L ' A S S A I G

 

Amb aquest treball pretenem que l'alumne:

  • Millori la comprensió lectora de textos d'una certa complexitat.
  • Exerciti l'expressió escrita de manera elaborada i estructurada.
  • Dedueixi les característiques del gènere assagístic através de la lectura i l'anàlisi de textos.
  • Conegui alguns assagistes.

 

Hi podreu trobar, fragmentats o no, els textos següents:

  1. L'assaig: definició i exemples d'autors.
  2. Jaume Vicens i Vives, Notícia de Catalunya.
  3. Joan Fuster, Fatuïtat (de Diccionari per a ociosos).
  4. Joan Fuster, Cadira (de Diccionari per a ociosos).
  5. Joan Fuster, Justícia (de Diccionari per a ociosos).
  6. Joan Fuster, Mentida (de Diccionari per a ociosos).
  7. Xavier Fàbregues, Les arrels llegendàries de Catalunya.
  8. Frencesc Pujols, Carta oberta a Mercè Rodoreda.

    (alguns d'aquests textos necessiten format .pdf)

Per a assolir els objectius caldrà realitzar les activitats següents:

  1. Determina la tesi o idea central i el mètode argumentatiu (presentació de la tesi, desenvolupament i conclusió) dels textos de Joan Fuster Cadira i Mentida.

  2. Indica la tesi, l'estructura del text, les idees secundàries que desenvolupen la idea central i el to (didàctic, seriós, irònic, humorístic, satíric...) de l'assaig de Xavier Fàbregues, Les arrels llegendàries de Catalunya.

  3. Sintetitza les idees sobre l'amor i l'amistat que desenvolupa Francesc Pujols en el seu article Carta oberta a Mercè Rodoreda. Identifica alguns recursos estilístics que utilitza.

  4. Resumeix de manera esquemàtica els arguments i contraarguments que utilitza Joan Fuster a Justícia per defensar la seva tesi.

  5. De la lectura dels textos d'aquesta pàgina web se'n poden desprendre diferents característiques que permeten identificar l'assaig com un gènere literari. Localitza i mostra amb exemples:

    • elements que manifesten un pòsit socio-cultural;

    • recursos que mostren una considerable elaboració del llenguatge: jocs de mots, repeticions, lèxic culte, citacions, ús de paraules abstractes, ús de sinònims, mots amb doble sentit, interrogacions retòriques, adjectivació abundant, contraposicions, comparacions, exemplificacions, paràfrasis, etc.

    • l'estructuració, molt elaborada, en el desenvolupament de les idees.

  6. Cerca informació d'alguns assagistes, dos de catalans i dos que no ho siguin.

  7. D'acord amb el que has anat fent a les activitats precedents, realitza una exposició sobre el gènere literari anomenat assaig.

  8. Escriu en petit assaig prenent com a punt de partença el text de Jaume Vivens i Vives o el de Joan Fuster (Fatuïtat). Els temes podrien ser, per exemple, la consideració de Catalunya com a ciutat i extensió de Barcelona, en el primer cas, i en el segon, les mostres de fatuïtat en els joves i/o en els adults actuals.