1. Introducció.
El crèdit variable "introducció
als escacs" està pensat per aquells alumnes del segon cicle d'ESO
que tenen interès en conèixer el joc dels escacs, encara
que no sàpiguen moure les peces. És un crèdit d'iniciació
que permet estimular les capacitats d'aprenentatge tot relacionant-les
amb les ciències socials, les matemàtiques, la llengua, la
informàtica i l'esport.
Aquest joc mil·lenari ha estat
definit alhora com joc, esport, ciència i art. No és un joc
d'atzar, sinó que intervenen de manera decisiva les jugades i sobretot
la seqüenciació de les mateixes. És un joc obert que
es desenvolupa als ulls dels jugadors i del públic assistent. És
diferent als jocs on intervé l'atzar i no hi ha possibilitat de
fer trampes.
L'ensenyament del raonament lògic
aplicat als escacs serveix per aprendre a prendre decisions, acostumar-se
a preveure les conseqüències abans de fer els actes, despertar
la imaginació i educar la voluntat. Hom s'acostuma a saber guanyar
i perdre. Per tot això que hem exposat, pensem que els escacs ajuden
a l'estructura mental dels alumnes. Creiem que és adequat per a
tots els alumnes sense exclusió. És un joc que permet atendre
la diversitat en tots els seus graus.
Afavoreix el treballar les actituds
davant et joc, davant les normes que cal complir, davant el respecte al
company/a i al material necessari pel joc (tauler, peces, mobiliari, rellotge...).
Afavoreix la capacitat de treball i l'actitud externa: silenci, tranquil·litat,
quietud... Permet treballar la igualtat. Nois i noies, blancs i negres,
paios i gitanos, ... estan igualment capacitats per practicar-lo. És
un joc que es practica a diferents cultures, països, estrats socials,
...
Possibilita treballar la capacitat
d'abstracció: anotació de jugades, lectura i estudi de partides,
principis generals, resolució de problemes teòrics a partir
de possibles alternatives a una mateixa posició...
I es pretén aconseguir motivar
als alumnes, il·lusionar-los per jugar habitualment, fer que gaudeixin
del joc, fer que percebin la bellesa i l'art de les obres mestres.
2. Continguts de
fets, conceptes i sistemes conceptuals.
-
El tauler: col·locació,
files i columnes.
-
Nom i valor de les peces, el seu lloc
a la posició inicial.
-
Descripció, moviments i valor
de cada peça.
-
La normativa del joc.
-
L'escac al rei, escac i mat.
-
Coronació del peó a Vuitena.
-
L'enroc: curt i llarg.
-
Taules: diferents possibilitats.
-
Anotacions: mètode i algebraic.
-
El començament de les partides.
-
El rellotge.
-
Historia dels escacs.
-
Les peces dels escacs i la societat
feudal.
-
Una eina matemàtica d'expressió.
-
Joc, esport, ciència, art.
3. Continguts
de procediments.
-
Identificació de les peces
i els seus moviments .
-
Coneixement de les jugades d'atac i
defensa.
-
Percepció del lligam i les conseqüències
de cada jugada i d'una seqüència de jugades.
-
Capacitat de contemplar tot el tauler
alhora per preveure les pròpies jugades i les possibles respostes
de l'adversari.
-
Capacitat d'anotar les jugades i de
llegir-ne.
4. Continguts
d'actituds, valors i normes.
-
Acceptació de les dues possibilitats:
guanyar i perdre.
-
Comportament respectuós amb l'adversari.
-
Valoració de les normes del joc
i de la seva aplicació.
-
Actitud favorable a jugar amb silenci
i tranquil·litat.
-
Respecte acurat per les peces, el tauler,
el mobiliari, el rellotge... elements necessaris per practicar el joc.
-
Actitud favorable a la igualtat de sexes
davant la pràctica dels escacs.
-
Consciència i valoració
de les aportacions de les diferents cultures i països en la introducció
dels escacs a Europa.
-
Predisposició pels jocs oberts
on no hi ha possibilitats de fer trampes.
-
Valoració positiva dels escacs
respecte als jocs on intervé decididament l'atzar.
-
Gaudir de la pràctica dels escacs.
5. Objectius.
-
En acabar el crèdit els alumnes
han de ser capaços de:
-
Col·locar correctament el tauler
i les peces.
-
Conèixer els moviments de cada
peça.
-
Elaborar una seqüència de
més de tres jugades d'atac i de defensa.
-
Conèixer la normativa dels escacs
(escac, escac mat, taules).
-
Saber com iniciar una partida.
-
Dominar algun final.
-
Tenir idea d'algun sistema d'anotació
de les jugades.
-
Saber una mica de la història
i els orígens del joc dels escacs.
-
Gaudir practicant els escacs.
6. Activitats
d'ensenyament i aprenentatge.
1. Presentació. Avaluació
inicial.
2. Coneixements mínims:
-
el tauler, la seva col·locació
-
les peces: nom, moviments, lloc inicial,
valor.
-
objectiu del joc: escac, escac mat,
taules.
