Cavall de Xarxa
   CLUB D'ESCACS ESCOLAR DE LA XARXA TELEMÀTICA EDUCATIVA DE CATALUNYA
Portal Educatiu edu365.com
  Xarxa Telemātica Educativa de Catalunya edu365
INTRODUCCIÓ ALS ESCACS.
Idees i proposta per a un crèdit variable d'escacs.
per Antonio Torrecillas , professor de l'IES Doctor Puigvert (Barcelona) i monitor d'escacs de la Federació Catalana d'Escacs
 
1. Introducció.

El crèdit variable "introducció als escacs" està pensat per aquells alumnes del segon cicle d'ESO que tenen interès en conèixer el joc dels escacs, encara que no sàpiguen moure les peces. És un crèdit d'iniciació que permet estimular les capacitats d'aprenentatge tot relacionant-les amb les ciències socials, les matemàtiques, la llengua, la informàtica i l'esport.

Aquest joc mil·lenari ha estat definit alhora com joc, esport, ciència i art. No és un joc d'atzar, sinó que intervenen de manera decisiva les jugades i sobretot la seqüenciació de les mateixes. És un joc obert que es desenvolupa als ulls dels jugadors i del públic assistent. És diferent als jocs on intervé l'atzar i no hi ha possibilitat de fer trampes.

L'ensenyament del raonament lògic aplicat als escacs serveix per aprendre a prendre decisions, acostumar-se a preveure les conseqüències abans de fer els actes, despertar la imaginació i educar la voluntat. Hom s'acostuma a saber guanyar i perdre. Per tot això que hem exposat, pensem que els escacs ajuden a l'estructura mental dels alumnes. Creiem que és adequat per a tots els alumnes sense exclusió. És un joc que permet atendre la diversitat en tots els seus graus.

Afavoreix el treballar les actituds davant et joc, davant les normes que cal complir, davant el respecte al company/a i al material necessari pel joc (tauler, peces, mobiliari, rellotge...). Afavoreix la capacitat de treball i l'actitud externa: silenci, tranquil·litat, quietud... Permet treballar la igualtat. Nois i noies, blancs i negres, paios i gitanos, ... estan igualment capacitats per practicar-lo. És un joc que es practica a diferents cultures, països, estrats socials, ...

Possibilita treballar la capacitat d'abstracció: anotació de jugades, lectura i estudi de partides, principis generals, resolució de problemes teòrics a partir de possibles alternatives a una mateixa posició...

I es pretén aconseguir motivar als alumnes, il·lusionar-los per jugar habitualment, fer que gaudeixin del joc, fer que percebin la bellesa i l'art de les obres mestres.
 

2. Continguts de fets, conceptes i sistemes conceptuals.

  1. El tauler: col·locació, files i columnes.
  2. Nom i valor de les peces, el seu lloc a la posició inicial.
  3. Descripció, moviments i valor de cada peça.
  4. La normativa del joc.
  5. L'escac al rei, escac i mat.
  6. Coronació del peó a Vuitena.
  7. L'enroc: curt i llarg.
  8. Taules: diferents possibilitats.
  9. Anotacions: mètode i algebraic.
  10. El començament de les partides.
  11. El rellotge.
  12. Historia dels escacs.
  13. Les peces dels escacs i la societat feudal.
  14. Una eina matemàtica d'expressió.
  15. Joc, esport, ciència, art.


3. Continguts de procediments.

  1. Identificació de les peces  i els seus moviments .
  2. Coneixement de les jugades d'atac i defensa.
  3. Percepció del lligam i les conseqüències de cada jugada i d'una seqüència de jugades.
  4. Capacitat de contemplar tot el tauler alhora per preveure les pròpies jugades i les possibles respostes de l'adversari.
  5. Capacitat d'anotar les jugades i de llegir-ne.


4. Continguts d'actituds, valors i normes.

  1. Acceptació de les dues possibilitats: guanyar i perdre.
  2. Comportament respectuós amb l'adversari.
  3. Valoració de les normes del joc i de la seva aplicació.
  4. Actitud favorable a jugar amb silenci i tranquil·litat.
  5. Respecte acurat per les peces, el tauler, el mobiliari, el rellotge... elements necessaris per practicar el joc.
  6. Actitud favorable a la igualtat de sexes davant la pràctica dels escacs.
  7. Consciència i valoració de les aportacions de les diferents cultures i països en la introducció dels escacs a Europa.
  8. Predisposició pels jocs oberts on no hi ha possibilitats de fer trampes.
  9. Valoració positiva dels escacs respecte als jocs on intervé decididament l'atzar.
  10. Gaudir de la pràctica dels escacs.


5. Objectius.

  1. En acabar el crèdit els alumnes han de ser capaços de:
  2. Col·locar correctament el tauler i les peces.
  3. Conèixer els moviments de cada peça.
  4. Elaborar una seqüència de més de tres jugades d'atac i de defensa.
  5. Conèixer la normativa dels escacs (escac, escac mat, taules).
  6. Saber com iniciar una partida.
  7. Dominar algun final.
  8. Tenir idea d'algun sistema d'anotació de les jugades.
  9. Saber una mica de la història i els orígens del joc dels escacs.
  10. Gaudir practicant els escacs.


