|
|
|
«Això implica que han aparegut
formes de conflicte noves, que aboquen a una ètica nova. O, com
a mínim, a la revisió en profunditat dels vells esquemes
arran de les noves circumstàncies tecnocientífiques. Tradicionalment
els conflictes es produïen entre uns grups humans (membres de determinades
classes socials, adeptes a determinades religions...) i uns altres que
eren els adversaris. No tothom resultava afectat per igual per un conflicte:
hi havia jerarquia, amb vencedors i vençuts. Avui, però,
el risc, personificat en un problema ecològic, en una intoxicació
alimentaria (o en l'espantall d'una guerra bacteriològica) impliquen
per igual tots els membres d'una societat i, potencialment, tota l'espècie
humana. L'únic que potser ens diferenciaria és el moment
en que seríem afectats i la consciència subjectiva del risc,
que augmenta amb la riquesa i el nivell cultural. En temps de la guerra
freda es deia: "qui dispari primer, morirà l'últim";
ara, però, la vaca boja, el bacteri de legionel·la, l'oli
de pinyolada adulterat o la pols de l'asfalt suposadament cancerígena
els pots trobar arreu (també als restaurants de categoria) sense
cap consciència del perill i distribuïts democràticament
en forma de loteria. [...]
La bioètica s'enfronta avui a tota
una sèrie de reptes nous provocats per les possibilitats obertes
amb les noves tecnologies i amb el desxiframent del genoma. No es tracta
només de regular les relacions metge-malalt, sinó que cal
encetar una nova lectura de la vida en termes ètics i, a més,
això s'ha de fer enmig de canvis socials, tecnològics i
fins i tot religiosos que afecten globalment les condicions de vida humana
així com el que, almenys en la tradició de les grans religions,
s'havia considerat la "sacralitat" (avui en diríem la
"dignitat") de la vida. Cada cop més la bioètica
apareix com un dels temes privilegiats de la democràcia deliberativa.
Cal pensar-la en el context d'un debat global no només sobre allò
que entenem per salut, sinó també sobre l'entorn que dóna
sentit a la salut. El pacient ja no es reconeix només com a "malalt",
sinó com a agent moral autònom, com a persona que ha de
prendre unes decisions que han de ser respectades. Per això cal
clarificar el punt de vista del qual partim, perquè sovint en bioètica
hi ha un malentès terminològic. Caldria posar en clar si
es parla de l'home com a ésser viu, simplement biològic,
o si se'l considera com a "persona", inserit en un conjunt de
relacions globals. [...]
La gran pregunta oberta per les noves tecnologies
i per la transformació de les dimensions planetàries provocada
per Internet és si la democràcia com a procediment i la
crítica com a esperó dels canvis podran continuar essent
valuoses en el nou àmbit tecnològic que hem començat
a viure en l'últim quart de segle passat i que s'estendrà,
pel que sembla, al llarg del segle XXI. Els intents neototalitaris de
controlar Internet o d'eludir el debat públic tecnologia i societat
no auguren res de bo. Només la crítica pot evitar el divorci
entre "la ciència" i "la gent", que inevitablement
ens abocaria a la barbàrie.»
ALCOBERRO, Ramon. Ètiques per a un món complex.
Un mapa de les tendències morals contemporànies.
Lleida: Pagès editors, 2004. Pàgs. 30, 86 i 197
|
|