L'OMBRA |
Aquesta experiència explica uns tallers fets en grup petit, amb una durada de 6 sessions, amb la intenció de reflexionar sobre el tema de la llum i l’ombra. Hem recollit les activitats que anàvem fent i les reaccions dels nens i nenes més característiques, naturalment ben resumit.
Comencem explicant un conte on surt un amic màgic que ens acompanya a molts
llocs. Sortim al pati a buscar-lo. La recerca es fa d’una manera molt
misteriosa.
-
Estic
buscant per un forat del terra
-
No feu
soroll perquè si no ens sentirà !
Faig caminar l’Antonio per veure si els altres descobreixen l’ombra.
-
Les
petjades
L’Antonio va caminant i mirant de reüll la seva ombra. Finalment, diu
- La meva ombra !
Què fa ?
-
Es mou
-
La
paperera també té ombra !
-
Mireu l’ombra
del pal!
-
L’ombra
del menjador !
Descobreixen tot el que hi ha al pati que te ombra. Se’n van a una ombra gran ( l’edifici ) que hi ha al pati
-
No hi ha
ombra
-
S’ha
amagat sota l’escola
-
Hem de
fer un forat
-
Ha sortit
el sol, perquè així surt l’ombra.
Entrem a la classe. On és ara el nostre amic ?
-
Darrera l’esquena
-
Està a
fora, jo l’he vist. Segur que està menjant herba.
Què hem descobert avui ?
-
Ombres
-
És el
sol que fa ombres
-
Quan fa
molt sol, fa ombres
Avui està plovent. Repassem les coses que vam aprendre la sessió anterior. Què vam aprendre ?
-
L’ombra
-
Ara no es
veu. Potser se n’ha anat corrents i s’ha enfilat a un arbre
-
Ja no hi
ha ombra perquè no hi ha sol i està plovent
-
Si traiem
els núvols sortirà l’ombra
-
No
sortirà l’amic màgic perquè està plovent una miqueta
Arribem a al conclusió que necessitem el sol perquè hi hagi ombra. Si el sol surt, surt l’ombra.
- Amb la llum de la llanterna també surt l’ombra
( ho comprovarem més endavant )
-
No es veu
el sol perquè està dormint
-
I no surt
l’ombra . Quan és de nit aquí, el sol està en un altre lloc
-
Quan fa
sol o lluna , fa ombra
-
La lluna
no fa ombra
( caldrà recordar que s’hi fixin per comprovar-ho )
- Si t’acostes al riu surt l’ombra
( hem de treballar la diferència entre projecció de l’ombra i reflex de la imatge )
Totes les ombres es mouen ? Quines no caminen ?
-
Els morts
-
La
paperera tampoc es mou
-
Les
finestres
Fem un dibuix de com estava el pati sense ombres
Us recordeu que buscàvem l’altre dia ?
-
Avui sí
que hi haurà ombra perquè fa sol
-
A la nit
fa ombra
-
De nit no
fa ombra, amb una llanterna sí, però si no, no !
-
Que de
nit es necessita una farola o una llanterna perquè faci ombra
-
Sense
llanterna també fa ombra
Sortim a fora i juguem a trepitjar ombres. Es dirigeixen a un lloc d’ombra i diuen:
-
Salvat !
-
Aquí no
hi ha ombra
Per què ?
-
Perquè
ja hi ha una altra ombra
-
Perquè
hi ha l’ombra del menjador
Per què es posa en Manel arrambat a la paret
- Perquè no hi ha ombra
Mirem com és l’ombra
-
És
negra, sense ulls, ni bata
-
No té
orelles, ni ulls ni bata
-
No té
peus, no té pèls...
Comparem l’ombra amb el reflex de la imatge al riu, on tenim ulls, bata, orelles...
Anem a dibuixar la nostra ombra. Abans mirem l’ombra de l’Àlex.
-
És
llarga
-
Es mou
com ell
L’Àlex fa diferents moviments. L’observem.
-
Fa el que
fa l’Àlex
-
Copia el
que fem nosaltres perquè li agrada estar amb nosaltres.
-
Els peus
són prims. I estan enganxats als seus peus
Cadascú es dibuixa amb la seva ombra.
Encara hi ha nens que no uneixen l’ombra a la persona. Molts s’obliden de
posar el sol.
Presentem el projector. Volem que vegin ombra projectada en un lloc que no és el terra i que descobreixin que es necessita llum per veure ombra.
-
La meva
ombra fa el mateix que jo. Es veu el nas, les pestanyes, els cabells, quan ens
posem així ( de perfil )
-
Es veu
més gran i ara més petita
Què faries per veure’t més petita ?
-
És més
petita si s’acosta a la paret
-
Fes-te
més gran ( es posa de puntetes, es tira després en darrera i es veu més gran
)
En Jordi vol fer una ombra molt gran i es posa darrera la llum i no surt
-
Estàs
darrera la llum i no pot sortir
-
Quan ens
tirem cap enrera ens veiem més grans
-
Però
quan ens tirem darrera la llum no alumbra i no fa ombra
Juguem a endevinar per la silueta. Poso les ulleres d’en Marc al Sergi.
-
Confonia
alguns nens
-
Aquest
era el Marc, però no porta les ulleres
Sortim al pati a dibuixar l’ombra de la xemeneia i tornem a la sala d’actes a jugar amb el projector. Ens posem per davant del llençol i juguem a fer el fantasma.
- Que hi ha llum i ombra i s’apaga quan algú s’hi posa davant el llum
En Ruben fa ombres xineses
-
Moc els
dits i es mou
-
Hem de
posar les mans a la llum
Faig posar l’Antonio darrera el projector. Per què no surt ?
-
Perquè
estic darrera la llum
-
Perquè
està darrera la cadira.
Traiem la cadira i comprovem que no té
res a veure.
Juguem a endevinar què passa darrera el llençol.
Dibuixem un projector, un nen i una ombra, per veure si han entès com s’han
de disposar en l’espai per tal de veure l’ombra.
Quan sortim de la sala passem per davant de l’ombra de la xemeneia.
-
L’ombra
s’ha mogut, on estava dibuixada ja no hi és. No sé com haurà passat. L’haurà
canviada el gegant Farinetes
-
El sol s’ha
canviat de lloc
Representarem el conte de la rateta
amb ombres. Els ensenyo les siluetes dels animals.
Com ens podem posar per sortir nosaltres ?
- Posem aquí un moble i el tapem amb una manta
Repartim els personatges i assagem una mica. Què necessitem ?
-
Posar les
cortines i posar llum
-
Llençol
i titelles
-
La llum,
el projector
La representació va molt bé. I no ens queda més temps per les ombres.
Ens vam quedar amb les ganes d’aprofundir
més: no vam fer ombres de colors, ni jocs amb llanternes en una habitació
fosca, ni diapositives,... Però el muntatge no ens permetia disposar de més
temps. Ara bé, pensem que ja tindran temps i ocasió de tornar a pensar com
entendre el nostre amic màgic que ens acompanya quasi a tot arreu.
CEIP
Ramon Massip-Dolors Granés Cardedeu |
Hi
vols afegir el TEU
comentari ? |
Escriu directament al formulari o envia un missatge