Els Documents Municipals

27 de març de 1936

S' acorda celebrar com en anys anteriors la festa de l'aniversari de la República, amb festes i balls populars, autoritzant a l'alcalde per fer els treballs necessaris.

27 d'octubre de 1936

L'ajuntament acorda de fer traslladar el secretari Lluís Pont a Barcelona per fer entrega de les targes de mobilització militar a la conselleria de defensa.

3 de novembre de 1936

La Generalitat a Girona demana si la ajuntament disposa d'establiments benèfics per a donar allotjament als refugiats de la guerra, o bé particulars que vulguin allotjar-ne a llurs cases.

6 de novembre de 1936

L'ajuntament rep una comunicació de data 20 d'octubre en la qual la comissió de justícia de Girona demana al comitè d'aquesta vila que informi sobre els càrrecs dels detinguts Joan Hortal i Francesc Serra Hortal ja que no troben matèria delictiva en els seus antecedents, seran posats en llibertat provisional. El conseller Joan Angelats diu que no és partidari de posar-los en llibertat ja que en els moments actuals s'han de prendre totes les mesures per a garantir el triomf de la revolució i per tant consti la protesta si s'acorda la seva llibertat. Però l'ajuntament comunica a la comissió de justícia de Girona l'opinió de la majoria dels consellers per tal que siguin posats en llibertat provisional els esmentats detinguts.

24 de novembre de 1936

S'acorda fer constar en acta el sentiment de l'ajuntament per la mort de Bonaventura Durruti, lluitador de les llibertats del poble i en especial de les dels obrers. Els quals consagri tota la seva vida. Caigut el dia 20 de novembre en el front de Madrid en lluita contra el feixisme.

15 de desembre de 1936

La família del milicià Armengol Catulí, el qual es troba ferit a l'hospital de Barcelona demanen un cotxe per poder anar-lo a visitar, pagant ells la gasolina. L'ajuntament els hi concedeix.

S'acorda un cotxe per anar al front d'Aragó per a portar els milicians d'aquesta vila que vulguin destinar-hi els seus familiars sempre que sigui possible poder-ho portar. S'acorda fer-ho públic per mitjà d'un pregó.

Aquest ajuntament es mostra indignat per individus de la categoria de l'Arades pugui tan fàcilment ingressar en els cossos armats de l'estat.

acta municipal

Reproducció d'una acta de ple municipal   del 36

15 de desembre de 1936

Es dona compte del resultat de la subscripció oberta per tal de proveir de robes els alumnes de la colònia escolar madrilenya i com sigui que aquesta no ha assolit cobrir les necessitats dels escolars esmentats. L'ajuntament acorda comprar una peça de roba de llana o vellut i portar-la als sastres de la localitat per tal que confeccionin la roba que els manca.

Exposa el conseller Carandell que s'han de prendre mesures per tal de no quedar sense pa a la població ja que la manca de farina comença a ésser una preocupació . Exposa, que podria efectuar-se un recompte de tot el blat o farina existent en el terme municipal, i una vegada conegut l'estoc existent prendre les mesures que les circumstàncies aconsellin.

Abans d'acabar la sessió entra el conseller Gelada el qual acaba d'arribar del seu viatge al front d'Aragó, i dona detalls de l'estat de salut dels milicians d'aquesta vila, i la impressió favorable de les armes del poble.