TALLER D'EXPERIMENTS

Al parvulari del CEIP Albirka, d’Arbeca ( Les Garrigues ) ens vam plantejar d’incorporar l’experimentació com una àrea més a tallers, ja que veiem que ens costava de trobar la manera de treballar-ho a l’aula.

Així, podríem tenir menys nombre de nens ( al voltant de 12 ), podríem estar més per cadascú, i tothom tindria l’oportunitat de tocar, remenar i explicar la seva.

Aquest experiència la estem fent barrejant els alumnes de 4 i 5 anys, de manera que així també enriquim la convivència, treballem la cooperació i les conductes d’ajuda i fem més ric i profitós l’intercanvi.

Cada una de les mestres es fa responsable del seu taller, d’aquesta manera, es pot dedicar amb més profunditat a preparar-lo, buscant la informació, recursos i materials necessaris. 

Com ho enfoquem ?

Teníem clar que volíem enfocar cada un  dels experiments fent més èmfasi en el procés que no en treure conclusions. Així, el plantejament en cada sessió venia a ser:

  Observem acuradament què passa 
  Busquem explicacions raonades ( hipòtesi )
  Comprovem les nostres idees

  Proposem d’altres explicacions més adequades o precises

I també vam voler des d’un principi utilitzar el vocabulari correcte en parlar dels fenòmens, sota el principi que tan els costa aprendre un paraula nova com una altra.  Així, val més oferir el model correcte, tenint clar que no exigim que ningú s’aprengui aquest vocabulari. Aquesta opció va sobtar a alguns pares i mares que no entenien com fem servir amb els nens paraules que ells mateixos desconeixen ( translúcids, dissolucions... ), preocupació que vam mirar d’aclarir, creiem que amb èxit.

 Els experiments

Bombolles de sabó
Sura o s’enfonsa ?
Els sentits: endevinem el gust,
         la capsa màgica ( tacte)   
Canvis d’estat: aigua-gel-vapor
Llums de colors
Barreges i dissolucions
El vent i l’aire
Deixa-ho anar
Taller de rampes
Rampes
Fent farinetes

 

 

 


Farinetes: observem els canvis

 Els experiments que proposem estan adaptats o extrets de “Els petits científics “ de l’editorial Edebé i de la proposta Descoberta 3-6.

Què hem aconseguit: 

Crear un clima d’expectació  envers les activitats de tallers, que mantenen una gran motivació. Cada setmana, els d’un grup expliquen als altres què han fet, què ha passat, quines coses no han estat tal com esperaven de les explicacions dels companys... Els nens i nenes anticipen amb il·lusió la feina que els espera, i sortim així del típic format d’activitat d’aula.  

Crear un interès en les famílies per aquestes activitats. Senten comentaris dels seus fills, els expliquen coses, i això ha creat una dinàmica  d’interès per part dels pares i  mares en aquestes activitats, que pregunten, comenten, i així s’informen del que passa dins l’aula.  

Els nens i nenes han exportat fora de l’aula alguns dels treballs o conceptes sobre els quals s’havia parlat al taller d’experiments. Sabem que han intentat veure què passa amb diferents tipus de menjar quan els xafen o els ratllen, que han estat provant a la banyera què sura i què no, que no han parat fins a tenir un molinet de vent que funcionés...

I la nostra valoració és que hem trobat una manera de canalitzar la curiositat natural dels nens i nenes, que els hem encès l’espurna del qüestionar-se per què passen certes coses i per trobar explicacions als fenòmens, i que ho hem fet a partir d’una àrea d’un atractiu innat pels nens i nenes, l’experimentació, un misteri a resoldre provant, comprovant i inventant,  on cadascú pot participar i aportar les pròpies idees.

CEIP Albirka
Arbeca
Úrsula Galitó

 

Hi vols afegir el TEU comentari ?

Escriu directament al formulari o envia un missatge 

  
 
            

   

Tornar