UNITAT 7: ALTRES
TIPUS DE CARTES
7.1 CARTES DE PETICIÓ
D’INFORMACIÓ
És normal que abans de fer una comanda,
ens informem dels articles, preus, condicions de pagament, dates de lliurament
i altres condicions que ens puguin interessar, a través dels proveïdors
del producte que volem.
D’aquesta manera, podem comparar la informació
que rebem de cada proveïdor i decidir-nos pel que ens doni unes condicions
més beneficioses. S’han de tenir en compte tant el preu de l’article
com les condicions de pagament o la data de lliurament, que sovint poden ésser
aspectes més importants que el preu.
7.2 CARTES D’OFERTA DE PRODUCTES
És molt habitual que les empreses intentin
donar a conèixer els seus productes a altres empreses amb la finalitat
d'introduir-se en el mercat.
Hi pot haver dos casos:
- L’empresa que acaba de
constituir-se i es vol fer conèixer i presentar el producte que fabrica
o el servei que ofereix.
- L’empresa ja constituïda
que vol presentar un nou producte als seus clients.
7.3 CARTES DE RECLAMACIÓ
DE MERCADERIES
Les cartes de reclamació són la conseqüència
d’una queixa per la mala qualitat de la mercaderia que s’ha rebut, pels danys
soferts durant el transport, per les alteracions dels preus, per la demora en
la tramesa de la mateixa, per la demora en el pagament, etc.
Aquests tipus de cartes s’han de redactar en termes
clars, mai, però, allunyats de les normes d’amabilitat i cortesia habituals
en les relacions comercials. S’han d’efectuar les reclamacions amb energia, però
educadament.
Les respostes a aquestes cartes també s’han
d’escriure en to amable i, una vegada comprovada i verificada la reclamació,
cal que demanem excuses i busquem una solució ràpida al problema.
S’ha de procurar arribar a un acord i evitar extrems que malmetin les bones relacions
entre les dues empreses.
7.4 CARTES DE RECLAMACIÓ
DE PAGAMENTS
Quan un deutor no paga un deute en el venciment
estipulat, diem que aquest client entra en mora o que es converteix en morós.
Quan escrivim cartes als morosos, cal que tinguem
molta psicologia per enquadrar cada deutor dins del grup al que correspon:
- Els que esperen rebre la
carta de notificació de venciment de pagament.
- Els que es troben en dificultats
econòmiques temporals i sol·liciten una pròrroga per
pagar.
- Aquells que, amb excuses,
fan promeses que no compleixen i ajornen i evadeixen el pagament.
EXERCICIS