2.1.2 > BHAKTI IOGA. EL IOGA DE LA DEVOCIÓ I DE L'AMOR

Bhakti és el ioga de l’amor pur i la devoció envers la Divinitat, el guru o mestre, la humanitat, la naturalesa, l’Absolut o qualsevol altre motiu convincent.  El bhakti iogui canalitza tot el seu potencial emocional cap a l’objecte de la seva devoció. Així, transcendeix el seu sentiment d’individualitat o ego i  assoleix l’experiència i la comprensió que  “tots som un”.

En un principi el mètode bhatki és dualista, ja que el sentiment amorós es projecta envers alguna cosa fora d’un mateix. Però la finalitat del Bhakti Ioga és el no dualisme, donat que a l’últim graó l’amant i  la persona amada es fonen en un de sol.

L’actitud bhakti pot ser viscuda en relació a la parella si, quan es desperta l’amor, l’amant l’utilitza com un vehicle envers un estat de consciència superior.  Els amants han d’esforçar-se en veure més enllà del vel de la personalitat i del cos, percebent l’essència divina en el seu interior i en el del seu company/a.

La devoció és l’eix central de totes les religions i cadascuna l’aplica segons les seves característiques.

Alguns dels trets que defineixen el Bhakti Ioga són:

1. Una experiència devota i amorosa que no pot ser ensenyada ni apresa. Sorgeix espontàniament fruit de l’evolució de la persona . Tots portem la llavor de l’amor pur que florirà en el moment adequat.
  2. El practicant transforma  les seves emocions en un amor incondicional  i, com en el karma ioga, no espera cap recompensa.
  3. A través de la devoció (bhatki) es desenvolupa una intensa concentració que genera una gran sensibilitat i receptivitat vers les forces superiors. Això comporta una actitud d’entrega i abandonament a la voluntat divina que trasllada a l’experiència espiritual.
  4. En aquest procés de devoció es produeix una desidentificació amb el petit “jo” o cos-ment. Des d’aquesta perspectiva més àmplia, els conflictes personals perden dramatisme i són contemplats en la seva vertadera dimensió i importància.
  5. La devoció fa que la relació amb tot el que existeix es transformi en un acte amorós, veient en tots els éssers i en totes les coses una manifestació de l’energia divina.

El bhakti ioga té un vessant ritualista que predomina en les religions i desenvolupa una sèrie de mètodes encaminats a produir l’experiència extàtica.

L’essència del Bhakti Ioga s’exposa en el “Bhagavad Gita”. Totes les escriptures sagrades es poden considerar textos bhaktis. Al llarg de la història han proliferat exponents d’aquest camí com els místics cristians San Juan de la Cruz i Santa Teresa de Jesús.  A l’Índia destaquen entre d’altres, Guru Nanak, Kabir i Ramarkrishna.