MÀQUINES

Quan treballem per projectes crec que cal tenir en compte que hi ha temes lligats a l’experimentació, a l’exploració de l’entorn ,d'altres més relacionats amb la imaginació i el joc, en els que el més important serà descobrir, inventar, d'altres comportaran una gran recollida d'informació, d'altres l'expressió i posada en comú de sentiments... 

Penso que és important diversificar per aconseguir fer projectes realment participatius, que arribin a tots i on tots els nens i nenes hi troben estímuls i canals d'expressió. Hauríem de procurar que els projectes no es convertissin només en una continua recerca i traspàs d’informació ja elaborada pels adults.

  L'objectiu principal del tema de les màquines era proposar activitats d'experimentació així com l'observació del funcionament d'algunes màquines.

EL TEMA

Una vegada havíem fet uns quants projectes amb els nens i nenes de la classe de P4, els vaig preguntar què els agradaria fer. Van sortir diverses propostes però la majoria volien fer la selva. Van veure que a mi m'agradava més el que havia proposat el Magí que es deia "Els invents" i em van dir "Quan acabem la selva, si vols farem els invents." Vam quedar així i així va sorgir el tema de les màquines-invents.

 QUÈ ÉS UNA MÀQUINA?

Primer vaig parlar amb ells per veure quina idea tenien de màquina:

"Les màquines fan el que vulguis. 
Van soles.
Tenen botons, piles, motor, cables i endolls.
Estan fetes de ferro, piles, llums, altaveus, cables i plàstic.
Serveixen per fer cases i per convertir.

Les màquines que coneixem són: les grues, les de fer ciment, els robots, l'ordinador, el tren, la màquina d'escriure, el fax.

Ens agraden les màquines perquè són divertides, s'ha d'apretar botons i palanques.
Les màquines fan treballar
Algunes treuen foc"

Poc a poc vam anar buscant les màquines que teníem per la classe, què feien, com funcionaven: la maquineta, l'ordinador, la càmera de fotos, la rentadora, el fax de joguina, la màquina d'escriure... Així començaven a distingir de forma intuïtiva les màquines del voltant i a veure les seves característiques comunes.

Per seguir investigant la seva idea de màquina els vaig proposar dibuixar-ne algunes i retallar-ne de les revistes. Alguns preguntaven "un calaix és una màquina?" Entre ells es solucionaven els dubtes "No, que no fa res un calaix" Aquest material el vaig plastificar i vam poder jugar a reconèixer, anomenar, descriure i agrupar les màquines de diferents formes.

   DESCOBRINT I EXPERIMENTANT

Simultàniament anàvem explicant i mirant contes i màquines que s'acumulaven en el nostre racó del projecte. Alguns nens van aportar màquines antigues i vam veure com havien canviat al llarg del temps.

Jugant amb el laberint

 Així vam demanar a casa tota mena de tubs de cartró i capses i per parelles van construir circuits perquè una pilota hi circulés sola.  A partir de les seves creacions podíem comparar quins eren més ràpids, quins feien que la pilota anés més lluny, inventar jocs de punteria...

Els resultats els vam ensenyar als pares que van poder entrar a jugar amb les construccions dels seus fills.

A la llibreta que ens serveix per portar missatges de l'escola cap a casa i a l'inrevés vam demanar a les famílies que ajudessin als seus fills a buscar 10 màquines de la cuina. Cadascú va portar la llista feta d'una forma diferent: amb lletres, fotos o dibuixos.

El robot és una màquina que es repetia en les converses i els dibuixos i que els despertava curiositat, a més la majoria havien quedat encantats amb la Guerra de les Galàxies. Així vam recollir també dibuixos dels robots que ells imaginaven i la utilitat que li voldrien donar: "un robot que pinti, un robot que ho faci tot, un que vagi  a l'escola quan jo no en tingui ganes, un que faci pastissos... " Alguns eren plens de cables i botons però d'altres anaven elegants com les princeses dels contes.

Un robot que fa plànols

Al racó de la cuineta vam introduir un passapuré, un ratllador de julivert i un de formatge que ens va fer arribar una mare. 

Vaig buscar màquines que constessin d'eix i maneta perquè anessin veient la relació que hi havia entre els dos elements i el seu funcionament. En un primer moment els vam utilitzar per fer menjars. Un ratllador de julivert

 Després,  a l'hora de netejar-los els vam haver de desmuntar i així ens vam poder fixar en les parts de què constava. Vam anar verbalitzant les observacions, comparant, associant amb altres màquines conegudes i finalment ho vam dibuixar.

