EL RACÓ D'OBSERVACIÓ

 

A la nostra classe hi ha permanentment un racó d'observació. Allà a principi de curs hi col.loco petxines, cargols de mar, calidoscopis, capses sonores, ulleres de colors... A poc a poc aquell racó es va convertint en el lloc on col.loquem les vivències col.lectives de la classe: plantes que plantem, tresors que recollim... I és allà on anem col.locant també tot allò relacionat amb el projecte que anem treballant. Normalment hi ha lupes, pots lupa, safates per classificar, fotografies relacionades amb el tema, contes... 

En el racó d'observació

Aquest racó és perquè els nens hi vagin lliurement i facin el que vulguin però a partir d'aquí penso que cal programar situacions d'observació més estructurades per estirar més les observacions dels nens i nenes, per ajudar-los a trobar atributs, per fer-los fixar l'atenció,...

Per il.lustrar aquesta idea us exposo un projecte que hem plantejat aquest primer trimestre a la classe de P3, un dels objectius bàsics del qual era començar a aprendre a observar. 

Els animals de l'escola

Vam fer diverses sortides per l'escola: un dia de pluja vam sortir a buscar cargols i en vam recollir uns quants, un altre dia vam agafar les càmares de fotos (en tenim moltes i de moment les utilitzem sense carret però els ajuden a fixar l'atenció) i vam anar a fotografiar animals, un altre dia vam buscar en amagatalls, entre les plantes i sota les pedres per trobar rastres de cargol, formigues i teranyines.

Més endavant,  per parelles els vaig donar una fitxa d'observació on hi havia dibuixats diferents elements (insectes, flors, fruits...), una lupa i un llapis. Havien de recórrer el pati i encerclar el que trobessin. Després ho posàvem en comú i explicavem on havíem trobat cada element.

Als cargols que vam recollir els vam fer un habitacle en una peixera. Vam consultar un llibre per saber què necessitavem i s'hi van trobar tan bé que van pondre ous. Per Nadal els vam alliberar i tornant de vacances ens vam trobar els petits, petitíssims.

Vam jugar a tocar i descriure diferents closques sense mirar (posant-les dins la capsa màgica, on endevinem per tacte), vam representar i modelar l'espiral, vam intentar reproduir les taques de la closca del cargol, vam recollir fotos de closques, d'espirals...

Al racó d'observació hi havia l'habitatge dels cargols, lupes per mirar-los, un pulveritzador per fer-los pluja. Vam anar descobrint quin menjar els agradava més de tots aquells que els donàvem.

En petit grup vam anar estirant les observacions i preguntes. El Santi estava intrigat per saber per on feien caca i per fi ho va descobrir, també vam discutir quantes banyes veiem, si podiem veure la boca... Un altre dia vam poder descobrir-ne un ponent ous.

Vam anotar preguntes i recollir respostes gràcies als llibres i a l'observació.  

La tasca de mestra

Són de P3, era el primer trimestre però sovint quan anem pel carrer agafen cucs, miren si tenen anelles, recullen fulles, pregunten, miren... Crec que la nostra tasca ha de ser aquesta, ajudar a recollir les seves preguntes, interessar-nos per allò que diuen, preguntar nosaltres mateixes per suggerir nous dubtes, fent així que la curiositat que sempre senten no desapareixi.

Val a dir que una amiga bióloga em va recomanar uns llibres que em van ajudar molt,aquí els teniu:

Investigant els éssers vius de la ciutat
Pedro Cañal de León
Ed Teide
Col. Bivac 1984

Com criar i estudiar petits animals terrestres I i II
P González i B Ausin
Ed Teide
Col Bivac, 1985

Sílvia Majoral
CEIPM Parc del Guinardó

Barcelona

 

Comentaris

M'agrada tenir el racó d’observació  a la classe i per això cada any el poso però sóc conscient que és pobre. Crec que és un racó poc aprofitat, amb això vull dir que jo no hi he dedicat temps a pensar objectius...
Els nens hi van a estones lliures (només hi caben 2 nens) . Hi ha el què van portant de casa. A la tardor, per exemple, hi ha moltes fulles, pinyes, glans...i els nens ho  miren amb una lupa que hi ha al racó, ho toquen, ho comparen, ho expliquen... però no fem un treball sistematitzat. 
Al racó també hi ha un aparell de diapositives, d'aquests que són d'ús individual. Això de mirar diapositives és el que té més èxit. Les diapositives les vaig canviant depenent del tema de descoberta de l'entorn que estem treballant a l'aula. De vegades a les diapositives hi són ells, també tinc molts paisatges, animals.. 
De vegades quan hem treballat un tema concret de matemàtiques, com per exemple, el pes, hi he posat unes balances i els nens lliurement anaven a pesar els seus esmorzars, comparaven quin pesava més... 
També hi he posat imants que podien anar provant per la classe i veure a on s'enganxaven i a on no. 
M'agradaria tenir més idees i recursos per treballar aquest racó. Aquesta web crec que ens pot anar molt bé per intercanviar experiències.

Carme Mestre, 7/3/01

 

Hi vols afegir el TEU comentari ?

Escriu directament al formulari o envia un missatge 

  
 
            

   

                                                                                      Tornar