revista escolar

què cal fer
com fer-ho

per què una revista escolar

La continuació lògica d'un full informatiu és, sens dubte, una revista escolar amb diferents fulls. Una solució senzilla, però molt eficaç, és fer-la de 4 pàgines impreses en un full DIN A3, que equival al doble d'un DINA4. Moltes fotocopiadores permeten fer còpies per les dues cares en aquesta mida de paper i muntar la revista, aleshores, equival a plegar pel mig aquest full. El resultat, tanmateix, és espectacular.

Intentarem, com al cas del full informatiu, buscar un disseny que faciliti la lectura, sigui agradable a la vista i en destaqui allò més important. Per això utilitzarem els estils de paràgraf que ja coneixem per formatar el text des del principi fins al final. Per tal d'ajudar en el procés de muntatge i impressió de la revista pot ser molt útil tenir les pàgines numerades. Els quadres de text ens poden ajudar a fer la maquetació de la revista d'una manera molt ràpida perquè podem redimensionar-los amb un sol clic. I, finalment, una taula de contingut pot ajudar a localitzar ràpidament la informació més rellevant.

La revista, doncs, ens permetrà aplicar conceptes ja coneguts i introduir-nos en el de Taula de contingut, una eina molt potent que val la pena utilitzar en qualsevol document una mica llarg o en una pàgina web per mitjana que sigui. Word automatitza la creació de les Taules de contingut d'una manera extraordinària i, un cop inserides, el seu ús és molt senzill. Molt diferent és d'un índex, que amb Word  té un tractament molt més personalitzat i que exigeix una mica més de feina que no farem aquí.

què cal fer

Els continguts d'aquesta setmana repassen allò introduït al full informatiu: estils de paràgraf (que a més ens serviran per construir la Taula de contingut), capçaleres i peus, quadres de text i imatges.

El que introduïm és el concepte de Taula de contingut TDC. És una possibilitat que ens ofereix Word de generar índexs basats en els nivells i subnivells que determina la jerarquia dels estils de paràgraf (Títol 1, Títol 2, Títol 3, etc.). Per això torna a ser important donar format al nostres textos amb l'ajut dels estils de paràgraf que, recordem, són fàcilment modificables. Així que val la pena treballar amb Títol 1, Títol 2, etc. modificats a la nostra conveniència per crear, al final de l'edició, una Taula de contingut del document.

Una bona idea, si us agrada prou el disseny de la vostra revista, és desar-la com a plantilla per a números posteriors. I parlant de plantilles,  val la pena que us baixeu, ni que sigui per tafanejar, aquesta plantilla de document llarg del lloc web de Micro$oft o aquesta altra; per estrany que sembli, són gratis!

Un nou advertiment. He detectat problemes a l'hora de crear TDC amb les versions 97 i XP de Word; en canvi mai n'he tingut amb el 2000. Espero que no en tingueu perquè és una mica desesperant seguir les instruccions de l'ajuda del propi programa i veure que no funciona. En fi, ja sabeu el que us dic sempre: preparem-nos pel canvi al programari lliure (Open Office) que és més fiable, en català i de franc.

com fer-ho

Ja sabeu com va. oi?. En primer lloc baixeu-vos el resultat imprès. Es tracta d'un arxiu en format PDF preparat per a la impressora: això permet que veieu el document tal com l'he fet jo, amb els tipus de lletra (fonts) incrustats. Després podeu baixar-vos el  document d'exemple, descomprimiu-lo i mireu com funciona. Feu clic sobre el quadre de text amb el botó dret del ratolí i mireu-ne les especificacions a Objecte; canvieu el contorn o els colors, poseu-li una ombra, en fi, busqueu el disseny que més us agradi. Desplegueu i modifiqueu els estils, creeu-ne de nous, deseu-los, experimenteu amb tots els botonets del format i busqueu aquells números  i vinyetes que més us agradin. Val la pena tafanejar a fons el menú Format. També val la pena fer una bona passejada per la galeria d'imatges predissenyades o els arxius d'imatge que teniu al vostre ordinador.

Seleccioneu la Taula de contingut, feu clic amb el botó dret i mireu-ne les propietats; activeu-la, actualitzeu-la, en fi, modifiqueu-la al vostre gust.

En acabat llegiu l'ajuda així es va fer i proveu de fer les vostres revistes seguint les passes ordenadament. I recordeu: el que menys importa és el contingut: només ens interessa la forma. Fixeu-vos que en l'exemple que us dono hi ha una sèrie de notícies que vaig copiar i enganxar de la pàgina web del diari online vilaweb  Per tant no us poseu a redactar res de nou sinó aprofiteu coses que ja tingueu escrites o copieu-les d'on sigui.  Val la pena dedicar el temps del curs a conèixer les possibilitats del programa i no pas a mecanografiar.

Quan us trobeu amb algun problema seguiu aquest protocol d'actuació:

1. repasseu l'arxiu d'ajuda així es va fer, trobareu explicats pas a pas tos els procediments, tot i que alguns poden remetre a ajudes de setmanes anteriors.
  2. recorreu a l'ajuda de Word (segons la versió de Word hi poden haver petites diferències en com fer les coses)
  3. si no us en sortiu, plantegeu-lo al fòrum de dubtes.
  4. si no us en sortiu de cap manera poseu-vos en contacte per correu amb el tutor.

Podreu trobar altres exemples sobre el treball a realitzar al webdossier de la pàgina en grup. Són els treballs que alguns companys i companyes han fet i resten allà exposats. Mireu-los, descarregueu-vos el que us puguin interessar i, si els voleu utilitzar o modificar, poseu-vos en contacte amb l'autora o autor per fer-los-ho saber.

índex  ::  programari  ::  x imprimir  ::  reflexions