AL COTXE,
TOTS FEM CLAC !

 

“Treballar per projectes suposa que les nenes i els nens trien un tema i aquest s’aborda amb l’organització conjunta de professionals, alumnat i família. Es tracta de treballar el tema a partir de les demandes, hipòtesis etc. de les nenes i els nens utilitzant diversos recursos materials i humans. L’objectiu és afavorir el desenvolupament d’estratègies que permetin entendre, interpretar i comunicar la realitat”. (OlléM. 1995)

Els nens i nenes d'Educació Infantil del CEIP E. Grau i Fontseré de Flix ja fa uns anys que treballem per projectes. Encara que mantenim alguns llibres, els hem reduït molt i la nostra intenció es treballar sense llibres algun dia.

Fins ara al nostre cicle hem fet molts projectes, com ara: Projecte Festa Major (P-4), L'ordinador (P-3), Els contes (P-5), Els increïbles (P-4), Les sargantanes (P-5), El saltamartí (P-5), Les fruites (P-4), El cotxe (P-3), Les cigonyes (P-5), Els dofins (P-5) , Jo reciclo, i tu? (P-4), Els dinosaures (P-5) , Les dents (P-5), El carter (P-5), Els cadells (P-3), Les marietes (P-5), Mickey Mouse (P-4) i alguns més.

Aquest projecte que es presenta ha estat desenvolupat al llarg del segon trimestre del curs 2007-2008 a la classe de P-5 B.

PLANTEJAMENT   QUÈ HEM DE FER? FEM-HO! CONCLUSIONS I AVALUACIÓ
  GUIA DIDÀCTICA RECURSOS

 

CANTEM!

 

PLANTEJAMENT

Què volem?

Nom del projecte: Al cotxe tots fem clac!

Un bon dia, quan els nens i les nenes venien a l’escola, van veure els Mossos d’Esquadra en un lloc on no és habitual trobar-los. Sembla ser que alguns pares i mares no portaven els cinturons de seguretat cordats i alguns nens i nenes no anaven amb la cadireta ni el cinturó.

Quan van entrar a la classe m’ho van explicar i va ser el tema de conversa durant una bona estona. Tots i totes saben què han de fer en pujar al cotxe, però n’hi ha que no ho fan. En aquell moment estàvem fent un projecte sobre la higiene de les dents i ells mateixos van proposar fer-ne un sobre els cinturons als cotxes. Es va decidir que seria el proper projecte.

Van passar les vacances de Nadal i el primer dia que es va parlar de projectes tots van dir que teníem el projecte dels cinturons pendent, així que per unanimitat es va decidir començar-lo.

Què en sabem?

Abans de començar a buscar informació, els nens i nenes han dit el que saben sobre el tema,

Què volem saber?

QUÈ HEM DE FER?

En primer lloc hem comunicat als pares i mares la intenció de fer aquest projecte i els hem demanat la seva col·laboració aportant qualsevol tipus d’informació que ens pugui ajudar.

Alguns nens i nenes parlen d’un cinturó per a la seva mascota que els ha donat el pediatre i diuen que el portaran a la classe.

També parlen d’una cançó que han sentit a TV3 sobre el cinturó i decidim buscar informació a Internet. Es tracta de “CLAC I RUM”, la nova campanya audiovisual destinada a incentivar la seguretat dels infants en els vehicles. Em poso en contacte amb el Servei Català de Trànsit per demanar un “cintunino” per a cada nen i nena.

Per tal de tenir més informació, demanem a la Senyoreta Rosa, que és l’encarregada del projecte PUNTEDU a l’escola si coneix algun material que ens pugui ajudar.

Tinc un familiar que és Mosso d’Esquadra i parlo amb ella per tal de demanar-li que vingui un dia a la classe a fer una petita xerrada. Em comenta que té un company que es dedica a anar a les escoles i que parlarà amb ell.

FEM-HO!

Per començar i partint dels coneixements previs dels nens i nenes, parlem molt sobre el tema i recollim informació.

