L’UNIVERS DELS GEGANTS

 

En una conversa de  classe algú va suggerir perquè no parlàvem de l’univers i dels planetes i tots van començar a fer preguntes, preguntes com les que s'ha fet la humanitat des de fa molts anys.

N’hi havia tantes que era difícil saber per on començar:

com va començar el món?
que més hi ha a l’univers?
pot haver vida a altres planetes?
què és la gravetat?
la lluna és sempre la mateixa ?
la terra, el nostre món ... li podem fer mal?
per què giren els planetes?

 

Eren moltes les preguntes i no les podíem contestar totes i per això vam haver de prendre la decisió de quines eren les que més ens interessaven. Ens vàrem quedar en dos, però a mida que avançàvem  apareixien nous interrogants.

la terra, el nostre món ... li podem fer mal?
per què giren els planetes?

Vam  haver de triar la informació perquè no tota ens servia. N'hi havia que tractaven alguns temes amb molta fantasia i d’altra que es feia difícil d’entendre per la seva complexitat.

Conversem i escoltem

A la classe quan els nens i nenes aporten  informació sobre alguna pregunta, el que fem és llegir-la, explicar-la o mirar-la si són fotografies.

Conversem i escoltem als companys, ens fem preguntes i intentem explicar-nos com entenem les coses.

I per què no xoquen la Lluna i la Terra ?
David: Perquè estan separats però a la mateixa alçada
Ivan: La LLuna està al cel i el sol també
Sergio: Es belluguen diferent
Àngela: El Sol està a una banda de la Terra i la Lluna està en l'altre país, que és de nit.
Àlex: La Lluna és més petita que el Sol. La Lluna està més a prop i el sol més lluny, és més gran.
Mar: Un eclipsi és quan un país hi ha llum però es fa fosc

 

Però com s’aguanten els planetes ?
- Els planetes s’aguanten al cel amb cordes.
-  No, això no pot ser.
-  Els aguanta l’aire.
-  Quan la terra dóna la volta, les persones i les coses no cauen perquè hi ha un imant que ens aguanta.
-  Això passa perquè caiem.
-  Si surts a l’espai no caus, “flotes”.
-  Els planetes no cauen perquè no hi ha gravetat. La gravetat fa que no caiguin.
- A la Terra hi ha gravetat però no es nota.
-  Jo sé que hi ha gravetat, perquè una capsa o una cadira cauen, si no n’hi hagués, flotarien.
-  A l’espai s’aguanten les coses i al terra cauen, com una poma quan cau de l’arbre.
-  Si tirem una ploma va cap a baix.
Una ploma cau poc a poc.
-  Cauen planejant.
-  Són finetes, cauen volant. Una bola de ferro pesa i la ploma no.

 

Entre tots arribem a uns acords que a vegades els escrivim en un paper i els deixem al suro o bé els posem a l'àlbum del projecte.

 

SISTEMA SOLAR GRAVETAT LA VIDA DE LA TERRA
HI HA PLANETES  QUE GIREN AL VOLTANT DEL SOL. EL NOSTRE ES DIU TERRA I SOM AL TERCER LLOC MÉS A PROP DEL SOL QUAN SORTIM DE LA TERRA NO HI HA GRAVETAT LI PODEM FER MAL A LA TERRA I TAMBÉ A NOSALTRES QUAN CREMEM EL BOSC
EL SOL TÉ UNA FORÇA QUE FA QUE GIRI LA TERRA I ELS PLANETES QUAN NO HI HA GRAVETAT ESTEM FLOTANT, SI NO N’HI HAGUÉS LA GENT DEL PLANETA FLOTARIA AMB EL PETROLI ES CONTAMINA EL MAR I ES MATA LA VIDA
LA LLUNA GIRA AL VOLTANT DE LA TERRA. SEMPRE ÉS LA MATEIXA ENCARA QUE LA VEIEM DIFERENT. NO TÉ BOCA NI ULLS LA GRAVETAT ÉS UN AIRET QUE NO ES VEU PERÒ FA QUE NO CAIGUIN LES COSES EL FUM DELS COTXES, EL DEL FOC, EL DE LES FÀBRIQUES I EL DELS AVIONS CONTAMINA L’AIRE I ELS NÚVOLS
EL NOSTRE PLANETA ÉS L’ÚNIC HABITAT DEL SISTEMA SOLAR.
JÚPITER ÉS EL PLANETA MÉS GRAN DE TOTS
LA GRAVETAT ÉS UNA FORÇA QUE FA QUE LA TERRA S’AGUANTI LA TERRA A VEGADES ENS POT FER MAL A NOSALTRES AMB ELS VOLCANS I ELS TERRATRÈMOLS
Classificar els acords ens ajuda a ordenar el que sabem

 

També els llegeixo el que han dit.

Hem trobat molta informació perquè una part d’aquest camí ja l’han fet uns altres per nosaltres, però no per això deixarem de fer-nos preguntes i de cercar respostes

 

Com us imagineu que és la gravetat i l’espai?

Els dibuixos que han fet per parelles o sols han sigut molt rics i imaginatius. I el més sorprenent és que quan els hem preguntat si sabien perquè servia imaginar-se com era el que no veien, ens han contestat: “fem com creiem que és perquè ens ho estem inventant” .

També han estat capaços d’interpretar els dibuixos d’altres companys i d’explicar-los tal com pretenia l’autor quan el va fer. Això és bo perquè fa que entre ells es facin preguntes i s’expliquin.

Una nena va dibuixar com s’imaginava l’espai i va dir que els planetes no podien caure però al final del full va dibuixar una ratlla i un nen li va preguntar: perquè has fet aquesta ratlla?, ella li va contestar: per si a cas !

 

La Terra: sent? Li podem fer mal?

Hem dedicat bastant temps i converses sobre aquest tema, hem tingut discussions acalorades i amb moltes intervencions i per fi hem arribat a unes idees que ens serveixen ara, però que es poden modificar a mida que sabem més. Res és definitiu, avançar ens permet canviar, modificar, ampliar...i a la vegada ens presenta nous reptes, noves incerteses...

 

I què heu fet per aprendre i com s’aprèn ?  

Hem après escoltant, parlant, pensant, mirant llibres, buscant a internet...
Hem interpretat; vol dir mirar i pensar al mateix temps
Practicant
Fent experiments
Preguntant a altres nens, als mestres, als pares, a familiars.

 

Com a mestres dels vostres fills i filles, ens agradaria explicar-vos algunes de les coses que fan i que aprenen quan fan projectes.

Anàlisi de l’ informació, triar la que em va bé pel que he de treballar, que es el que em serveix, què és realitat i què és fantasia?
Lectura de les imatges, saber què expliquen
Explicar al grup informacions
Nocions de física: gravetat, pes, moviment de rotació i translació
Noms i conceptes: Sistema solar, estrella fugaç , meteorit, satèl·lit, planeta, astre, galàxia, espai infinit
Habilitats de pensament: anticipar conseqüències, posar exemples, raonar, establir relacions causa efecte, interpretar, descriure, crear...
Habilitats socials de conversa, de treball en petit grup o gran.

 

Que disfruteu d’aquest treball amb els vostres fills i filles !  

 

Gegants
E.I. 5 anys
CEIP Dovella
Barcelona
Conxa Colom

 

Hi vols afegir el TEU comentari ?

Escriu directament al formulari o envia un missatge 

  
 
            

   

Tornar