EL RACÓ D'OBSERVACIÓ |
A la nostra classe hi ha permanentment un racó d'observació. Allà a principi de curs hi col.loco petxines, cargols de mar, calidoscopis, capses sonores, ulleres de colors... A poc a poc aquell racó es va convertint en el lloc on col.loquem les vivències col.lectives de la classe: plantes que plantem, tresors que recollim... I és allà on anem col.locant també tot allò relacionat amb el projecte que anem treballant. Normalment hi ha lupes, pots lupa, safates per classificar, fotografies relacionades amb el tema, contes... |
Aquest racó és perquè els nens hi vagin lliurement i facin el que vulguin però a partir d'aquí penso que cal programar situacions d'observació més estructurades per estirar més les observacions dels nens i nenes, per ajudar-los a trobar atributs, per fer-los fixar l'atenció,...
Per il.lustrar aquesta idea us exposo un projecte que hem plantejat aquest primer trimestre a la classe de P3, un dels objectius bàsics del qual era començar a aprendre a observar.
Els animals de
l'escola
Vam fer diverses sortides per l'escola: un dia de pluja vam sortir a
buscar cargols i en vam recollir uns quants, un altre dia vam agafar les
càmares de fotos (en tenim moltes i de moment les utilitzem sense carret però
els ajuden a fixar l'atenció) i vam anar a fotografiar animals, un altre dia
vam buscar en amagatalls, entre les plantes i sota les pedres per trobar rastres
de cargol, formigues i teranyines.
Més endavant, per parelles els vaig donar una fitxa d'observació
on hi havia dibuixats diferents elements (insectes, flors, fruits...), una lupa
i un llapis. Havien de recórrer el pati i encerclar el que trobessin. Després
ho posàvem en comú i explicavem on havíem trobat cada element.
Als cargols que vam recollir els vam fer un habitacle en una peixera. Vam
consultar un llibre per saber què necessitavem i s'hi van trobar tan bé que
van pondre ous. Per Nadal els vam alliberar i tornant de vacances ens vam trobar
els petits, petitíssims.
Vam jugar a tocar i descriure diferents closques sense mirar (posant-les
dins la capsa màgica, on endevinem per tacte), vam representar i modelar
l'espiral, vam intentar reproduir les taques de la closca del cargol, vam
recollir fotos de closques, d'espirals...
Al racó d'observació hi havia l'habitatge dels cargols, lupes per
mirar-los, un pulveritzador per fer-los pluja. Vam anar descobrint quin menjar
els agradava més de tots aquells que els donàvem.
En petit grup vam anar estirant les observacions i preguntes. El Santi
estava intrigat per saber per on feien caca i per fi ho va descobrir, també vam
discutir quantes banyes veiem, si podiem veure la boca... Un altre dia vam poder
descobrir-ne un ponent ous.
Vam anotar preguntes i recollir respostes gràcies als llibres i a
l'observació.
La tasca de mestra
Són de P3, era el primer trimestre però sovint quan anem pel carrer
agafen cucs, miren si tenen anelles, recullen fulles, pregunten, miren... Crec
que la nostra tasca ha de ser aquesta, ajudar a recollir les seves preguntes,
interessar-nos per allò que diuen, preguntar nosaltres mateixes per suggerir
nous dubtes, fent així que la curiositat que sempre senten no desapareixi.
Val a dir que una amiga bióloga em va recomanar uns llibres que em van ajudar molt,aquí els teniu:
Investigant els
éssers vius de la ciutat
Pedro Cañal de León
Ed Teide
Col. Bivac 1984
Com criar i estudiar
petits animals terrestres I i II
P González i B Ausin
Ed Teide
Col Bivac, 1985
Sílvia
Majoral CEIPM Parc del Guinardó Barcelona |
Comentaris
M'agrada
tenir el racó d’observació a
la classe i per això cada any el poso però sóc conscient que és
pobre. Crec que és un racó poc aprofitat, amb això vull dir que jo no
hi he dedicat temps a pensar objectius... Carme Mestre, 7/3/01 |
Hi
vols afegir el TEU
comentari ? |
Escriu directament al formulari o envia un missatge