MÀQUINES |
Quan treballem per projectes crec que cal tenir en compte que hi ha temes lligats a l’experimentació, a l’exploració de l’entorn ,d'altres més relacionats amb la imaginació i el joc, en els que el més important serà descobrir, inventar, d'altres comportaran una gran recollida d'informació, d'altres l'expressió i posada en comú de sentiments...
Penso
que és important diversificar per aconseguir fer projectes realment
participatius, que arribin a tots i on tots els nens i nenes hi troben estímuls
i canals d'expressió. Hauríem de procurar que els projectes no es convertissin
només en una continua recerca i traspàs d’informació ja elaborada pels
adults.
L'objectiu principal del tema de les màquines era proposar activitats
d'experimentació així com l'observació del funcionament d'algunes màquines.
EL
TEMA
Una
vegada havíem fet uns quants projectes amb els nens i nenes de la classe de P4,
els vaig preguntar què els agradaria fer. Van sortir diverses propostes però
la majoria volien fer la selva. Van veure que a mi m'agradava més el que havia
proposat el Magí que es deia "Els invents" i em van dir "Quan
acabem la selva, si vols farem els invents." Vam quedar així i així va
sorgir el tema de les màquines-invents.
QUÈ
ÉS UNA MÀQUINA?
Primer
vaig parlar amb ells per veure quina idea tenien de màquina:
"Les màquines fan el que vulguis.
Van soles.
Tenen botons, piles, motor, cables i endolls.
Estan fetes de ferro, piles, llums, altaveus, cables i plàstic.
Serveixen per fer cases i per convertir.
Les màquines que coneixem són: les grues, les de fer ciment, els robots,
l'ordinador, el tren, la màquina d'escriure, el fax.
Ens agraden les màquines perquè són divertides, s'ha d'apretar botons i
palanques.
Les màquines fan treballar
Algunes treuen foc"
Poc
a poc vam anar buscant les màquines que teníem per la classe, què feien, com
funcionaven: la maquineta, l'ordinador, la càmera de fotos, la rentadora, el
fax de joguina, la màquina d'escriure... Així començaven a distingir de forma
intuïtiva les màquines del voltant i a veure les seves característiques
comunes.
Per
seguir investigant la seva idea de màquina els vaig proposar dibuixar-ne
algunes i retallar-ne de les revistes. Alguns preguntaven "un calaix és
una màquina?" Entre ells es solucionaven els dubtes "No, que no fa
res un calaix" Aquest material el vaig plastificar i vam poder jugar a
reconèixer, anomenar, descriure i agrupar les màquines de diferents formes.
DESCOBRINT
I EXPERIMENTANT
Simultàniament anàvem explicant i mirant contes i màquines que s'acumulaven en el nostre racó del projecte. Alguns nens van aportar màquines antigues i vam veure com havien canviat al llarg del temps.
Així vam demanar a casa tota mena de tubs de cartró i capses i per parelles van construir circuits perquè una pilota hi circulés sola. A partir de les seves creacions podíem comparar quins eren més ràpids, quins feien que la pilota anés més lluny, inventar jocs de punteria... |
A
la llibreta que ens serveix per portar missatges de l'escola cap a casa i a
l'inrevés vam demanar a les famílies que ajudessin als seus fills a buscar 10
màquines de la cuina. Cadascú va portar la llista feta d'una forma diferent:
amb lletres, fotos o dibuixos.
El robot és una màquina que es repetia en les converses i els dibuixos i que els despertava curiositat, a més la majoria havien quedat encantats amb la Guerra de les Galàxies. Així vam recollir també dibuixos dels robots que ells imaginaven i la utilitat que li voldrien donar: "un robot que pinti, un robot que ho faci tot, un que vagi a l'escola quan jo no en tingui ganes, un que faci pastissos... " Alguns eren plens de cables i botons però d'altres anaven elegants com les princeses dels contes.
Al racó de la cuineta vam introduir un passapuré, un ratllador de julivert i un de formatge que ens va fer arribar una mare.
Vaig buscar màquines que constessin d'eix i maneta perquè anessin veient la relació que hi havia entre els dos elements i el seu funcionament. En un primer moment els vam utilitzar per fer menjars. |
Després,
a l'hora de netejar-los els vam haver de desmuntar i així ens vam poder
fixar en les parts de què constava. Vam anar verbalitzant les observacions,
comparant, associant amb altres màquines conegudes i finalment ho vam dibuixar.
