RECONSTRUïM MÒDULS |
Aquesta experiència es va dur a terme al CEIP Les Pinediques de Taradell.
Un cop al cicle, els nens i nenes fan una visita al Clik, i quan tornen,
recuperen totes les experiències viscudes i fins i tot reconstrueixen alguns
dels mòduls.
Al final, recullen la feina en un dossier que cadascú s'endú a casa, el
contingut del qual us exposem a continuació
Aquest llibre que teniu a les mans l'hem fet entre tots els nens i nenes del parvulari i el dediquem als nostres pares, germans, avis, cosins..., a tothom qui vulgui saber tot el què vam fer el dia que vam anar d'excursio a Barcelona
A l'escola hem parlat molts dies de l'excursió, l'hem recordada minut a minut i fins i tot hem reconstruït alguns dels jocs que vam observar i experimentar al Clik. En aquest llibre us ho expliquem tot: el que vam fer allà i el que hem fet a l'escola. Vosaltres ens el podreu llegir i nosaltres us el podrem explicar perquè l'hem fet i tot el que hi ha ho hem viscut.
És una sala de jocs dedicada exclusivament a nosaltres, els petits de
les escoles.
Tot just entrar a la sala ens fan seure per explicar-nos en què consisteix
"el Clik". Ens parlen de la bombeta que tots portem a dins. A on ?.
Doncs al cap. La bombeta és la que ens ajuda a pensar i per tant a descobrir
moltes coses. També per experimentar fem servir les mans i la vista.
Experimentar és el que haurem de fer al Clik. És un Museu on tot es pot tocar,
on és prohibit NO TOCAR. Ens posem una bata que té una bombeta dibuixada i a
jugar s'ha dit !
A continuació us expliquem algunes de les instal.lacions que hi ha. Són les
que també hem construït a l'escola. Cada classe dues instal.lacions.
Ens trobem amb una piscina plena d'aigua. Podem agafar vaixells i fer-los moure. Sabeu com ? Premem uns botons amb el peu i surt aire o aigua a través d'unes aixetes. D'aquesta manera els vaixells amb la força de l'aire o de l'aigua es mouen. De tant en tant, fem trampa i els fem moure empenyent-los directament amb la ma. | A l'escola hem
agafat una piscina gran i hem experimentat amb l'aigua, el vent i les
propietats que tenen els diferents objectes que hem utilitzat. Hem observat que el plàstic , la fusta i el vidre suren, i en canvi el metall, s'enfonsa. Bufant fort i conduint l'aire per un tub podem moure els objectes que suren. Si aquest vent el produïm amb un assecador de cabells podem fer fins i tot onades. I amb la pressió del raig de les pistoles d'aigua, es mouen els objectes que suren. |
Al Clik també hi ha una
mena de túnel on hi fa molt vent. Abans d'entrar-hi, prems un botó amb
el peu i el vent es posa en funcionament. Els cabells, la roba, els
globus...es mouen sense parar i quan s'acaba el vent, el moviment
desapareix. En agrada aquest túnel de vent. Quan som a dins sentim una gran alegria que ens fa saltar i cridar. |
A l'escola també fem un
túnel on hi fa vent. Aprofitem un tancat fet amb cartró que ja teníem
i hi coloquem tres ventiladors i onze assecadors de cabells. L'aire que
fan tots aquests aparells ens fa reviure el túnel del Clik. A dins hi pengem cintes de colors i globus que es mouen sense parar. També fem vent bufant, movent ràpidament les mans amunt i avall, amb ventalls i manxes. |
La màquina de fer música
del Clik es toca amb les mans i els peus. Està feta de material en desús. Un quadrant de bicicleta, una llanta, un manillar, caixes, un triangle, tapes, estreps de corda pels peus i manetes per les mans. Ens va entusiasmar
|
A l'escola ens construïm
els nostes propis instruments. Portem material en desús: capses de
llauna, de cartró, pots de iogurt, ampolles, gomes, petxines, capses de
cigars, gots de vidre i també aprofitem els espigots d'unes espigues de
blat de moro. Hem construït instruments de vent, de percussió, de corda, maraques, un piano, una guitarra o dues, tambors... No pararíem de tocar: ram pa ta plam te re te te patapim patapum ! |
Uns telèfons gegants de
color vermell criden especialment l'atenció dels nens i nenes, amb ells
poden divertir-se parlant amb diversos animals. Tenen l'opció de prémer una tecla on apareix dibuixat un animal i a continuació quedar sorpresos en reconèixer el seu crit característic.
|
Després d'experimentar amb
diferents tipus de telèfons, a l'escola volem muntar un telèfon per
sentir veus d'animals. Hem portat de casa tres animals de peluix que accionant-los fan la seva veu. N'hem obert un i hem vist que a dins tenen un "xip" que quan l'apretes fa la veu de l'animal. Per sentir les veus des de lluny hem fet un telèfon amb una mànega llarga i un embut a cada extrem, i com que ja sabem que la veu passa a través del tub-mànega podem sentir les veus dels animals de peluix des de lluny. |
La instal.lació consta
d'un gran recipient amb un líquid sabonós que permet realitzar
bombolles gegants. Els nens i nenes poden observar com es formen les bombolles i com peten i descobrir algunes de les seves característiques: comprovar que sempre acaben essent rodones, veure la seva transparència i les tonalitats de color que prenen i sentir-ne el tacte. |
A l'escola hem experimentat
amb la barreja líquida: a més de l'aigua i el sabó de rentar plats,
hi posem sucre i glicerina. Busquem diferents estris per fer bombolles i en trobem molts: peces de construcció foradades, eines de joguina també foradades, el canó del vaixell, palles, etc. També en construïm d'altres: cèrcols, triangles i quadrats fets amb filferro. Fem moltes bombolles amb tots aquests estris i ens adonem de les seves característiques: sempre queden rodones, sempre són transparents i agafen diferents tonalitats. Finalment descobrim que les bombolles estan plenes d'aire i per això peten. |
La instal.lació consta de
dues palanques de longitud diferent. El repte és aixecar dos grans
hipopòtams que pesen 100 Kg. cadascun. Els nens i nenes comproven la impossibilitat d'aixecar un animal tan gros emprant únicament la força dels braços i tan fàcil com resulta fent servir una eina: la palanca ! També s'adonen que aixecar l'hipopòtam amb la palanca llarga costa menys que fer-ho amb la curta, de manera que poden deduir que l'esforç per aixecar l'hipopòtam és menor en funció de la major longitud del braç de la palanca. |
A l'escola construïm una
palanca molt senzilla: lliguem dues barres de fusta a un cavallet, una
barra més curta i una altra de més llarga. Omplim una galleda gran de sorra que pesa 12 Kg. que gairebé no podem aixecar emprant la força dels braços. Lliguem aquesta galleda, primer a la barra llarga i després a la curta. Quan accionem les palanques ens adonem que ens és més fàcil aixecar la galleda amb la barra més llarga i ens costa més amb la barra curta. |
I quan totes les instal.lacions han estat a punt, durant un dia hem convertit el parvulari en un Museu com el Clik i tots els nens i nenes hem pogut jugar amb les instal.lacions que ens hem construït nosaltres mateixos.
CEIP
Les Pinediques Taradell |
Hi
vols afegir el TEU
comentari ? |
Escriu directament al formulari o envia un missatge