Dibuixant el passapuré El dibuix del passapuré

INVENTEM MÀQUINES

Amb diferents materials de construcció que teníem a la classe vam proposar construir màquines per parelles i dibuixar-les posteriorment. Cada grup havia d'explicar què feia la seva màquina.

Recuperant vells discs de música tecno va ser molt divertit també presentar activitats d'expressió per fer-los moure a un ritme repetitiu com si fossin robots o altres màquines, tan individualment com per parelles o grups més grans. Anaven movent braços al uníson o ajupint-se i aixecant-se alternativament, inventant després què podien fer aquelles màquines.

També vam utilitzar les màquines per fer jocs de matemàtica. Utilitzàvem una capsa de cartró buida que representava una màquina i anàvem introduint peces dels blocs lògics i buscant quina sortiria: de vegades la màquina canviava el color, d'altres la grandària, d'altres havíem de descobrir l'atribut o atributs que canviava...

Tot el que anàvem fent ho anàvem plasmant en un mural ben gran a la classe perquè ens servís per recordar i també perquè els pares veiessin allò que anàvem fent. Allà, amb les hipòtesis d'uns i altres, vam anar escrivint els noms de les màquines que sabíem i agrupant-les segons el seu ús: màquines de casa, d'obres, del despatx i de viatjar.

Un altre dia vam elaborar màquines lliurement amb material de desfeta. Va ser una activitat feta en petit grup ja que els calia ajuda per enganxar, per buscar sistemes que rodessin, per donar moviment... Abans de començar havien de decidir quina màquina volien fer i buscar el material adient. 

Màquina per fer ciment

Algunes eren inventades: màquines de fer ciment, de netejar l'aigua i d'altres eren rèpliques de màquines existents: càmeres de fotos, camions, avions... 

Màquina que neteja aigua

Vam intentar que poguessin tenir algun moviment utilitzant ganxos d'àlbum, carrets de fil, taps de plàstic i filferros per fer manetes, cartolina plegada per fer de molla... Quan les vam tenir enllestides vam agrupar-les i vam buscar els materials per il·lustrar el que feien les nostres màquines. Per exemple, vam buscar herba per col·locar al costat de la màquina de tallar herba, vam posar aigua bruta i aigua neta a la màquina que netejava aigua, ciment a la que en fabricava... Les vam col·locar sobre les taules, fent cartells i vam convidar als pares a veure l'exposició.

En el racó de joc de construccions vam construir una petita politja amb un carret de fil per jugar amb els clics i transportar coses amunt i avall. El joc es va traspassar espontàniament al pati on pujaven i baixaven galledes de sorra amb una corda i una politja que vam improvisar.

Vam tocar una mica el tema de les fonts d'energia quan parlàvem del funcionament de les màquines. Vam jugar amb globus i vam fer moure objectes a partir de l'aire per veure la força que tenia. També vam escalfar un got d'aigua amb els raigs del sol... i vam començar a diferenciar les màquines que funcionaven amb la nostra força i les que utilitzaven algun altre tipus d'energia.

  Per acabar un pare que treballava a la Renfe, en veure que els nens mostraven un gran entusiasme pels trens es va oferir per venir a fer-nos una conferència.

Tren Ens va preparar diapositives i un vídeo i ens va explicar molt bé com funcionaven els trens i molts detalls que no coneixíem.

CONCLUSIÓ

Van fer força activitats per parelles o grup petit fet que els facilitava la interacció entre ells.

La participació dels pares també va ser important vam recollir moltes màquines, imatges, vam aconseguir que vinguessin també a explicar la seva experiència,  a veure les nostres exposicions....

Malgrat ser un projecte que bàsicament anava enfocat a l'experimentació van anar sorgint de forma natural moltes activitats relacionades amb altres aspectes.

  Crec que la part més interessant d'aquest i de qualsevol altre projecte sempre és -a banda que nosaltres tinguem uns objectius inicials- deixar-nos endur per l'entusiasme, les propostes i les idees que van sorgint de forma espontània en el grup.  

Sílvia Majoral
CEIPM Parc del Guinardó

Barcelona

Comentaris

Felicitats Sílvia. M'ha semblat sorprenent el projecte que has dut a terme amb aquests petits. 
M'agradaria conèixer més sobre el tema.

Rosanna Puyol, 9/4/01

 

M'ha encantat la idea. Això m'ha permès afinar amb la meva pràctica, ja que quan presento determinats jocs de construccions faig el suggeriment que siguin per fer màquines.

Montse Espert, 9/12/01

 

 

Hi vols afegir el TEU comentari ?

Escriu directament al formulari o envia un missatge 

  
 
            

   

                                                                        Tornar