Amb
diferents materials de construcció que teníem a la classe vam proposar
construir màquines per parelles i dibuixar-les posteriorment. Cada grup havia
d'explicar què feia la seva màquina.
Recuperant
vells discs de música tecno va ser molt divertit també presentar activitats
d'expressió per fer-los moure a un ritme repetitiu com si fossin robots o
altres màquines, tan individualment com per parelles o grups més grans. Anaven
movent braços al uníson o ajupint-se i aixecant-se alternativament, inventant
després què podien fer aquelles màquines.
També
vam utilitzar les màquines per fer jocs de matemàtica. Utilitzàvem una capsa
de cartró buida que representava una màquina i anàvem introduint peces dels
blocs lògics i buscant quina sortiria: de vegades la màquina canviava el
color, d'altres la grandària, d'altres havíem de descobrir l'atribut o
atributs que canviava...
Tot
el que anàvem fent ho anàvem plasmant en un mural ben gran a la classe perquè
ens servís per recordar i també perquè els pares veiessin allò que anàvem
fent. Allà, amb les hipòtesis d'uns i altres, vam anar escrivint els noms de
les màquines que sabíem i agrupant-les segons el seu ús: màquines de casa,
d'obres, del despatx i de viatjar.
Un
altre dia vam elaborar màquines lliurement amb material de desfeta. Va ser una
activitat feta en petit grup ja que els calia ajuda per enganxar, per buscar
sistemes que rodessin, per donar moviment... Abans de començar havien de
decidir quina màquina volien fer i buscar el material adient.
Algunes eren inventades: màquines de fer ciment, de netejar l'aigua i d'altres eren rèpliques de màquines existents: càmeres de fotos, camions, avions...
Vam
intentar que poguessin tenir algun moviment utilitzant ganxos d'àlbum, carrets
de fil, taps de plàstic i filferros per fer manetes, cartolina plegada per fer
de molla... Quan les vam tenir enllestides vam agrupar-les i vam buscar els
materials per il·lustrar el que feien les nostres màquines. Per exemple, vam
buscar herba per col·locar al costat de la màquina de tallar herba, vam posar
aigua bruta i aigua neta a la màquina que netejava aigua, ciment a la que en
fabricava... Les vam col·locar sobre les taules, fent cartells i vam convidar
als pares a veure l'exposició.
En
el racó de joc de construccions vam construir una petita politja amb un carret
de fil per jugar amb els clics i transportar coses amunt i avall. El joc es va
traspassar espontàniament al pati on pujaven i baixaven galledes de sorra amb
una corda i una politja que vam improvisar.
Vam
tocar una mica el tema de les fonts d'energia quan parlàvem del funcionament de
les màquines. Vam jugar amb globus i vam fer moure objectes a partir de l'aire
per veure la força que tenia. També vam escalfar un got d'aigua amb els raigs
del sol... i vam començar a diferenciar les màquines que funcionaven amb la
nostra força i les que utilitzaven algun altre tipus d'energia.
Per
acabar un pare
que treballava a la Renfe, en veure que els nens mostraven un gran entusiasme
pels trens es va oferir per venir a fer-nos una conferència.
Ens va preparar diapositives i un vídeo i ens va explicar molt bé com funcionaven els trens i molts detalls que no coneixíem. |
Van
fer força activitats per parelles o grup petit fet que els facilitava la
interacció entre ells.
La
participació dels pares també va ser important vam recollir moltes màquines,
imatges, vam aconseguir que vinguessin també a explicar la seva experiència,
a veure les nostres exposicions....
Malgrat
ser un projecte que bàsicament anava enfocat a l'experimentació van anar
sorgint de forma natural moltes activitats relacionades amb altres aspectes.
Crec que la part més
interessant d'aquest i de qualsevol altre projecte sempre és -a banda que
nosaltres tinguem uns objectius inicials- deixar-nos endur per l'entusiasme, les
propostes i les idees que van sorgint de forma espontània en el grup.
Sílvia
Majoral CEIPM Parc del Guinardó Barcelona |
Comentaris
Felicitats Sílvia. M'ha semblat
sorprenent el projecte que has dut a terme amb aquests petits. M'agradaria conèixer més sobre el tema. Rosanna Puyol, 9/4/01 |
M'ha encantat la idea. Això m'ha permès
afinar amb la meva pràctica, ja que quan presento determinats jocs de
construccions faig el suggeriment que siguin per fer màquines.
Montse Espert, 9/12/01 |
Hi
vols afegir el TEU
comentari ? |
Escriu directament al formulari o envia un missatge