De les xerrades que fem a la classe crida l’atenció el fet que els nens i les nenes només parlen de l'obligatorietat de les cadires i els cinturons per tal d’evitar multes, en cap cas s’anomena la seguretat.

ANEM A LA BIBLIOTECA

Aprofitant una visita a la Biblioteca Municipal demanem alguna pel·lícula sobre el tema del projecte i ens en deixen dues sobre educació viària: “Ep! Rinringues” i “El camí de casa a l’escola”, formen part de la col·lecció de vídeos didàctics del Departament d’Ensenyament.

Anem a la Biblioteca de l’escola i utilitzant el canó de projecció, les mirem i desprès tenim un llarg col·loqui on es comprova que els nens i les nenes hagin entès els conceptes que es treballen en els vídeos.

   

 

PREPAREM EL RACÓ D’INFORMACIÓ

Com sempre que fem un projecte, sabem que hem de preparar un racó d’informació. Preparem un mural i per tal de fer les lletres, els nens i les nenes les escriuen a l’ordinador amb word, les fem grans i buides i les imprimim. Després de pintar-les i retallar-les les anem col·locant al mural.

 
 

CARNAVAL

Aquest curs el tema triat per a les disfresses de Carnaval ha estat la Seguretat Viària i tot i que el projecte anava més dirigit a la seguretat dins al cotxe, també aprofitem per comentar altres aspectes com ara les senyals de tràfic, els passos de zebra, els guàrdies municipals, i altres.

 
 
 
 

BUSQUEM PER INTERNET

Campanya “CLAC I RUM”

Utilitzem el Google i trobem la campanya audiovisual del Sevei Català de Trànsit “Clac i Rum”, que té com a objectiu conscienciar els més petits sobre l’ús dels sistemes de retenció infantil. El cintunino CLAC, la mascota creada pel SCT i que pretén implicar els menuts en la seva pròpia seguretat, és l’eix central d’aquesta campanya, que ha convertit el CLAC en un personatge mediàtic i familiar associat a la idea de protecció dels infants en el vehicle.

Alguns nens i nenes ja la coneixen i aprenem la cançó, contínuament demanen veure l’audiovisual i decidim posar-lo al bloc de la nostra classe http://blocs.xtec.cat/ceipflix345/?cat=1787 , així ho podran mirar més fàcilment des de casa.

Una nena porta de casa un cintunino que li han donat al CAP i decideixo trucar al SCT per tal de demanar-ne un per a cada nen i nena. Em contesten molt amablement i al cap d’uns dies rebem un gran paquet amb molts cintuninos, els repartim a la classe i també en donem a les altres classes d’Educació Infantil.

   
   

Campanya “HAZ CLIC”

Buscant pel Google també trobem una campanya de Mc Donald’s juntament amb la DGT, és força divertida i protagonitzada per un pallasso, un nen, una nena i un cotxe, també aprenem la cançó i posem l’enllaç al bloc.

 
 

VISITA DEL CAP DE LA GUÀRDIA MUNICIPAL

Ens ha visitat a la classe el Sr. Salvador, el cap dels Guàrdies Municipals, ha vingut equipat amb el seu uniforme i els nens i nenes li han fet moltes preguntes i també li han explicat algunes coses que observen quan els seus pares o familiars es posen al cotxe.

Per començar, el Sr Salvador els ha explicat com han d’actuar quan pugen al cotxe, també quan van amb moto o amb bicicleta i també els ha explicat el significat de la posició dels braços dels guàrdies. Els ha preguntat si ho fan tot correctament i en aquest moment s’ha obert un llarg torn de paraules on cada nen i nena han explicat les seves experiències.

Més tard, el Cap de la Guàrdia Municipal els ha ensenyat tot el que porta al damunt quan treballa, la porra, el xiulet, les manilles, l’esprai, el telèfon, la gorra, la identificació...i els nens i nenes li han anat preguntant altres coses, fins i tot la seva edat, quants anys fa que treballa de guàrdia, on és la presó...

