|
|
2. Marxisme, confluència de camins
El marxisme no és obra exclusiva de Marx. Cal recordar la fonamental col·laboració del seu amic Engels; fou Engels qui l'introduí en l'estudi de l'estructura del capitalisme. Cal recordar, en segon lloc, que Marx parteix dels moviments intel·lectuals i socials del moment. El marxisme representa una confluència de camins.
-
a) L'esquerra hegeliana. Feuerbach
-
Quan Marx ingressà a la Universitat de Berlín,
feia tres anys que Hegel havia mort; ara bé, el seu pensament,
en tendències o interpretacions oposades, seguia imperant.
Marx, com la major part de joves, se sentí atret
per l'esquerra hegeliana, la tendència que tenia
en Ludwig Feuerbach (1804-1972) un dels més
destacats representants. Feuerbach, un rierol de foc com significa
el seu nom, esdevindrà l'esglaó entre
Hegel i Marx en dos aspectes: per la seva crítica
a l'idealisme de Hegel i per l'aplicació del concepte d'alienació
al camp religiós.
Per Feuerbach, els secrets més profunds de la realitat estan
en la natura, en les coses senzilles i concretes;
no en les idees, com defensava Hegel. Cal retornar
a la natura, a la matèria, per entendre
la realitat; exigència que s'ha divulgat atribuint a Feuerbach
la frase «digues-me què menges i el diré què
penses».
Per altra banda, desenvolupant la concepció hegeliana de Déu,
argumenta que Déu és una creació
humana. Com? L'ésser humà es nega les pròpies
excel·lències, alienant-se, i les atribueix a un ésser
superior, però il·lusori: Déu, la projecció
de la grandesa humana, el «mirall de l'home».
I per què l'home inventa Déu, fet a imatge de l'home?
Perquè l'ésser humà es troba immers en una
natura insensible al sofriment, que no escolta els seus planys;
la religió apaivaga el seu sofriment i alleuja
el cor oprimit. Es pot dir que el nucli del discurs de Marx sobre
la religió està ja en l'obra de Feuerbach.
-
-
b) El socialisme utòpic
-
A mitjans segle XIX, i en oposició a les idees
conservadores de la Restauració, aparegueren en l'Europa industrial,
diferents pensadors sensibilitzats envers la situació
econòmica i social d'injustícia, desigualtat i opressió.
Les seves reivindicacions de reforma social captaren
l'atenció de Marx, però, pel seu caràcter poc
científic i massa voluntarista, les criticà amb l'etiqueta
de socialisme utòpic: uns intents
ingenus de reforma social. Així, la societat modèlica
d'industrials, sense el nobles privilegiats, que dissenyà Saint-Simon
(1760-1825), els falanteris o associacions agràrio-industrials
de Charles Fourier (1772-1837), o les colònies
industrials on les màquines estaven subordinades a l'home del
gal·lès Robert Owen (1771-1858).
-
-
c) L'anarquisme
-
L'anarquisme era un moviment que reivindicava
una reforma radical de la societat. El terme, del grec an
i arqué (principi), significa manca de poder, de
llei, d'autoritat. L'única manera de reformar la societat,
deien els anarquistes, consisteix en rebutjar qualsevol
forma de poder, ja que aquest és sempre font de corrupció.
Pierre-Joseph Proudhon (1809-1865) i Mikhaïl
Bakunin (1814-1976), dos dels anarquistes més coneguts,
estaven convençuts que el poder, independentment de qui l'exerceixi,
genera opressió i injustícia. La destrucció
de l'Estat es vista com la condició indispensable per l'establiment
de la llibertat i la igualtat.
Si bé l'anarquisme i el marxisme coincidien en la necessitat
de transformar la societat, el debat sobre els mitjans adequats els
separà i enfrontà.
Així, Proudhon era un crític de la propietat privada
però també crític de la propietat estatal
que defensava el naixent comunisme; la seva proposta apunta a
la creació d'institucions intermèdies com els
moviments sindicals o mutualistes.
Veia la propietat privada com un robatori: el capitalista no
retorna al obrer el valor íntegre del seu treball; constitueix
a uns pocs en éssers lliures i a la majoria en esclaus. Però
la propietat estatal o comunisme sotmet la persona a la societat,
anul·lant la llibertat de la persona; amb el comunisme, l'Estat
és amo dels objectes materials i és amo de les persones.
Quina alternativa? Que els mateixos treballadors siguin propietaris
i gestors de la producció. Proudhon és el primer promotor
de l'autogestió dels treballadors, per això impulsà
moviments sindicals i mutualistes. La justícia exigeix sempre
llibertat i igualtat.
L'anarquisme ha integrat dues visions oposades; una
negativa i una altra positiva. Per una banda, és un 'no'
a l'ordre establert, a l'estat i al poder; un no a totes les pressions
o regles externes que ens limiten. Per altra banda, considera que
els sistemes normals de govern són innecessaris, cal només una
interiorització de les normes humanes de conducta i això farà
innecessària la coacció externa; en aquesta vessant positiva, l'anarquisme
seria una rebel·lió a fi de fer possible l'aparició de l'home natural
amb els seus valors originals: l'home natural ha estat vençut
per l'estratègia de l'estat i de la societat.
-
-
-
d) El liberalisme econòmic
-
Una sèrie de pensadors anglesos, com Adam
Smith (1723-1790) i David Ricardo (1772-1823),
es van proposar legitimar el liberalisme econòmic
del capitalisme. Defensaven que les lleis de l'economia capitalista
eren lleis eternes, inamovibles i naturals que
calia assumir i respectar. L'Estat havia de deixar fer; la llei de
l'oferta i la demanda, per exemple, era natural, inevitable i necessària.
Els individus, cercant el seu propi interès, realitzaran, com
si una mà invisible els encaminés, allò més
beneficiós per a la col·lectivitat. Marx qüestionarà
i rebutjarà aquests plantejaments.
-
-
e) Comte, preocupació sociològica
-
A mitjans segle XIX, neix a França un moviment
que enllaça amb la tradició il·lustrada del segle
XVIII, que s'identifica i teoritza el creixement imparable de la ciència.
Aquest moviment rebrà el nom de positivisme i el seu
propagador és Auguste Comte (1798/1857). Comte, secretari
del socialista utòpic Saint-Simon, participava de la preocupació
social d'aquest; ara bé, porta a terme un estudi lligat als
fets observats, un estudi empíric. Per això és
considerat el fundador de la Sociologia com a ciència.
|