|
Amb aquest treball pretenem que l'alumne:
- Millori la comprensió lectora de textos d'una certa complexitat.
- Exerciti l'expressió escrita de manera elaborada i estructurada.
- Dedueixi les característiques del gènere assagístic através de la lectura i l'anàlisi de textos.
- Conegui alguns assagistes.
|
Hi podreu trobar, fragmentats o no, els textos següents:
- L'assaig: definició i exemples d'autors.
- Jaume Vicens i Vives, Notícia de Catalunya.
- Joan Fuster, Fatuïtat (de Diccionari per a ociosos).
- Joan Fuster, Cadira (de Diccionari per a ociosos).
- Joan Fuster, Justícia (de Diccionari per a ociosos).
- Joan Fuster, Mentida (de Diccionari per a ociosos).
- Xavier Fàbregues, Les arrels llegendàries de Catalunya.
- Frencesc Pujols, Carta oberta a Mercè Rodoreda.
(alguns d'aquests textos necessiten format .pdf)
|
Per a assolir els objectius caldrà realitzar les activitats següents:
-
Determina la tesi o idea central i el mètode argumentatiu (presentació de la tesi, desenvolupament i conclusió) dels textos de Joan Fuster Cadira i Mentida.
-
Indica la tesi, l'estructura del text, les idees secundàries que desenvolupen la idea central i el to (didàctic, seriós, irònic, humorístic, satíric...) de l'assaig de Xavier Fàbregues, Les arrels llegendàries de Catalunya.
-
Sintetitza les idees sobre l'amor i l'amistat que desenvolupa Francesc Pujols en el seu article Carta oberta a Mercè Rodoreda. Identifica alguns recursos estilístics que utilitza.
-
Resumeix de manera esquemàtica els arguments i contraarguments que utilitza Joan Fuster a Justícia per defensar la seva tesi.
-
De la lectura dels textos d'aquesta pàgina web se'n poden desprendre diferents característiques que permeten identificar l'assaig com un gènere literari. Localitza i mostra amb exemples:
-
elements que manifesten un pòsit socio-cultural;
-
recursos que mostren una considerable elaboració del llenguatge: jocs de mots, repeticions, lèxic culte, citacions, ús de paraules abstractes, ús de sinònims, mots amb doble sentit, interrogacions retòriques, adjectivació abundant, contraposicions, comparacions, exemplificacions, paràfrasis, etc.
-
l'estructuració, molt elaborada, en el desenvolupament de les idees.
-
Cerca informació d'alguns assagistes, dos de catalans i dos que no ho siguin.
-
D'acord amb el que has anat fent a les activitats precedents, realitza una exposició sobre el gènere literari anomenat assaig.
- Escriu en petit assaig prenent com a punt de partença el text de Jaume Vivens i Vives o el de Joan Fuster (Fatuïtat). Els temes podrien ser, per exemple, la consideració de Catalunya com a ciutat i extensió de Barcelona, en el primer cas, i en el segon, les mostres de fatuïtat en els joves i/o en els adults actuals.
|
|
|