EL FÒSSIL S'HA BEGUT L'AIGUA !

 

Mentre estàvem parlant d'uns fòssils que havia portat en Marc, en Víctor va donar la idea de que si posàvem el fòssil en un got amb aigua, potser es desfaria. Molts nens van dir "ho podem provar." Vam agafar un got i hi vam posar uns dos dits d'aigua, fins que el fòssil va quedar cobert.
Un dia, passades ja tres setmanes, en entrar a la classe, estaven molt cridaners.

Víctor:   El fòssil s'ha begut l'aigua!
Marc:   El fòssil no pot beure aigua perquè no té boca
Lara Piña: L'aigua se l’ha quedat el fòssil.
Judit:   L'aigua la té a la panxa.
Arnau:   Algun nen gran potser ha tirat l'aigua.
Víctor:  No té "nariz " però té boca.
Mestra: Mireu el moniato, que també esta amb aigua.
Joan:  Les arrels es beuen l'aigua i li creixen fulles.
Mestra:  Jo no veig que al fòssil li hagi canviat res.
Arnau:  Podríem posar un got amb aigua i el fòssil i un altre got amb aigua sense fòssil.

Decidim de posar els dos gots amb aigua, un amb el fòssil i l’altre no.

Què ha passat amb l’aigua ?

Al cap de deu dies mirem el que ha passat en els dos gots

Víctor: S'ha assecat l'aigua.
Lara Pascual: Se l'ha begut el fòssil.
Laia:  Se l'ha begut el fòssil i l'altre s'asseca't.
Joan:  S'asseca't l'aigua dels dos.
Lara Piña: S'ha gastat l'aigua.
Mestra: I com us sembla que s'asseca't?.
Víctor: S'asseca't pel sol.
Coral:  Li entra sol.
Arnau:  L'aigua devia estar freda i amb la calefacció l'aigua s'ha tornat calenta, i la calefacció se la deu haver emportat a la màquina de la calefacció.
Ona:  El fòssil es deu beure l'aigua i l'altre amb el sol deu tocar l'aigua i es queda fred.
Mestra: Com es deu haver gastat l'aigua ?
Lara Piña: Es gasta amb llum el sol.
Mestra: Podem mirar si quan l'aigua s'asseca hi queda també aquella sorreta blanca que hi havia en el primer got del fòssil.
Joan: Quan l'aigua s'asseca queda enganxada.
Víctor:  No és sorra, són gotetes petitones que s'enganxen en el got.

Torno a llegir el que havien dit, i l’Ona rectifica i diu:

Ona: Dolors, no. Jo crec que tots dos s’han assecat amb la calor de la classe

 

Parlem d'on surt la escalfor i fan un dibuix de com els sembla que s'ha assecat l'aigua. Descobrim que a la classe hi tenim fonts d’escalfor:

Quan entra una mica el Sol.

El radiador.

Els florescents

Decidim investigar més.

Nens: Dolors, podríem posar un got amb aigua a sobre el radiador, un altre a sobre el prestatge i un altre a sota el radiador.
Mestra: Bona idea.  Tots hi esteu d'acord ?
Nens:  Sí, sí......

Com organitzem la investigació

Dakota: Hem fet una ratlleta igual als tres gots, hem posat aigua fins la ratlleta de cada got.
Alberto:  Un got l'hem posat a dalt del prestatge, un altre sobre el radiador i l'altre a sota el radiador.

 

 

 Representem com ens imaginem que l'aigua s'asseca.

Entre tots triem els dibuixos que representen millor l'evaporació de l'aigua. Després de parlar-ne, veuen que a la classe no hi sol, però també trien un dibuix que està representat el sol, perquè es veu l'aigua com marxa.  

 

Què ha passat

L’aigua de sobre el radiador s’ha assecat més ràpid. La del prestatge i de sota el radiador s’ha evaporat més a poc a poc.

L’aigua de sobre el radiador ha trigat cinc dies en evaporar-se. L’aigua de sobre el prestatge i la de sota el radiador ha trigat molts dies en evaporar-se, quasi un més.

 Podem dir que...

L’aigua s'evapora.

Amb l'escalfor directe, l'aigua  s'evapora ràpid.

Sense escalfor directe, l'aigua s'evapora a poc a poc.

Intentem buscar explicacions:

Ona: L'escalfor del radiador s'escampa per tota la classe.
Arnau: El de sota el radiador, el terra és fred.
Víctor: Com que el terra és fred, l'aigua no s'asseca tant.
Chiaki: Potser que el calor ha anat pel prestatge i a dalt de la classe.
Lara Piña: Per tota la classe.
Ona:  L'aigua s'escalfa, ho he provat a casa. He posat l'aigua en una cassola i s'ha assecat ràpid perquè el foc dóna molta escalfor.
Joan: Jo no estic d'acord que l'aigua s'asseca. L'aigua es converteix en vapor i es reparteix per tota la classe.
Dakota: Jo crec que ha bullit.
Judit:  L'escalfor del radiador ha fet que l'aigua s'ha convertit en vapor

I aquí vam deixar la nostra investigació sobre l’evaporació. Si voleu saber què més diem sobre l’aigua, cliqueu a CONVERSA

Fins una altra

Gegants
E.I. 5 anys
CEIP Dovella
Barcelona
Mª Dolors Marlet

 

Comentaris

A mi em va passar una cosa semblant amb un got d'aigua ple d'aigua bruta de pintura i no vaig saber reaccionar. Enhorabona, s'ha d'aprofitar qualsevol ocasió.

Tina Cervera, 25/9/03

   

 

Hi vols afegir el TEU comentari ?

Escriu directament al formulari o envia un missatge 

  
 
            

   

Tornar