Paul Klee

Münchenbuchsee 1879 - Locarno (Suiza) 29-6-1940

Va néixer el 18 de desembre de 1879 a Münchenbuchsee, una ciutat suïssa a prop de Berna. El seu pare, Hans Klee, era músic i professor de l’escola estatal de Berna, i la seva mare, una estudiant de cant de Basilea. La tradició musical de la seva família pesà extraordinàriament en la formació del jove Paul, que començà a tocar el violí als set anys i als onze ja era membre de l’orquestra de la Societat Musical de Berna. La pintura va poder més que la música i en 1898 va començar a estudiar a l’Acadèmia de Belles Arts de Munich.

En 1906 es va casar amb Lily Stumpf, una pianista a la que havia conegut set anys abans.

Després d’un viatge a Itàlia realitzà una sèrie d’aiguaforts influenciat per artistes com Goya, Blake, Ensor o Redon.

En Munich es familiaritza amb la pintura impressionista i postimpressionista, especialment amb l’obra de Van Gogh, Cezanne –a qui considerava el mestre per excel·lència- i Matisse. Més endavant coneix a Kandinsky, Fanz Marc i Macke.

En 1914 va realitzar un viatge a Tunísia, el paisatge africà amb tants canvis de llum i matisos l’inspirà gran part de les seves obres i li va fer descobrir el color fins al punt que es creia posseït per ell.

Durant molts anys, les seves pintures i aquarel·les mostraven el domini d’unes harmonies cromàtiques, composicions senzilles i semi-abstractes, on dominaven sovint les formes geomètriques. Un exemple és Pastoral (1927, Museu d’ Art Modern de Nova York).

A París, es relaciona amb Robert Delaunay i descobreix, a partir de la seva obra, més possibilitats del color.

En 1918 viatja a Egipte, el seu paisatge l’inspira formes estriades que relaciona amb la seva teoria de formes horitzontals i verticals.

En 1920 Gropius l’invita a ingressar a la Bauhaus, l’escola alemanya d’art més avantguardista, com a professor.

L’arribada del nazisme l’obliga a traslladar-se de nou a Suïssa.

Klee va portar una vida tranquil·la i de gran producció artística (més de 8.000 obres). Va experimentar diverses tècniques: pintura, il·lustració, dibuix, gravat,...

En els darrers anys de la seva vida, ja malalt, dominen els quadres en què el color i el component gràfic es barregen formant pictogrames que semblen jeroglífics, així com composicions més pessimistes.

Klee va morir el 29 de juny del 1940 a Muralto, Locarno, Suïssa.

La seva obra ha influenciat en els surrealistes posteriors i ha estat font d’inspiració per al naixement de l’expressionisme abstracte.

Aquí teniu una selecció de fotos i d’obres.

Podeu clicar a sobre d’elles per poder-les veure ampliades.