3. Jugar als escacs:
-
inici partida
-
obertures senzilles
-
els quadres del centre del tauler
-
atac i defensa
-
alguns finals
-
les taules: diferents possibilitats
(rei ofegat... )
4. Jugades especials:
-
enroc llarg i curt
-
peó a vuitena
-
mat al pas
-
escac a la descoberta
-
doble escac
5. Anotació de les jugades:
-
utilitat
-
sistemes: descriptiu i algebraic
6. Introducció a l'ús
del rellotge.
7. Anàlisi de partides:
-
jugades pels propis alumnes
-
de jugadors professionals (a diaris
o revistes)
7. Avaluació.
7.1 Avaluació inicial.
Caldrà fer-la per conèixer
el nivell dels alumnes i adaptar les primeres explicacions a les capacitats
de cadascun. Servirà per donar una primera idea d'allò que
tractarem al llarg del crèdit. Ens permetrà tenir un punt
de referència per valorar l'evolució posterior dels alumnes.
Es pot fer mitjançant un test de deu preguntes que després
de contestades per escrit, comentarem i explicarem.
7.2 Avaluació formativa.
Al llarg del crèdit farem
el seguiment dels alumnes a través de les partides que jugaran i
de la resolució de les jugades que els plantejarem. Aquestes jugades,
resoltes al tauler o en fulls dibuixats, permetran avaluar el nivell de
continguts de procediments que es van assolint i en funció d'això,
avançar, insistir o repetir les explicacions. El seguiment de les
partides ens farà veure el nivell de continguts d'actituds, valors
i normes. El nivell detectat ens servirà per decidir el moment d'introduir
els sistemes d'anotacions de les jugades i, si s'escau, la introducció
a la utilització del rellotge.
7.3 Avaluació sumativa.
Podrà consistir en la presentació
d'una partida anotada amb una anàlisi mínima de les jugades
més interessants (continguts de procediments), Una petita prova
sobre les qüestions exposades en quan a continguts de fets i conceptes
i una reflexió en comú amb els alumnes sobre el grau d'assoliment
dels continguts d'actituds, valors i normes.
8. Temporització.
-
Presentació i avaluació
inicial ( 2h )
-
Coneixements mínims. ( 2h
)
-
Jugar als escacs i Jugades especials
( 15h )
-
Anotació de les partides ( 2h
)
-
Introducció a l'ús del
rellotge ( 7h )
-
Anàlisi de partides ( 2h
)
-
Total 30h
9. Orientacions per
a la intervenció pedagògica.
Començarem per explicar les
nocions bàsiques: col·locació del tauler, nom i moviments
de les peces, inici de les partides, objectiu del joc. Tenint en compte
el nivell detectat en l'avaluació inicial.
Continuarem fent algunes explicacions
de jugades senzilles d'inici i d'acabament, per donar pas a la pràctica
de partides entre els alumnes del crèdit. Partides que anirem assessorant
i comentant amb ells. L'objectiu no serà qui guanya sinó
aprendre més jugades i millors estratègies de col·locació
de les peces.
Introduirem jugades preparades d'atac
i defensa que demanarem als alumnes que intenten resoldre-les. Serà
més senzill primer fer-ho damunt dels taulers i més endavant
en fulls fotocopiats, la qual cosa demana un cert nivell d'abstracció.
Per trencar un xic la monotonia dedicarem
alguna estona a parlar de la historia del joc dels escacs, de les possibilitats
matemàtiques i informàtiques d'aquest joc/esport, dels possibles
aprofundiments científics de la pràctica dels escacs... etc.
Si els alumnes segueixen el ritme
previst podrem introduir algun sistema d'anotació de les jugades,
preferentment l'algebraic per la seva simplicitat, i començarem
a anotar totes les partides que faran els alumnes. Això ens permetrà,
a les acaballes del crèdit, analitzar les partides un cop acabades,
valorant les jugades més interessants, les possibilitats guanyades
o perdudes i aprenent noves estratègies pel futur.
Tenint en compte que el crèdit
és una introducció als escacs començarem a parlar
del rellotge, del seu ús, només en el cas en que considerem
assolit un mínim nivell en la majoria dels alumnes. Si s'escau podrem
acabar amb un torneig entre els alumnes del crèdit.
10. Bibliografia.
Capablanca, José Fundamentos
del ajedrez Ed Aguilera, 1957.
Torán, Román Cartilla
de ajedrez Fed. Española de Ajedrez, 1971.
Aguilera, Ricardo El ajedrez.
Curso completo Alianza Editorial, Madrid 1972.
Panov, V.N. Ajedrez elemental
Ed Martínez Roca, 1974.
Borrell, Máximo Ajedrez
brillante Ed Bruguera, 1975.
López,A; Segura,J Iniciació
als escacs Fed. Catalana d'Escacs, 1992.
Butlletí d'escacs nº
49 (Especial promoció i difusió dels escacs), 1988
11. Recursos didàctics.
-
Taulers i peces per a cada dos alumnes.
-
Tauler mural (dos per dos metres) magnètic.
-
Algun programa d'ordinador. (Fritz,
Genius)
-
Publicacions amb partides o jugades
d'escacs anotades.
12. Material didàctic
per als alumnes.
Selecció del dossier preparat
per als alumnes.