La Metodologia

Els motius:

Dos han estat els motius que ens han portat a desenvolupar un treball sobre la guerra civil a Anglès.

El primer és pedagògic. Malgrat que a l'ESO aprendre a desenvolupar una recerca és un objectiu procedimental, quan els alumnes han de fer el treball de recerca a segon de batxiller mostren moltes mancances, potser perquè a l'ESO els dirigim massa les passes a seguir i no els ensenyem a ser estratègics, a aprendre a aprendre.

L'altre motiu és que a Anglès hi ha un buit força important pel que fa a la recerca històrica. En el cas de la Guerra Civil veiem com la generació que ens en pot explicar alguna cosa té més de setanta anys. Cal aprofitar la seva experiència i la seva informació perquè la coneguin les generacions posteriors. La Guerra Civil Espanyola és una lliçó que es pot perdre amb la generació que la va viure.

obrer cnt-fai

Els objectius:

Per això ens vam proposar un triple objectiu: conèixer què va passar a la guerra civil, recollir informació del que va passar a Anglès,  fent-ho de manera que els alumnes anessin descobrint les estratègies necessàries per a desenvolupar un treball de recerca.

Com s'ha desenvolupat el treball:

Hem seguit la metodologia dels projectes (molt utilitzada a Primària) amb algunes adaptacions.

Partíem d'un tema prefixat: La guerra civil a Anglès.

Es va buscar el consens amb els alumnes demanant-los que fessin propostes. La resposta dels alumnes va ser d'una gran implicació. Tant ,que va anar prenent forma la idea de que a final de curs, mentre de la majoria de les materies tenen un munt d'exàmens, a Història ens dedicaríem quinze dies a fer algunes activitats en torn de la Guerra Civil i , especialment ,a exposar els treballs realitzats.

Al llarg del segon trimestre vam dedicar diverses classes a la orientació, tutorització i preparació del treball.

Aquesta activitat la van realitzar les dues classes de primer de batxiller,  cada classes ens vam dividir en grups de recerca. Formats per  tres o quatre alumnes

Vam començar preguntant-nos: què sabem de la Guerra Civil? què va passar  a Anglès?  què ens crida més l'atenció? què volem saber?

Vam classificar el que volien saber en dos grans grups: Les demandes d'informació de caire general sobre la Guerra Civil, i els interrogants que suscitaven un camí de recerca sobre la Guerra Civil a Anglès.

A partir d'una tipologia molt bàsica ja feta, ens vam preguntar per les fonts històriques que nosaltres podríem consultar.

Després es va fer una pluja d'idees sobre el que es podria investigar, tenint per referència el que volíem saber i  les fonts de que disposàvem.

Les demandes d'informació de caire general es van mirar de satisfer a partir de la lectura d'un manual sobre la guerra civil : PAGÈS, PELAI : La guerra civil.Barcelona. Barcanova,1993. (Biblioteca bàsica de Catalunya)

A l'aula treballàvem com a grup classe  ,amb l'aportació de cada grup de treball. a partir d'aquets moments cada grup de treball.Cada grup de trebal, a partir de la llista d'idees per a  la recerca van triar la que més li interessava, tenint en compte les seves possiblitats d'accedir a les fonts.

El primer que van fer els grups va ser  un guió de treball partint d'un recopilatòri del que sabien. Van definir els seu pla de treball (què volien saber i a partir de quines fonts), els mitjans amb què comptaven, van formular hipòtesis de treball i van proposar-se les passes a seguir, especialment les primeres que preveien que haurien de fer.

Cada grup va treballar de manera autònoma en funció, sobretot, de les possibilitats d'accedir a les fonts. Tal com esperàvem ,la majoria es va orientar cap a les fonts orals, a entrevistar a la gent gran del poble i rodalies, encara que un grup va consultar les actes dels plens municipals.A d'altres, els seus treballs els van portar a realitats que van més enllà del pròpi poble, com ara els que van analitzar els llibres escolars que van poder recollir d'abans i de després de la guerra.Uns altres van analitzar pòsters de la guerra. D'altres van analitzar cançons que la gent gran recorda de la guerra.

A mida que avançaven en la recerca, els grups van anar redefinint i concretant els seus objectius, la hipòtesis i els mitjans a utilitzar.

En l'exposició del treball els grups presentaven els seus objectius, els mitjans, els problemes que havien tingut per a realitzar el treball, verificaven les seves hipòtesis i en treien conclusions.

La varietat i riquesa dels treballs  ens va satisfer a tots i teníem clar que aquells treballs no eren més que un principi d'una tasca de recerca més àmplia.

Web de CiènciesEnguany una colla d'alumnes i professors ens hem decidit a donar a conèixer aquest treball a partir del concurs que convoca el PIE.