EL MIRADOR

L'escola

Aquesta experiència es va fer en una escola pública d'un poble d'uns 5000 habitants de la comarca del Bages. Érem 2 grups paral.lels poc nombrosos, on la manera de treballar es basa en fomentar la participació del nens i nenes. En aquell moment estàvem a 4 anys. La veritat és que eren, són encara, uns alumnes encantadors.

Abans de la visita

A les rotllanes de la setmana anterior a la visita vam estar mirant unes fotocòpies ampliades ( a partir del pòster) dels mòduls i comentàvem tot el que trobaríem o el que podríem fer. La major part dels nens i nenes estaven entusiasmats amb les bombolles gegants, la piscina, el túnel del vent, una bicicleta musical !

La visita no els va decebre. Més s'hi haguessin pogut quedar. En acabar el temps, vam quedar que tots ens en dúiem una foto dins el nostre cap, per recordar-la els dies posteriors, a més de les fotos reals que vam fer.

Tornem a l'escola

De retorn, havíem de parlar de tot el que havíem compartit amb tan entusiasme. Anàvem recuperant les fotos mentals que no s'havien velat ( malauradament, hi va haver uns quants laboratoris en vaga ). A partir d'aquest records, anàvem fent noves experiències.

El mirador

L'experiència que expliquem parteix del mòdul del mirador, i del comentari que pels periscopis es veien "les coses diferent". Vam provar si podíem repetir el que ja havíem vist a la classe. Tots ens vam convertir en ratolins, amb el cap a ras de terra, i anàvem explicant com vèiem les coses. Després ens vam posar drets i tornàvem a mirar i explicar, i finalment, des de dalt d'una escala, d'un en un, vam anar veient com veuen les coses les girafes.

També vam sortir de l'aula, fins al pis de dalt, on vèiem els nens que jugaven al pati, i vam baixar a uns soterranis on per un reixat, vèiem els peus dels nostres companys.

Vam escollir alguns objectes i els vam fer fotos des de les 3 posicions. A les fotos veieu la Núria des de l'escala, des de la posició normal drets i des del terra. Amb les fotos vam muntar un joc per aparellar i un mural per tal d'ajudar-los a recordar tot el que havíem fet.

Encara avui, després de més d'un any, sentim de vegades que ens diuen: " això ho veig com si fos una girafa !"

Reflexions

Amb aquesta experiència volíem aprofitar el conflicte perceptiu que provoca el mòdul per a ajudar els nostres nens i nenes a valorar altres punt de vista. Estaven encara molt centrats en ells mateixos i ens va semblar interessant acostar-los a la relativitat de les observacions ( sense parlar-ne així, és clar ).

És ciència, això? No ho tenim clar, però va ser fet amb un esperit "científic": buscar noves maneres de reproduir una situació, realitzar observacions fidels,  situar-nos en diferents punts de vista... Si més no, l'entusiasme i les ganes no hi van faltar.

Pilar Catot i Pilar Espelt

RELATIVITAT

El món no és igual per a tothom; es veu diferent segons el lloc on estem, el moviment que tenim, el punt de vista que adoptem, etc. Ajudar els infants a adoptar punts de vista diferents és un dels objectius principals del mòdul del canvi de perspectiva de la sala del Clik dels Nens. Per què jugar a adoptar diferents punts de vista amb infants tant petits?

* Les diferents disciplines científiques, la física, la química, la biologia, etc. neixen com el desenvolupament de un punt de vista diferent sobre el món que ens envolta. Malgrat que el món és el mateix, cada disciplina el mira, el veu, hi intervé i en parla de manera diferent.

* L'espai i el moviment son relatius, es a dir, depenen del punt de vista de les persones que l'han de percebre i descriure. Un conjunt de nens i nenes que es troben en una mateixa habitació i han d'anar a buscar una pilota que es troba en un racó es posarán ben aviat d'acord per localitzarla. Pero si aquests nens i nenes han de descriure a algú que es troba fora de la cambra on és la pilota experimentaran problemes importants per fer-ho. Malgrat que la pilota es trobi sempre en el mateix lloc, la seva posició en relació a cada nen i nena de la cambra és diferent. Aprendre a descriure la localització dels objectes en funció de la posició de l'observador és una capacitat important associada a les ciències.

* El moviment també es relatiu, es a dir depén del punt de vista de les persones que l'han de descriure. Suposem que una persona viatja dintre d'un tren i al seu costat hi té la maleta. Es mou la maleta?. Aquesta pregunta només es pot respondre si es decideix clarament qui és l'observador i on es troba situat. El viatger descriurà el moviment de la seva maleta com que es troba quieta. Pel viatger la maleta no es mou. En canvi per un observador que es troba a l'andana, fora del tren en moviment, la maleta es mou.

* La relativitat és també important per ajudar els nens i nenes a comprendre la diversitat de formes de vida. Cada especie es troba adaptada a viure en un medi concret. L'estructura corporal de cada especie es de tal manera que permeten les funcions vitals necessàries per a viure. Tanmateix aquestes funcions es poden realitzar en condicions i formes molt diverses. L'exemple del mòdul del click es un recurs fàcil per ajudar els nens i nenes a adonar-se que la percepció de l'espai és diferent per a diferents animals coneguts.

Mariona Espinet, 6 de febrer de 2001