Finalitat
|
Què avaluar
|
Quan avaluar
|
Com avaluar
|
La finalitat de l'avaluació de les necessitats
educatives dels infants és un dubte històric i controvertit:
avaluar quin és el dèficit que l'alumne té o
avaluar les seves necessitats respecte al currículum La finalitat de l´avaluació per a mi és determinar les necessitats dels alumnes respecte el currículum. És, doncs, un instrument per millorar la pràctica educativa.
Una altra finalitat, i que fa més referència
al mestre o a l'escola, és la de veure fins a quin punt la manera
de realitzar el procés d'ensenyament-aprenentatge afavoreix o entorpeix
l'aprenentatge dels infants. Hem de ser més rigorosos en l'avaluació
de les NEE, tant en l'avaluació inicial com durant el procés,
amb la finalitat d' adequar millor la resposta educativa i el tipus d'ajut
que haurien de rebre. El temps és cabdal, és "or"
per aquests alumnes La recollida d´informació, que ens ajudarà
a entendre o a elaborar hipòtesis sobre les necessitats educatives
dels alumnes, ha de reunir la màxima informació rellevant. Cal analitzar aquesta informació i Promoure l´autoregulació dels aprenentatge, tot revisant contínuament la tasca que es fa amb els infants, assignar un valor al que l'alumne ha assimilat en el procés d'ensenyament-aprenentatge i promoure la interacció social a l´aula, |
No a tots els alumnes s'ha d'avaluar tot. L'avaluació no és standard.
Àrees d'aprenentatge
o matèries , aspectes
procedimentals, habilitats: Que fa, com ho fa i quan ho fa, aspectes normatius,
hàbits de treball i aspectes conceptual o de fets: que sap, o coneix
i com ho sap i en quines circumstàncies. Observar l'estil d'aprenentatge de l' alumne: estratègies que utilitza, coses que el reforcen, ritme de treball, concepte de si mateix en quant el treball...expectatives que té respecte a la seva capacitat d´aprendre..., hàbits d'autonomia i treball: com s'organitza la feina, iniciativa, necessitat de reforç, esforç per vèncer dificultats..., conductes que perjudiquen el procés: Freqüència en que les fa, quin benefici n'obté, en quines situacions, que les provoca, que s'ha intentat per modificar-les
|
Avaluació inicial: determinar la situació
de cada alumne abans d´iniciar un determinat procés d´ensenyament-aprenentatge
per poder adaptar-lo a les seves circumstàncies. Avaluació formativa: té una funció
reguladora del procés i pretén detectar quins són
els punts dèbils de l´aprenentatge. Avaluació sumativa estableix balanços fiables dels resultats obtinguts al final d´un procés d´ensenyament-aprenentatge. Té una funció social i formativa en el sentit dels posteriors aprenentatges.
|
Cal buscar l´equilibri entre la intuïció
i la instrumentalització, estratègies didàctiques
que facilitin l´autoevaluació La importància de l'observació. El mateix procés ens anirà conduint
vers l'eina o estratègia que hem d'utilitzar per entendre millor
aquella dificultat i, per tant, poder actuar de la forma més correcta
possible. Eines a utilitzar
|
Autoregulació dels aprenentatges Comunicar els objectius
i comprovar quina representació es fan els alumnes dels mateixos.
És necessari que l´alumne es faci una representació
del producte final que s´espera en cada una de les activitats.
Per això cal que el professor s´asseguri que l´alumne
s´ha fet una representació correcte d´aquells objectius.El
motiu és que l´alumne es situï en els continguts
que es comencen i que se´n faci una primera representació.
Al llarg de la sessió els objectius no són estàtics
sinó multi-dimensional, perquè cada alumne es fa la
seva representació i evolutiu perquè la percepció
anirà canviant, tant de l´alumne com del professor. Potenciar
que l´alumne domini les operacions d´anticipació
i planificació de l´acció perquè un alumne
pugui representar-se mentalment les accions necessàries per
resoldre una tasca, anticipació com predicció sobre
el resultat que es tindria si es fes una acció concreta, planificació
com l´elecció d´un ordre determinat de realització
d´una tasca. Donar a conèixer a l´alumne els criteris i instruments d´avaluació. S ´ha vist que els alumnes que tenen més resultats són aquells que saben intuir les intencions del professor i quines seran les seves exigències. Per això és bo que el professor provoqui: l´autoavaluació, l´avaluació mútua entre alumnes i la coavaluació. |