DIARI D'UN HORT

La comunitat escolar del nostre centre, l’Escola  Pia de Moià, ha estat durant tot l’any treballant per la creació, manteniment i aprofitament d’un hort. Ens n'expliquen una part els protagonistes de la història,  els nens i nenes de 0-12 anys que han viscut i participat de tot el procés.

20 setembre 2002

Avui ha vingut un tractor amb la màquina estripadora i també ha escampat adob. Els nens i nenes hem ajudat a treure les herbes i les arrels. Després el pagès ha passat el motocultor per afinar i estovar la terra.

2 octubre 2003

Vam pujar a audiovisuals i va venir en Joan Roca. Ell és pagès des de molt jove. Ens hem adonat que li agrada molt la seva feina perquè ho explicava amb molta il·lusió. Durant l’explicació ens va relacionar la vida de l’hort amb la de les persones. Per exemple, que totes les verdures neixen, creixen i finalment les recollim per menjar-nos-les, com nosaltres també naixem, creixem i donem fruit. Elles ens donen fruit per alimentar-nos i nosaltres les reguem perquè puguin créixer. Elles necessiten terra, sol, aigua i vent igual que nosaltres necessitem educació dels pares i mestres, etc.

16 octubre 2003

Els pagesos ens van dir que estovéssim la terra perquè començaven a créixer males herbes amb uns quants aixadells que vam portar, mentre uns altres plantaven estaques de fusta per tancar l’hort.
Després van venir els dels altres cursos. Els més petits van desgranar uns quants alls per plantar-los. També vam plantar ceballots, cebes tendres, blat, enciam i moltes coses més. De mica en mica, tots els cursos vam anar plantant alguna cosa, ho vam regar i al final va quedar un hort molt bonic.

4 novembre 2003

Ja tenim moltes coses sembrades a l’hort, algunes les hem sembrat amb llavor, d’altres hem fet planter.

18 novembre 2003

Avui hem observat els testos on vam plantar les mongetes

27 gener 2003

Els de sisè ens han explicat el taller de compostatge que han fet. Han barrejat les restes de menjar amb herbes seques. Han preparat un tros de terra per anar-hi posant capes de la barreja amb troncs secs i fulles.
Els cucs de terra s’ho aniran menjant i els seus excrements serviran per adobar el camp.
Haurem d’esperar gairebé un any perquè estiguin a punt. Sempre haurà de tenir humitat i respiració perquè vagi bé. No hi posarem gaire pell de taronja perquè és massa àcid per la terra.

28 gener 2003

Hem agafat un enciam escaroler de l’hort. Hem vist que tenia 15 fulles i la pinya al mig. Té les fulles arrugades i suaus però gruixudes. L’arrel és com un tronc pelut i gruixut. És de color verd i les puntes de les fulles una mica fosques pel fred. Al migdia l’hem provat i el seu gust era molt bo, més bo que el de les botigues.

11 febrer 2003

Ens mengem la flor del bròquil

I per Carnestoltes...

5 març 2003

Dimecres vam anar a l’hort que estem cuidant perquè estava ple de males herbes. Tot i les glaçades que havia fet, els vam observar i en vam treure la conclusió que havia crescut molt des de l’últim cop que l’havíem anat a observar.

Uns quants nens es van dedicar a fer un caminet al costat de les carxofes perquè tothom les trepitjava, uns altres es van dedicar a remoure la terra perquè els que veien al darrera seu poguessin treure les herbes amb més facilitat, i per últim darrera d’ells passaven un o dos nens amb un rasclet per treure les herbes que s’havien deixat els que en recollien.

Tothom va fer una mica de tot i tots ens vam quedar ben bruts, però tot i així ens ho vam passar molt bé.

18 març 2003

Hem fet una truita d’espinacs. Hem triat i rentat els espinacs. A la cuina els hem cuit i després de batre els ous hem fet la truita i n’hem menjat tots.

6 maig 2003

Avui al matí hem collit 2 quilos i 450 grams de faves. Les hem rentat, les hem tallat a trossos, les hem cuit i després de fer música ens les hem menjat.

Escola Pia
Moià

Som els nens i nenes de la classe de sisè de l’escola Pia de Moià i ens ha encantat llegir l’article de la web. Estem molt contents de tot el que hem après amb aquesta experiència de l’hort. Nosaltres aquest any ja pleguem de l’escola,  però ens agradarà connectar-nos en aquesta web i poder seguir altres activitats de la nostra i altres escoles. Moltes gràcies.

Andrea,  Núria,  Marc,  Aida,  Joan,  Mireia,  Vicenc,  Jeniffer,
Maurici, Hèctor,  Leandre, Elvira,  Sergi,  Roger,  M.Rosa i  Núria.
   18/06/03

Hola, sóc la Irene Trullà Roqueta, mare de dos alumnes d’aquesta escola. Us felicito per aquest article de la web. L’hort crec que ha estat una idea molt bona que heu tingut per ensenyar les naturals, perquè les nens i nenes es conscienciïn que tenen que valorar allò que la naturalesa ens dóna, el menjar i que és molt important escoltar els pagesos  que són avis i això vol dir experiència i també aprofitar el terreny d’aquesta escola que crec que és privilegiada.

Irene
   18/09/06