6. Activitats d'ensenyament i aprenentatge.

1. Presentació. Avaluació inicial.

2. Coneixements mínims:

  • el tauler, la seva col·locació
  • les peces: nom, moviments, lloc inicial, valor.
  • objectiu del joc: escac, escac mat, taules.
3. Jugar als escacs:
  • inici partida
  • obertures senzilles
  • els quadres del centre del tauler
  • atac i defensa
  • alguns finals
  • les taules: diferents possibilitats (rei ofegat... )
4. Jugades especials:
  • enroc llarg i curt
  • peó a vuitena
  • mat al pas
  • escac a la descoberta
  • doble escac 
5. Anotació de les jugades: 
  • utilitat
  • sistemes: descriptiu i algebraic
6. Introducció a l'ús del rellotge. 
  • normativa.
7. Anàlisi de partides:
  • jugades pels propis alumnes
  • de jugadors professionals (a diaris o revistes)


7. Avaluació.

7.1 Avaluació inicial.

Caldrà fer-la per conèixer el nivell dels alumnes i adaptar les primeres explicacions a les capacitats de cadascun. Servirà per donar una primera idea d'allò que tractarem al llarg del crèdit. Ens permetrà tenir un punt de referència per valorar l'evolució posterior dels alumnes. Es pot fer mitjançant un test de deu preguntes que després de contestades per escrit, comentarem i explicarem.

7.2 Avaluació formativa.

Al llarg del crèdit farem el seguiment dels alumnes a través de les partides que jugaran i de la resolució de les jugades que els plantejarem. Aquestes jugades, resoltes al tauler o en fulls dibuixats, permetran avaluar el nivell de continguts de procediments que es van assolint i en funció d'això, avançar, insistir o repetir les explicacions. El seguiment de les partides ens farà veure el nivell de continguts d'actituds, valors i normes. El nivell detectat ens servirà per decidir el moment d'introduir els sistemes d'anotacions de les jugades i, si s'escau, la introducció a la utilització del rellotge.

7.3 Avaluació sumativa.

Podrà consistir en la presentació d'una partida anotada amb una anàlisi mínima de les jugades més interessants (continguts de procediments), Una petita prova sobre les qüestions exposades en quan a continguts de fets i conceptes i una reflexió en comú amb els alumnes sobre el grau d'assoliment dels continguts d'actituds, valors i normes.

8. Temporització.
 

  • Presentació i avaluació inicial ( 2h )
  • Coneixements mínims. ( 2h )
  • Jugar als escacs i Jugades especials ( 15h )
  • Anotació de les partides ( 2h )
  • Introducció a l'ús del rellotge ( 7h )
  • Anàlisi de partides ( 2h )
  • Total 30h
9. Orientacions per a la intervenció pedagògica.

Començarem per explicar les nocions bàsiques: col·locació del tauler, nom i moviments de les peces, inici de les partides, objectiu del joc. Tenint en compte el nivell detectat en l'avaluació inicial.

Continuarem fent algunes explicacions de jugades senzilles d'inici i d'acabament, per donar pas a la pràctica de partides entre els alumnes del crèdit. Partides que anirem assessorant i comentant amb ells. L'objectiu no serà qui guanya sinó aprendre més jugades i millors estratègies de col·locació de les peces.

Introduirem jugades preparades d'atac i defensa que demanarem als alumnes que intenten resoldre-les. Serà més senzill primer fer-ho damunt dels taulers i més endavant en fulls fotocopiats, la qual cosa demana un cert nivell d'abstracció.

Per trencar un xic la monotonia dedicarem alguna estona a parlar de la historia del joc dels escacs, de les possibilitats matemàtiques i informàtiques d'aquest joc/esport, dels possibles aprofundiments científics de la pràctica dels escacs... etc.

Si els alumnes segueixen el ritme previst podrem introduir algun sistema d'anotació de les jugades, preferentment l'algebraic per la seva simplicitat, i començarem a anotar totes les partides que faran els alumnes. Això ens permetrà, a les acaballes del crèdit, analitzar les partides un cop acabades, valorant les jugades més interessants, les possibilitats guanyades o perdudes i aprenent noves estratègies pel futur.

Tenint en compte que el crèdit és una introducció als escacs començarem a parlar del rellotge, del seu ús, només en el cas en que considerem assolit un mínim nivell en la majoria dels alumnes. Si s'escau podrem acabar amb un torneig entre els alumnes del crèdit.
 

10. Bibliografia.

Capablanca, José Fundamentos del ajedrez Ed Aguilera, 1957.

Torán, Román Cartilla de ajedrez Fed. Española de Ajedrez, 1971.

Aguilera, Ricardo El ajedrez. Curso completo Alianza Editorial, Madrid 1972.

Panov, V.N. Ajedrez elemental Ed Martínez Roca, 1974.

Borrell, Máximo Ajedrez brillante Ed Bruguera, 1975.

López,A; Segura,J Iniciació als escacs Fed. Catalana d'Escacs, 1992.

Butlletí d'escacs nº 49 (Especial promoció i difusió dels escacs), 1988
 

11. Recursos didàctics.
 

  • Taulers i peces per a cada dos alumnes.
  • Tauler mural (dos per dos metres) magnètic.
  • Algun programa d'ordinador. (Fritz, Genius)
  • Publicacions amb partides o jugades d'escacs anotades.
12. Material didàctic per als alumnes.

Selecció del dossier preparat per als alumnes.