SORTIM |
El
parvulari del CEIP Josep Orriols i Roca manté des de fa força anys la
tradició de reservar una tarda a la setmana per sortir. Així,
a nivell organitzatiu, es té en compte ja a principi de curs de guardar
un temps de la mestra de suport per a aquesta finalitat i es dóna molta
importància a la planificació de les activitats fora de l’escola,
naturalment, comptant que el temps i la programació concreta del moment
acompanyin.
El curs 1999/2000, i aprofitant circumstàncies favorables, vam decidir editar
un vídeo explicant les raons de les sortides setmanals als pares i mares,
pensant que mai els havíem fet explícites les idees que ens portaven a
mantenir aquest costum i les avantatges que hi vèiem.
Com veureu, la descoberta de l’entorn només és una de les raons per les que
sortim, però és que en el món de l’educació no hi ha parcel·les !
Us transcrivim a continuació el guió de la filmació. Penseu que amb imatges i
música el resultat és mooooooolt més atractiu !!
Nota: La veu directa està transcrita entre
cometes, la resta és veu en off. Les classes s’anomenaven Tigres i Lleons els
2 grups de 5 anys, Pingüins els de 4 i Elefants els de 3.
Entre parèntesi hem introduït alguna explicació que ajuda
a entendre el guió, ja que no comptem amb les imatges.
Moià,
el nostre poble està envoltat d'un entorn privilegiat que ofereix moltes
possibilitats per aprendre, descobrir, observar o disfrutar.
Fora de l'escola, viurem un munt d'experiències enriquidores que ajudaran els
nens i nenes a créixer i madurar
Anar pel carrer requereix un aprenentatge: cal estar
atent, comportar-se cívicament, passar per la vorera... Abans de sortir, ho recordem.
" On anem ? A veure els conills. Donarem la mà a la parella i anirem
caminant sense donar empentes... "
És important aprendre a moure'ns pel poble
correctament, evitant els perills i amb una actitud respectuosa.
|
Tigres i lleons van anar a veure la boira cap a la
muntanya. Ara busquen una manera de representar el que van observar.
" provem de posar-li a sobre la boira ? “( posen un paper de seda blanc a
sobre el dibuix del paisatge ) “I així sense boira i amb boira"
Els pingüins han anat observant al llarg del curs els canvis que el pas del
temps produeix en els arbres.
" Us en recordeu que al començar l'escola vam sortir a passejar i vam
veure un arbre molt bonic ? Podríem
anar a veure si aquell arbre té alguna flor "
Avui van a veure les flors de l'ametller. Al tornar, després de l'observació,
imiten la natura fent flors de paper que guarniran l'arbre de la classe. