta setmana també inclou els estils de paràgraf i si encara us queda algun dubte val la pena aclarir-lo ara. Crec que és una bona idea utilitzar-los sempre que editem un document en el processador de textos. Quant a la distribució del text en columnes també és un recurs força útil que dona als nostres escrits un caràcter professional, aprofita més l'espai disponible al paper (amb l'estalvi d'arbres que això representa) i facilita la lectura.

En acabat llegiu l'ajuda així es va fer i proveu de fer el vostres fulls informatius seguint les passes ordenadament. I recordeu: el que menys importa és el contingut: només ens interessa la forma. Fixeu-vos que en l'exemple que us dono hi ha una sèrie de notícies que vaig copiar i enganxar de la pàgina web del diari online vilaweb  Per tant no us poseu a redactar res de nou sinó aprofiteu coses que ja tingueu escrites o copieu-les d'on sigui Val la pena dedicar el temps del curs a conèixer les possibilitats del programa i no pas a mecanografiar.

Quan us trobeu amb algun problema seguiu aquest protocol d'actuació:

1. repasseu l'arxiu d'ajuda així es va fer, trobareu explicats pas a pas tos els procediments, tot i que alguns poden remetre a ajudes de setmanes anteriors.
  2. recorreu a l'ajuda de Word (segons la versió de Word hi poden haver petites diferències en com fer les coses)
  3. si no us en sortiu, plantegeu-lo al fòrum de dubtes.
  4. si no us en sortiu de cap manera poseu-vos en contacte per correu amb el tutor.

Podreu trobar altres exemples sobre el treball a realitzar al webdossier de la pàgina en grup. Són els treballs que alguns companys i companyes han fet i resten allà exposats. Mireu-los, descarregueu-vos el que us puguin interessar i, si els voleu utilitzar o modificar, poseu-vos en contacte amb l'autora o autor per fer-los-ho saber.

índex  ::  programari  ::  x imprimir  ::  reflexions