LES ERUGUES DE LA SEDA

 

Fem experiments

Teníem molts cucs de seda i vam voler experimentar amb ells.
Volíem veure com es comportaven els cucs posats en diferents habitacles i sota l'efecte de un imant.
Els vam repartir entre vàries capses.
Teníem quatre cucs posats en dues capses i aquestes unides per un imant. A cada una de les capses es va senyalitzar amb el pol que li corresponia del imant. Això és, una amb el pol nord i  l'altre amb el pol sud.

Una altra capsa era transparent i hi vam posar dos cucs. I finalment en una capsa gran de sabates vam posar la resta dels cucs.

I vam fer les següents observacions:
Els cucs que estaven en el pol S. Van començar a menjar molt ràpid i a fer-se grans. Els del N. no menjaven tant ni creixien tant ràpid.
A la capsa gran hi havia dos cucs molt petits i vam decidir de canviar-los i posar-los a la capsa del  pol S.
Vam veure que els cucs del pol S. menjaven més però tots han fet un capoll i de moment van sortint papallones.
Els cucs de seda mengen molta, moltíssima morera.

I més observacions

Es mouen fent corbes , S,S,S, saben aixecar el cos.
El seu cos és ple d’anelles.
Caminen amb unes potetes molt petites.
Son suaus, tous i freds, fan pessigolles.
Per una feina que estem fent, havíem d’explicar com els cucs es desplaçaven. Podeu veure el treball a les fotos.

 

Quantes potes tenen els cucs ?

Vam resoldre la qüestió de quantes potes té el cuc de seda. Comptem les potes que té en un costat i resolem el problema afegint l'altre costat.
En un costat té, 3 a davant, 2 anelles sense potes, 4 al mig i 1 a darrera de tot.
A cada costat el cuc té 8 potes i amb els dos costats en té 16.

 

Papallones i ous. Quin problema !

Quan els cucs han menjat molt, fan un capoll i quan té un forat surt la papallona.
A dins del capoll el cuc treballa molt i es converteix en papallona. Són papallones que no volen,  només caminen amb les potetes, mouen les ales i fan un soroll Z.Z.Z. com una abella. Tenen el cos ple d'anelles.
Les papallones no mengen res però fan els ous.
Els ous són petits com un microbi que és el més petit del món, com una boleta petita d’una polsera, com una engruna de pa.
Volíem saber quants ous feia una papallona. Vam dir 2, 4, un altre va dir 40, perquè li havia dit el seu germà.
Vam decidir que quan les papallones fessin ous els comptaríem. Però, ara  hem vist que era molt difícil perquè havíem de comptar molt i eren molt petits i ens podríem descomptar.
Sabem que les papallones posen de 300 a 600 ous.
Ho hem llegit a la enciclopèdia, "que és el llibre que posa les coses de veritat".  

Classe de GEGANTS
EI 5 anys

CEIP Dovella
Barcelona

Mª Dolors Marlet

 

Comentaris
 

Em pareix perfecte com heu treballat el tema, jo l’he realitzat als tres anys 
però veient sols el procés. A més desconeixia lo dels pols i ho provaré l’any 
pròxim. Però tinc un dubte, com guardeu els ous d’orugues de seda pel pròxim 
curs ?. M’agradaria em contestareu a tinacg@arrakis.es. Gràcies.

Vicenta Cervera, 4/6/2002

 

Tenir elements vius a l’aula sempre és fascinant per els més petits i els més grans i la veritat és que els cucs de seda, amb la seva transformació, sempre son una agradable companyia. Els infants no es cansen mai de mirar i remirar. M’ha agradat molt la narració de l’article.Bona primavera.  

Montse Espert, 6/6/2002

 

 

Hi vols afegir el TEU comentari ?

Escriu directament al formulari o envia un missatge 

  
 
            

   

                                 Tornar