3.2.5 > PRATHYAHARA: LA RELAXACIÓ, FONT D'ENERGIA

Posició inicial:
Asseguts/des

Desenvolupament:

1. Relaxeu-vos i tanqueu els ulls (pausa).
  2. Escolteu els sorolls del voltant (pausa).
  3. Escolteu ara el brunzit de la vostra respiració, és un soroll molt petit, estigueu atents (pausa).
  4. Ara, escolteu bé el que fareu tot seguit:
  5. Tapeu-vos les orelles amb l’índex  mantenint  drets el cap i l’esquena.
  6. Sentireu molt bé el so de la vostra respiració en el vostre interior. Tot seguit, amb la boca tancada, inspireu i traieu l’aire fent el so “mmmmmmmmmmmmm”. Fareu l’exercici cinc vegades. Compteu bé. Comenceu!
  7. (després de l’exercici es fa una pausa llarga)
  8. Retireu els dits de les orelles. Obriu els ulls.

Vincle amb la tradició
Brahmari significa abella en sànscrit.

Efectes

• És un exercici respiratori i de relaxació a la vegada que ajuda a l’aïllament dels sentits.
  • L’allargament de la respiració té sempre un efecte relaxant que s’amplifica quan es fa amb la boca tancada i amb emissions sonores.
  • Aquesta emissió sonora demana concentració i el fet de comptar cada cicle augmenta l’atenció.
  • Equilibra la pressió sanguínia i regenera les cèl·lules del cervell.

Moment favorable:

• És excel·lent abans d’un treball intel·lectual intens. També es pot utilitzar després de l’esbarjo quan els/les alumnes estan molt esverats.

Observacions:
El so “mmmmmm”  designa la paraula “mare” en gairebé totes les llengües del món:  és a dir, aquest so primordial interacciona amb la nostra psique.
La manera tradicional de tapar-se les orelles és introduint l’índex en el conducte auditiu, els palmells oberts cap endavant com si fos la superfície d’un radar.
Per a més comoditat, en principi es pot adoptar una posició més fàcil: els palmells sobre les galtes, prement amb els índexs plans els tragus.
Es pot associar al so “mmmmm” amb la visualització del color blau, reconegut com molt calmant.