Apunts
sobre ARISTÒTIL
(Les pàgines indicades per ampliar dades són del llibre
de text d'Editorial EDEBË)
Aristòtil,
viu al segle IV a. C.. Deixeble de Plató. Mestre d'Alexandre
el Gran. Fundador del Liceu, una gran escola filosòfica que
perdurà durant segles. El filòsof més influent
durant tota l'Edat Mitjana.
PROBLEMA
ANTROPOLÒGIC: pg. 74, b, c, d, e pg. 75 QUADRE
La resposta d'Aristòtil a la pregunta Què és
l'home? o Tenim esperit i cos, o tan sols cos?
Aristòtil creu en el dualisme antropològic,
tenim cos i ànima. La diferència amb Plató
és que per Aristòtil ànima i cos formen una
sola cosa, i no pas dos elements diferents, que s'oposen. L'ésser
humà és un compost i només es poden separar
en teoria.
Ànima per ell és sinònim de VIDA, resideix
en un cos i cada espècie animal té la seva ànima
específica. L'ànima humana fa tres funcions: vegetativa,
sensitiva, intel·lectiva. La vegetativa és la
pròpia de les plantes, la sensitiva dels animals irracionals
i la intel·lectiva de l'ésser humà.
pg.
74, nº 12
PROBLEMA
ÈTIC pg. 77 d, e
La resposta a la pregunta Com poder viure bé? Com ser una
persona?
Per Aristòtil l'ètica és un saber que l'home
aprèn per aconseguir la felicitat.
La teoria d'Aristòtil consisteix a ensenyar a cercar la moderació,
i això és la virtut. "La virtut es troba
al punt mig" entre dos extrems. Ni covard, ni temerari, valent.
pg.
80, lectura, estructura d'idees, títol, vocabulari essencial
PROBLEMA
DEL CONEIXEMENT pg. 71 a,b,e,
La resposta a la pregunta Com aprenem les coses? Com funciona el
pensament humà?
Aristòtil és empirista perquè creu que
els sentits ocupen un lloc més important que el raonament
al moment d'adquirir coneixement. En canvi Plató era racionalista
perquè desconfiava dels sentits.
Per Aristòtil el coneixement s'inicia amb els sentits, coneixement
sensible. I després es produeix una abstracció
per obtenir les qualitats abstractes o coneixement intel·lectual,
que és on intervé la raó. Així és
com obtenim els conceptes o idees. Plató creia que les idees
es trobaven fora de nosaltres i Aristòtil afirma que les
elaborem dins el nostre intel·lecte.
La lògica d'Aristòtil és la part més
coneguda del seu pensament. Per ell la lògica és l'instrument
del coneixement i es basa en el llenguatge.
Estableix dos tipus de raonaments: inducció i deducció.
El raonament per deducció el practica amb sil·logismes,
dues proposicions certes de les que es dedueix una conclusió.
PROBLEMA DE LA CIÈNCIA pg 68 a,b
Respon a la pregunta Podem fer prediccions segures ? o Hi ha un
coneixement segur?
Aristòtil afirma que hi ha un saber teòric, semblant
al que ara diem ciència. El saber teòric consisteix
a conèixer les 4 causes de les coses: causa material,
causa formal, causa eficient, causa final.
La tesi d'Aristòtil és que "la natura no fa res
en va", i això s'anomena teleologisme, que significa
que tot el que passa acompleix una finalitat, com si la naturalesa
fos sàvia. El teleologisme es basa en el concepte
de naturalesa. Cada espècie vivent actua segons la
seva naturalesa i si la coneixes bé ja pots predir com actuarà.
Ex: Per què roben els lladres? perquè tenen naturalesa
de lladre.(¡¡¡)
El teleologisme es va abandonar a l'Època Moderna, però
encara dóna alguns fruits en la ciència actual.
PROBLEMA DE LA REALITAT pg. 66 i 67 TOT
Respon a la pregunta Què és real i què és
aparent? o Sóc alguna cosa, o sempre canvio?
La tesi o teoria d'Aristòtil sobre la realitat es diu hilemorfisme
i afirma que cada ésser és un compost de matèria
i forma. A l'ésser concret li diu substància primera,
i a la forma de ser d'una espècie li diu substància
segona, que es correspon al que Plató n'hi diu idea.
El problema del canvi el resol amb la tesi següent: tot ésser
te un ser en potència i un ser en acte. El canvi no és
més que el pas de la potència a l'acte,
i és un canvi relatiu. Una llavor és un arbre en potència.
Una noia és una àvia en potència. Per tant
tu ets tu però "actualizant" les teves potències.
APORTACIONS
de NIETZSCHE
1.- Ens aporta la filosofia vitalista, lligada al romanticisme
del seu temps, segons la qual només arribem a la comprensió
profunda de l'ésser humà mitjançant l'art,
més que no amb la conceptualització metafísica
o científica. Per ell la tragèdia grega i la música
de Wagner mostren l'autèntica realitat de l'ésser
humà.
2.- Investiga a fons la filosofia dels valors morals. Quan
s'estableix que tal cosa és bona o dolenta? . - Afirma que
la religió jueva i la cristiana van capgirar els valors del
món grec clàssic. Recomana a Així parlà
Zaratrustra una creació de nous valors que portin al superhome.
Estableix dos grans codis de valors morals: la moral dels esclaus
i la moral dels senyors.
3.- Descriu la filosofia nihilista amb la metàfora
de la mort de Déu. Explica com s'ha arribat a una
desorientació de l'home per causa de l'esgotament dels valors
en què ha cregut. I predica el vitalisme i la creació
del superhome per sortir del nihilisme.
4.- Estableix una nova antropologia dialèctica influïda
per Heràclit, definint l'home com un ésser que té
com a motivació bàsica la voluntat de poder,
la lluita contra tots i també contra sí mateix, la
superació constant. Influències de Darwin en la teoria
de la supervivència dels més forts. Proposa recuperar
l'ideal de l'heroi, ideal de l'home superior.
5.- Defensa la un concepte cíclic del temps, amb la
teoria de l'etern retorn.
APORTACIONS
DE FREUD
1.- Teoria de la psicoanàlisi per explicar una forma
nova de curació dels trastorns mentals. Descoberta de la
motivació sexual, com a força primària del
nostre inconscient i dels seus problemes.
2.-
Teoria psicoanalítica de la personalitat humana, basada
en unes estructures (o parts) dinàmiques (que actuen entre
elles): l'allò, el jo, el superjò.
3.-
Teoria de la cultura, basada en la hipòtesi que la
cultura del seu temps no pot fer feliç l'ésser humà
ja que constantment reprimeix els seus impulsos naturals, especialment
l'impuls de plaer i el d'agressió.
4.-
Ens aporta un mètode de treball rigorós i científic,
derivat de la seva professió mèdica, basat en l'observació
a fons dels fets i anotació de dades (com es veu a l'estudi
de la interpretació dels somnis). Aquest mètode ve
influït per la filosofia positivista del segle XIX.
5.-
Estableix de forma científica l'existència de l'inconscient
i escriu l'obra fonamental per estudiar-lo: La interpretació
dels somnis.
Tornar
a índex d'apunts
|