Les visions cosmològiques

de la Terra a l'Univers. Guia Didàctica

Cosmologia

Aquesta Webquest està adreçada a alumnes de 4t d'ESO que realitzin l'assignatura optativa de Física i Química. Degut a l'amplitud del currículum, aquesta activitat està pensada per a què els alumnes treballin aquesta unitat didàctica de manera autònoma, a casa telemàticament, amb ajuda de les TIC's.

La idea principal d'aquesta activitat és aconseguir que els alumnes coneguin i investiguin les diferents visions de la Terra a l'Univers i com van evolucionar aquestes visions a partir de les observacions.

Els alumnes es convertiran en investigadors de la història de la ciència i hauran d'aconseguir respondre a una sèrie de preguntes per a aconseguir respondre a la la gran pregunta.

L'organització serà en grups de 2 - 3 alumnes.

Objectius | Competències Bàsiques | Avaluació| Cacera del tresor

Objectius

• Conèixer els diferents models cosmològics que han existit i valorar-ne la seva transcendència.
  • Identificar els diferents mètodes d’observació de l’Univers i les proves empíriques que recolzen l’actual model cosmològic.
  • Analitzar textos sobre l’Univers i relacionar-los amb els models cosmològics passats i amb l’actual.
  • Utilitzar les lleis de Kepler per a caracteritzar el moviment dels planetes en el sistema solar.

Competències Bàsiques

• Reconèixer que el coneixement científic evoluciona a partir de la investigació i de les diferents maneres d’interpretar els fenòmens.
  • Utilitzar el llenguatge científic per argumentar i comunicar les dades, les idees i les conclusions utilitzant diferents modes comunicatius.
  • Comprendre i analitzar críticament textos de contingut científic de diferents fonts.
  • Comunicar la informació obtinguda de diverses fonts utilitzant tot tipus de suports.
  • Representar, deduir i interpretar models matematitzats o representats geomètricament.
  • Reconèixer les limitacions de les pròpies idees.
  • Reconèixer els condicionaments socials en el desenvolupament de la ciència.
  • Competència comunicativa, lingüística i audiovisual
    1. Comunicar informació de manera oral , escrita i visual.
    2. Expressar idees i organitzar informacions de manera eficaç i intel.ligible
  • Tractament de la informació i competència digital
    1. Utilització dels recursos TIC per accedir a la informació
    2. Organitzar, relacionar, analitzar i sintetitzar la informació
    3. Produir coneixements i publicar informació emprant eines d'edició digital
  • Competència d'apendre a apendre
    1. Ser capaç de treballar en equip i compartir amb els altres
  • Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic
    1. Ser capaç d'establir relacions del aspectes tèorics de la química amb el món que ens envolta

Avaluació

A l'hora d'avaluar l'activitat es tindra en compte els següents criteris d'avaluació:

• Interpretar de forma senzilla els moviments dels astres i de les naus espacials, així com alguns dels problemes que comporten.
  • Conèixer l’evolució en les concepcions per explicar l’origen de l’Univers i la seva estructura.
  • Reconèixer el caràcter evolutiu de la ciència i valorar les aportacions de les diferents revolucions científiques en la superació de dogmatismes i en els canvis de les condicions de vida de les persones.
  • Seleccionar la millor conclusió segons les evidències recollides en un procés de recerca, identificar els supòsits que s’han assumit al deduir-la, i argumentar-la tenint present raons a favor i en contra.

Les respostes s'hauran de lliurar en un document de text amb les respostes a les preguntes proposades. Els percentatges de la nota seran els següents:

• Presentació: 10 %
  • Preguntes: 45 %