Treballs concrets de l'escola Ferran i Clua.







La descripció a P-4. "El drac de Sant Jordi"
* Les cares i els noms dels nens estan difuminats per tal de preservar la seva intimitat"
 

1. Narració de la llegenda amb suport d'imatges a l'abast dels nens 

2. Completem frases
A partir de la imatge del drac, que hem seleccionat, completem entre tots les següents frases. 

EL DRAC TÉ .....
EL DRAC TÉ .....
EL DRAC TÉ.......

Aquestes frases les presentem escrites en un paper gros.  Escrivim, EL DRAC TÉ entre tots, la paraula que ha sortit en una tira de cartolina i l'enganxem al costat de cada frase.

Paraules:  CUA, FOC, POTES, UNGLES

3. Completem frases amb comparacions
Seguint amb la imatge del drac busquem, entre tots, la següent comparació. Quan busquem les paraules per fer la comparació descobrim que la paraula que volem posar ha d'anar acompanyada de un o una perquè soni bé quan ho diem.  També escrivim les paraules que hem trobat en una tira de cartolina i les enganxem a cada frase.

.
EL DRAC ÉS GRAN COM 
EL DRAC ÉS GRAN COM 
EL DRAC ÉS GRAN COM 
EL DRAC ÉS GRAN COM
Expressions: UN BOU, UN ELEFANT, UNA MUNTANYA, U N  GEGANT

 
 
 
4. Treball individual
a) Després de recordar col·lectivament en el mural que tenim a la classe penjat, totes les possibilitats de com podem completar les estructures de les frases treballades sobre el drac, fem un treball individual en un full de paper.
Els donem un full amb dues frases començades i tires per retallar. Els alumnes coneixen el que hi diu a les tires ja que és un vocabulari molt treballat. De les quatre tires, l'alumne en tria dues, les retalla i les enganxa al costat de cada frase. 
A continuació, cada nen llegeix les seves frases com han quedat. Molts saben que hi diu a l'estructura i fan veure que llegeixen, d'altres cal ajudar-los.
b) De les dues estructures de frases treballades, cada alumne tria una frase. L'escriu lliurament en un full de paper. Si cal consulta en el mural que tenim penjat. A sota fa el dibuix en referència a la frase escrita.


 

La descripció a P-5. "El drac de Sant Jordi"
* Les cares i els noms dels nens estan difuminats per tal de preservar la seva intimitat"
 
 

 1. Vam anar l’exposició de Sant Jordi, on hi havia una part dedicada als dracs. Allí vam recollir informació sobre els dracs, tot observant  fotografies, escultures, dibuixos....i llegint.

2. A la classe, entre tots, vam escriure  llistes del que sabíem dels dracs, a partir dels verbs: ÉS, TÉ, VIU, MENJA, FA

3. Vam proposar als nens que cadascú imaginés un drac i n’escrivís les característiques en un full, a partir de les categories proposades. Les llistes que havíem  confegit entre tots estaven a la pissarra; hi havia nens que les consultaven tota  l’estona, d’altres que de tant en tant, i alguns que pràcticament no les feien servir.

4. En una sessió posterior, vam proposar als nens un treball per parelles. Es tractava de crear un nou drac, que fos el resultat de la barreja del que havia descrit cada membre de la parella. Els nens havien de llegir cada descripció i consensuar el contingut del nou text; també s’havien de posar d’acord en qui escrivia, qui dictava i vigilava com s’escrivia...
Es van proposar tres nivells diferents de dificultat. El més complexa contemplava la possibilitat de  “reconvertir” la descripció en un text narratiu .

5. Per últim , es va fer un dibuix que correspongués a les característiques descrites en  el  text.


 
 ÉS:

GRAN
ALT
ENORME
FEROTGE
MONSTRUÓS
MÀGIC
FANTÀSTIC
ANTIC
 

 

TÉ :

.ALES
POTES
URPES
ESCATES
CUA
DENTS
GANA
SON
MANDRA
AMICS
 

VIU:

AL MAR
A UNA COVA
AL BOSC
A LA MUNTANYA
AMAGAT
AL LLAC
ALS LLIBRES
AL MEU CAP
CONTENT 
ENFADAT
 

MENJA :

GALLINES
PORCS
CARGOLS
PEIXOS
XAIS
VERDURES
PASTISSOS
PERSONES
PRINCESES
MESTRES
 

FA :

POR
TERROR
GRÀCIA
FÀSTIC
ESPORT
DIETA
FOC
FUM
PENA
TONTERIES
 


 
 

 

Tornar a la pàgina principal