L'OMBRA

 

Aquesta experiència explica uns tallers fets en grup petit, amb una durada de 6 sessions, amb la intenció de reflexionar sobre el tema de la llum i l’ombra. Hem recollit les activitats que anàvem fent  i les reaccions dels nens i nenes més característiques, naturalment ben resumit.


Comencem explicant un conte on surt un amic màgic que ens acompanya a molts llocs. Sortim al pati a buscar-lo. La recerca es fa d’una manera molt misteriosa.

     -         Estic buscant per un forat del terra
-        
No feu soroll perquè si no ens sentirà !

Faig caminar l’Antonio per veure si els altres descobreixen l’ombra.

     -         Les petjades

L’Antonio va caminant i mirant de reüll la seva ombra. Finalment, diu

     -         La meva ombra !

Què fa ?

     -         Es mou
-        
La paperera també té ombra !
-        
Mireu l’ombra del pal!
-        
L’ombra del menjador !

Descobreixen tot el que hi ha al pati que te ombra. Se’n van a una ombra gran ( l’edifici ) que hi ha al pati

     -         No hi ha ombra
-        
S’ha amagat sota l’escola
-        
Hem de fer un forat
-        
Ha sortit el sol, perquè així surt l’ombra.

Entrem a la classe. On és ara el nostre amic ?

     -         Darrera l’esquena
-        
Està a fora, jo l’he vist. Segur que està menjant herba.

Què hem descobert avui ?

     -         Ombres
-        
És el sol que fa ombres
-        
Quan fa molt sol, fa ombres

 

 Avui està plovent. Repassem les coses que vam aprendre la sessió anterior. Què vam aprendre ?

     -         L’ombra
-        
Ara no es veu. Potser se n’ha anat corrents i s’ha enfilat a un arbre
-        
Ja no hi ha ombra perquè no hi ha sol i està plovent
-        
Si traiem els núvols sortirà l’ombra
-        
No sortirà l’amic màgic perquè està plovent una miqueta

Arribem a al conclusió que necessitem el sol perquè hi hagi ombra. Si el sol surt, surt l’ombra.

     -         Amb la llum de la llanterna també surt l’ombra

( ho comprovarem més endavant )

     -         No es veu el sol perquè està dormint
-        
I no surt l’ombra . Quan és de nit aquí, el sol està en un altre lloc
-        
Quan fa sol o lluna , fa ombra
-        
La lluna no fa ombra

( caldrà recordar que s’hi fixin per comprovar-ho )

     -         Si t’acostes al riu surt l’ombra

( hem de treballar la diferència entre projecció de l’ombra i reflex de la imatge )

Totes les ombres es mouen ?  Quines no caminen ?

     -         Els morts
-        
La paperera tampoc es mou
-        
Les finestres

Fem un dibuix de com estava el pati sense ombres

 

 Us recordeu que buscàvem l’altre dia ?

     -         Avui sí que hi haurà ombra perquè fa sol
-        
A la nit fa ombra
-        
De nit no fa ombra, amb una llanterna sí, però si no, no ! 
-        
Que de nit es necessita una farola o una llanterna perquè faci ombra
-        
Sense llanterna també fa ombra

Sortim a fora i juguem a trepitjar ombres. Es dirigeixen a un lloc d’ombra i diuen:

     -         Salvat !
-        
Aquí no hi ha ombra

Per què ?

     -         Perquè ja hi ha una altra ombra
-        
Perquè hi ha l’ombra del menjador

Per què es posa en Manel arrambat a la paret

     -          Perquè no hi ha ombra

Mirem com és l’ombra

     -         És negra, sense ulls, ni bata
-        
No té orelles, ni ulls ni bata
-        
No té peus, no té pèls...

Comparem l’ombra amb el reflex de la imatge al riu, on tenim ulls, bata, orelles...

Anem a dibuixar la nostra ombra. Abans mirem l’ombra de l’Àlex.

     -         És llarga
-        
Es mou com  ell

L’Àlex fa diferents moviments. L’observem.

     -         Fa el que fa l’Àlex
-        
Copia el que fem nosaltres perquè li agrada estar amb nosaltres.
-        
Els peus són prims. I estan enganxats als seus peus

Cadascú es dibuixa amb la seva ombra. Encara hi ha nens que no uneixen l’ombra a la persona. Molts s’obliden de posar el sol.

 

Presentem el projector. Volem que vegin ombra projectada en un lloc que no és el terra i que descobreixin que es necessita llum per veure ombra.

     -         La meva ombra fa el mateix que jo. Es veu el nas, les pestanyes, els cabells, quan ens posem així ( de perfil )
-        
Es veu més gran i ara més petita

Què faries per veure’t més petita ?

     -         És més petita si s’acosta a la paret
-        
Fes-te més gran ( es posa de puntetes, es tira després en darrera i es veu més gran )

En Jordi vol fer una ombra molt gran i es posa darrera la llum i no surt

     -         Estàs darrera la llum i no pot sortir
-        
Quan ens tirem cap enrera ens veiem més grans
-        
Però quan ens tirem darrera la llum no alumbra i no fa ombra

Juguem a endevinar per la silueta. Poso les ulleres d’en Marc al Sergi.

     -         Confonia alguns nens
-        
Aquest era el Marc, però no porta les ulleres

 

 Sortim al pati a dibuixar l’ombra de la xemeneia i tornem a la sala d’actes a jugar amb el projector. Ens posem per davant del llençol i juguem a fer el fantasma.

     -         Que hi ha llum i ombra i s’apaga quan algú s’hi posa davant el llum

En Ruben fa ombres xineses

     -         Moc els dits i es mou
-        
Hem de posar les mans a la llum

Faig posar l’Antonio darrera el projector. Per què no surt ?

     -         Perquè estic darrera la llum
-        
Perquè està darrera la cadira.

Traiem la cadira i comprovem que no té res a veure.
Juguem a endevinar què passa darrera el llençol.
Dibuixem un projector, un nen i una ombra, per veure si han entès com s’han de disposar en l’espai per tal de veure l’ombra.
Quan sortim de la sala passem per davant de l’ombra de la xemeneia.

     -         L’ombra s’ha mogut, on estava dibuixada ja no hi és. No sé com haurà passat. L’haurà canviada el gegant Farinetes
-        
El sol s’ha canviat de lloc

 

 Representarem el conte de la rateta amb ombres. Els ensenyo les siluetes dels animals.
Com ens podem posar per sortir nosaltres ?

     -         Posem aquí un moble i el tapem amb una manta

Repartim els personatges i assagem una mica. Què necessitem ?

     -         Posar les cortines i posar llum
-        
Llençol i titelles
-        
La llum, el projector

La representació va molt bé. I no ens queda més temps per les ombres.

  

Ens vam quedar amb les ganes d’aprofundir més: no vam fer ombres de colors, ni jocs amb llanternes en una habitació fosca, ni diapositives,... Però el muntatge no ens permetia disposar de més temps. Ara bé, pensem que ja tindran temps i ocasió de tornar a pensar com entendre el nostre amic màgic que ens acompanya quasi a tot arreu.

CEIP Ramon Massip-Dolors Granés
Cardedeu

 

Hi vols afegir el TEU comentari ?

Escriu directament al formulari o envia un missatge 

  
 
            

   

Tornar