AIGUA 0-6

 

-    OHHH!!!!!!!!!! AIGUA!!!!!!!!!! 

Aquesta va ser la reacció tan de pollets com de gatets ( 1-2 anys ), en veure que la classe s’havia convertit en 4 racons, i en cadascun d’ells hi havia AIGUA.

Va ser molt curiós, ningú no s’atrevia a tocar l’aigua... ESTARÀ MASSA FREDA? Vaig pensar... O POTSER NO ESTAN ACOSTUMATS A MANIPULAR-LA? 

Es miraven els uns als altres, i , per fi, un nen es va atrevir a xipollejar en la banyera... Hauríeu d’haver vist la seva cara !

VAN ACONSEGUIR PASSAR TOTA L’AIGUA D’UN RECIPIENT A L’ALTRE UTILITZANT LES ESPONGES I LES XERINGUES.
TOT I QUE L’ABEL VA UTILITZAR LA XERINGA PER MULLAR A LES MESTRES!!!
BOMBOLLES!!!! 
L’ARNAU VA COMENÇAR REGANT DINS LA BANYERA PERÒ AL FINAL EL VA MOTIVAR MÉS REGAR EL TERRA!!!
                                    

ADVERTÈNCIA!!!!!! No aconsellem dur a terme una experiència d’aquest tipus a casa, els adults poden acabar esgotats !!! PERÒ SI HO FEU HO PASSAREU GENIAL!!!!!

 

Experiència amb 15 nens i nenes de 2 i 3 anys (els dos nivells estan barrejats).

Racó 1 amb gibrell ple d’aigua, amb tres boletes flotant i un pot amb canyes .

Racó 2 amb dues palanganes plenes d’aigua i una capsa plena d’objectes  , de fusta, de ferro, roba , paper.

Racó 3 amb una banyera de nines plena d’aigua i elements de la cuineta.

El racó 4 constava d’una ampolla d’aigua, de gots, de culleretes i de sucre, llet en pols i arròs.

Un cop ens hem repartit en 5 grups de tres nens i nenes, hem començat a jugar. L’explicació prèvia ha estat dirigida a sistemes d’organització, en cap moment he fet cap menció de com utilitzar els diferents racons , i encara que no té gaire a veure, tampoc no he dit coses tan òbvies com, vigileu de no mullar-vos, que l’aigua no caigui, ni res de l’estil (i avanço que ha estat un èxit).

RACÓ 1: el meu objectiu era que descobrissin el moviment de l’aigua . En un principi xuclaven l’aigua i després l’escopien un altre cop, però tots han acabat bufant i SORPRESA! SURTEN BOMBOLLES!!

-  Quan bufem l’aigua es mou l’aigua.

- L’aigua no es bufa!! (ha dit una nena a qui li ha costat molt bufar perquè a casa no li deixen fer-ho).

-  Quan bufes es mou l’aigua- diu una nena, l’altre li contesta :- Però quan la remenes també!!!

-  Fem bombolles 
–  Sí, les bombolles serveixen per flotar
-  Quan bufem l’aigua es mouen les pilotes.

 

RACÓ 2 : L’objectiu d’aquest racó era que els nens s’adonessin que hi ha cossos que floten . El racó els ha fet molta gràcia. Era com si mai haguessin vist surar un cos, ja que reien cada cop que un  cos quedava suspès sobre l’aigua. 

- He ficat la pilota de fusta a l’aigua i ha flotat una miqueta.

- La clau es cau.

- Quan tires algo , salta l’aigua.

 


- Les pilotes es mouen i la clau es queda quieta (hi havia pilotes de plàstic i de fusta foradada).

- Quan posem roba a l’aigua es mulla.

- El paper flota!!!

- La clau s’enfonsa  perquè és petita i les pilotes floten perquè són grans.
Jo he preguntat: si ens posem tots a la piscina que passaria?
- Que tu flotaries perquè ets gran i nosaltres ens enfonsaríem perquè som petits.

- Mira Mireia!!! Les mans s’enfonsen!!


RACÓ 3 : En aquest racó no feien comentaris. S’han dedicat a passar l’aigua d’un recipient a l’altre. Hi havia una esponja i l’han utilitzat molt com a mitjà de transport d’un recipient a l’altre. La veritat és que no tenia cap objectiu concret, he volgut veure si els nens s’hi fixaven en que l’aigua pot agafar la forma del recipient en que està, si s’hi fixaven en que hi ha diferents capacitats. L’únic comentari que he pogut captar ha estat : Hi ha gots amb més aigua que altres i per això hem mullat una mica la taula.    

 

 

RACÓ 4 : L’objectiu era que els nens veiessin que uns cossos són solubles , i altres no. En un principi han utilitzat el sucre i feien comentaris com ara :

- Quan barregem sucre, queda una miqueta com si fos llet.

- Si posem sucre l’aigua és bona.

Després barrejaven la llet en pols, i descobrien que quedava en suspensió:  

- Mira!!! Com el Cola-cao!!

-  L’aigua queda blanca i unes bombolles de color groc.

Tots han separat la pols de l’aigua, i m’ha cridat l’atenció que en comptes de tastar l’aigua, tastaven el residu. Alguns han agafat una galeta i l’han untat amb llet en pols i després hi ha afegit unes gotetes d’aigua: 

- Mira... he fet una nocilla blanca...

Amb l’arròs han jugat molt, el passaven d’un costat a l’altre i deien que embrutava l’aigua. Cap al final de la sessió, un nens s’ha adonat que l’arròs s’estava estovant . Tots han comentat que l’arròs s’enfonsa.

 

M’ha faltat per comentar un racó, el RACÓ DE DIBUIX : M’he proposat aquest racó per oferir als nens l’oportunitat d’expressar alguna vivència amb l’aigua, ja que tots volien explicar la seva. La meva sorpresa ha estat quan un nen amb les mans mullades ha tocat el full amb una línia de retolador. 

- MIRA!!!! S’ESCAMPA!!!! 

Els altres l’han imitat, i s’han dedicat a fer línies rectes amb retolador i després repassar-les amb el dit sucat en aigua.  

 L’activitat ha estat un èxit !!!.   

 

Mireia Maldonado
Escola Infantil Montserrat
Barcelona

 

Hi vols afegir el TEU comentari ?

Escriu directament al formulari o envia un missatge 

  
 
            

   

Tornar