On s'emmarca aquest projecte?

La realització d'aquest projecte ha estat possible gràcies a les llicències d'estudis retribuïdes, modalitat C, que ofereix el Departament d'Educació de Catalunya.

Aquesta llicència m'ha permès treballar un curs escolar en una escola d'Esc̣cia, anomenada Dunlop Primary School. Aquesta, tal i com diu el seu nom, està ubicada a la població de Dunlop (zona de l'East Ayrshire), que té uns 900 habitants aproximadament. L'escola, és d'una línia, i té 116 alumnes, repartits en 5 cursos:

Relació nivells-edats

Relació nivells-ràtio

La “P” vol dir primària

P1

5-6 anys
P1-P2
21

P2

6-7 anys
P2-P3
22

P3

7-8 anys
P3-P4
25

P4

8-9 anys
P5-P6
24

P5

9-10 anys
P6-P7
24

P6

10-11 anys
TOTAL
116
P7
11-12 anys

El sistema educatiu escocès estableix que a primària s'imparteixin les matèries curriculars següents (respecto el nom en anglès):

~ Language (including Gaelic and European language): 20%

~ Mathematics: 15%

~ Environmental studies (science, history and geography): 15%

~ Expressive arts (physical education, music and art): 15%

~ Religious and moral education (including health education and personal and social development): 15%

~ Flexible time: 20%

Per més informació sobre el sistema educatiu escocès es pot accedir a www.eurydice.org que és una base de dades que recull informació sobre el sistema educatiu europeu i on podem trobar el dossier nacional d'Escòcia (Scotland's Natioal Dossier).

En aquesta escola he portat a terme bàsicament dues tasques: preparar i impartir classes de llengua espanyola per una banda, i elaborar el present projecte per una altra.

Pel que fa a la tasca d'ensenyar llengua espanyola, i donat que en aquesta escola l'espanyol no forma part del currículum i no és obligatori, amb l'equip directiu varem decidir, tenint en compte que tinc l'especialitat d'educació física, que ensenyaria la llengua espanyola bàsicament a través de les classes d'educació física. Així que impartia classes d'educació física (de 45 minuts) emprant el castellà com a llengua vehicular als 5 cursos de l'escola un dia a la setmana a cadascun. També els impartia classes (de 20 minuts) de llengua espanyola a l'aula un dia a la setmana a cada curs i tenia dos grups d'alumnes els quals assistien a classes de castellà de mitja hora dos dies a la setmana a l'hora de dinar "lunchtime club"durant tot el curs escolar.

Per l'elaboració del projecte he assistit a les classes d'educació física dels diferents nivells, per tal d'observar els continguts que es treballen, la metodologia que empren, aprendre vocabulari relacionat amb l'educació física i l'esport (nom dels aparells i del material, accions a realitzar...), entre altres coses. Tots els nivells tenen dues hores setmanals d'educació física. Una hora és impartida per la mestra especialista que va a l'escola tots els dimecres i imparteix classes a tots els nivells. L'altra hora d'educació física és impartida per la tutora de cada grup. També he observat el departament d'educació física d'un centre de secundaria, St. Joseph Secundary School, a Kilmarnock (també dins l'àrea de l'East Ayrshire) i he observat i participat en les sessions d'aquesta assignatura.