 
 

La veritat és que ha estat una experiència molt positiva, la visita ha durat gairebé una hora itots i totes han estat molt atents i participatius.

Una de les coses que han quedat més clares és la frase que diran als adults quan pugin al cotxe : “Pare, mare... com que jo us estimo molt, us demano que us poseu sempre el cinturó i que vigileu que jo també me’l posi!” (Àlbum de fotos)

   

VISITA A LA CLASSE DE SEGON DE CICLE INICIAL

La mestra de la classe de segon de cicle inicial acostuma a posar comentaris al nostre bloc http://blocs.xtec.cat/ceipflix345/category/p5-b/ i ens convida a anar a la seva classe a fer una explicació del que hem après i així ho fem.

Primer preparem a la classe una llista de les coses que els volem explicar i com que encara ens queden “cintuninos clac”, en prenem per tal de donar-los als nens i nenes de segon. La “colla de segon” ens escolten molt atentament i fins i tot fan alguna pregunta, fet que ens agrada molt, això vol dir que han estat atents a les nostres explicacions.

Abans de marxar cada nen i nena de la classe dóna un “cintunino” a un dels “grans” i tornem a la nostra aula tots satisfets.

   

FITXES INDIVIDUALS DEL PROJECTE

Tot i que aquest projecte és molt dinàmic i que la majoria d’activitats que fem són a nivell col·lectiu, també hem fet algunes fitxes individuals per tal d’elaborar uns dossiers que els nens i nenes prendran a casa seva. (Dossier 1) (Dossier 2).

Els i les alumnes de P-5 estan en ple procés de l’aprenentatge de la lectoescriptura i per tal d’anar aconseguint els objectius de Llenguatge Verbal Oral i Escrit, els he preparat les fitxes, moltes d’elles han estat decidides entre tot el grup classe, quan veuen un dibuix demanen per pintar-lo i he aprofitat per incloure feina tant de Llenguatge Verbal com de Llenguatge Matemàtic.

RECURSOS TIC

El nostre Centre disposa de tres aules amb 20 ordinadors cada una, un carro amb 20 portàtils i també tenim a cada classe un racó amb dos ordinadors per a l’ús dels alumnes. A la Biblioteca del Centre tenim un canó d’imatge amb diferents aparells connectats (vídeo, DVD, ordinador portàtil, aparell de música...) que utilitzem regularment per presentar activitats que després els nens i les nenes podran realitzar a nivell individual als ordinadors de l’aula.

També tenim altres canons d’imatge amb les seves pantalles que podem portar a les aules si ens convé i un aparell de televisió amb una gran pantalla plana amb rodes que portem a la classe de tant en tant.

   

 

CONCLUSIONS FINALS I AVALUACIÓ

Es podria dir que el projecte com a tal s’ha acabat, però el més important és creure que això només acaba de començar. Hem donat uns continguts i hem intentat aconseguir uns objectius, però el que es pretén es que a partir d’ara el projecte duri per sempre, que els nens i les nenes siguin capaços de continuar la feina començada a l’escola.

Els pares i mares comenten contínuament que els nens i les nenes expliquen el que aprenen a la classe, que estan molt pendents de que es posin els cinturons, de seure a les seves cadiretes...i això vol dir que aquest projecte de treball ha estat força útil, que la feina feta des de l’escola anirà més enllà, que en definitiva és el que pretenem.

La veritat és que ens ho hem passat molt bé i tots hem après moltes coses.

QUÈ HEM APRÈS?

En acabar el projecte hem tingut una xerrada per tal de comprovar el que han après els nens i les nenes.

