TALLER D'EXPERIMENTS |
Al
parvulari del CEIP Albirka, d’Arbeca ( Les Garrigues ) ens vam plantejar d’incorporar
l’experimentació com una àrea més a tallers, ja que veiem que ens costava
de trobar la manera de treballar-ho a l’aula.
Així,
podríem tenir menys nombre de nens ( al voltant de 12 ), podríem estar més
per cadascú, i tothom tindria l’oportunitat de tocar, remenar i explicar la
seva.
Aquest
experiència la estem fent barrejant els alumnes de 4 i 5 anys, de manera que
així també enriquim la convivència, treballem la cooperació i les conductes
d’ajuda i fem més ric i profitós l’intercanvi.
Cada
una de les mestres es fa responsable del seu taller, d’aquesta manera, es pot
dedicar amb més profunditat a preparar-lo, buscant la informació, recursos i
materials necessaris.
Com
Teníem clar que volíem enfocar cada un dels experiments fent més èmfasi en el procés que no en treure conclusions. Així, el plantejament en cada sessió venia a ser:
Observem acuradament què passa Busquem explicacions raonades ( hipòtesi ) Comprovem les nostres idees Proposem d’altres explicacions més adequades o precises |
I
també vam voler des d’un principi utilitzar el vocabulari correcte en parlar
dels fenòmens, sota el principi que tan els costa aprendre un paraula nova com
una altra. Així, val més
oferir el model correcte, tenint clar que no exigim que ningú s’aprengui
aquest vocabulari. Aquesta opció va sobtar a alguns pares i mares que no
entenien com fem servir amb els nens paraules que ells mateixos desconeixen (
translúcids, dissolucions... ), preocupació que vam mirar d’aclarir, creiem
que amb èxit.
Els experiments
Bombolles
de sabó Sura o s’enfonsa ? Els sentits: endevinem el gust, la capsa màgica ( tacte) Canvis d’estat: aigua-gel-vapor Llums de colors Barreges i dissolucions El vent i l’aire Deixa-ho anar |
Rampes |
|
Els experiments que proposem estan adaptats o extrets de “Els petits científics “ de l’editorial Edebé i de la proposta Descoberta 3-6.
Què
hem aconseguit:
Crear un clima d’expectació envers les activitats de tallers, que mantenen una gran motivació. Cada setmana, els d’un grup expliquen als altres què han fet, què ha passat, quines coses no han estat tal com esperaven de les explicacions dels companys... Els nens i nenes anticipen amb il·lusió la feina que els espera, i sortim així del típic format d’activitat d’aula. | |
Crear
un interès en les famílies per aquestes activitats. Senten comentaris dels
seus fills, els expliquen coses, i això ha creat una dinàmica d’interès
per part dels pares i mares en aquestes activitats, que pregunten,
comenten, i així s’informen del que passa dins l’aula. | |
Els nens i nenes han exportat fora de l’aula alguns dels treballs o conceptes sobre els quals s’havia parlat al taller d’experiments. Sabem que han intentat veure què passa amb diferents tipus de menjar quan els xafen o els ratllen, que han estat provant a la banyera què sura i què no, que no han parat fins a tenir un molinet de vent que funcionés... |
I
la nostra valoració és que hem trobat una manera de canalitzar la curiositat
natural dels nens i nenes, que els hem encès l’espurna del qüestionar-se per
què passen certes coses i per trobar explicacions als fenòmens, i que ho hem
fet a partir d’una àrea d’un atractiu innat pels nens i nenes, l’experimentació,
un misteri a resoldre provant, comprovant i inventant,
on cadascú pot participar i aportar les pròpies idees.
CEIP
Albirka Arbeca Úrsula Galitó |
Hi
vols afegir el TEU
comentari ? |
Escriu directament al formulari o envia un missatge