- Ens hem de posar el cinturó de seguretat. (Àlbum de fotos)
- No s’ha d’engegar el cotxe fins que tots ens hem cordat el cinturó.
- Quan anem en bicicleta ens hem de posar el casc.
- Sempre hem d’anar ben asseguts a la cadireta.
- La cadireta ha de ser adequada a l’edat i el pes.
- Hem de creuar pel pas de zebra.
- Si no hi ha pas de zebra mirarem tres vegades, esquerra, dreta i esquerra.
- A l’autobús hem d’anar ben asseguts o agafats.
- A l’autobús hem de deixar seure a les persones velletes o embarassades.
- Hem d’anar amb la cadireta fins als 12 anys.
- Si anem amb moto amb els pares sempre hem de portar casc.
- Hem de mirar la posició dels braços del guàrdia.
- Sempre hem d’anar als seients de darrera del cotxe.
- Hem de vigilar els colors dels semàfors.
- Hem de respectar les senyals.
- A l’autobús no hem de distreure el conductor.

FITXA D'AUTOAVALUACIÓ

HE ESCOLTAT ELS COMPANYS I COMPANYES?

 

 

HE PORTAT MATERIALS PER AL RACÓ DE LA INFORMACIÓ?

HE FET UN DOSSIER?

M’HAN AGRADAT ELS JOCS QUE HEM FET A L’ORDINADOR?

M’HO HE PASSAT BÉ FENT AQUEST PROJECTE?

 

GUIA DIDÀCTICA

OBJECTIUS DIDÀCTICS

Coneixement d’un mateix i autonomia personal

El cos i la pròpia imatge

Joc i moviment

L’activitat i la vida cuotidiana

La cura personal i la salut

Coneixement de l’entorn

Medi físic. Elements, relacions i mesura

Cultura i vida en societat

Llenguatges: comunicació i representació

Llenguatge verbal

Escoltar, parlar i conversar

Aproximació a la llengua escrita

Aproximació a la literatura

Llenguatge artístic

CONTINGUTS

Coneixement d’un mateix i autonomia personal

El cos i la pròpia imatge

Joc i moviment

L’activitat i la vida quotidiana

La cura personal i la salut

Coneixement de l’entorn

Medi físic: elements, relacions i mesura

Aproximació la natura

Cultura i vida en societat

Llenguatges: comunicació i representació

Llenguatge verbal

Escoltar, parlar i conversar

Aproximació a la llengua escrita

Aproximació a la literatura

Llenguatge artístic

RECURSOS

Jocs

http://www.dgt.es/educacionvial/Juegos_Aprende_jugando_.html
http://www.creciendoseguros.com.ar/juegos/juegos.htm
http://www.lightdriver.com/es/download.html
http://www.dgt.es/educacionvial/recursos//ninos/juegos06.html
http://miclase.wordpress.com/2007/05/26/educacion-vial/
http://miclase.wordpress.com/2007/05/26/educacion-vial-en-la-escuela/
http://www.softbull.com/educacion-vial.html

http://www.creciendoseguros.com.ar/juegos/rompecabezas.htm

Informació

http://www.evial.petrobras.com.ar/portal/site/PB-eVial/template.PAGE/menuitem.27f8819e80d26d743e93d450202a8a0c/?javax.portlet.tpst=c56590fd49291
eb43e93d450202a8a0c&javax.portlet.prp_c56590fd49291eb43e93d450202a8a0c_selectedContentId=c46793d73
caa5010VgnVCM_20000c21819acRCRD&javax.portlet.prp_c56590fd49291eb43e93d450202a8a0c_viewMode=detail

&javax.portlet.begCacheTok=com.vignette.cachetoken&javax.portlet.endCacheTok=com.vignette.cachetoken
http://coleccion.educ.ar/coleccion/CD16/contenidos/informacion/index.html
http://www.cyberpadres.com/viajar/seguridad/seguridad_dekra.html
http://depts.washington.edu/abrocha/index.html
http://www.acaa.gobierno.pr/educacion/01_programa_cinturon.php
http://www.vilanova.cat/doc/doc_38815001_1.pdf
http://www.mossosdesquadra.com/html/orientacio/transit/2004_TRANSIT/Seguretat_infantil.html

Dibuixos per pintar

http://www.creciendoseguros.com.ar/docentes/colorea_pedro.htm

Vídeos

http://www.gencat.net/transit/campanya_2006_b/video/campanya_clac.mpg
http://www.dgt.es/educacionvial/DGT_Home_Buscar_.html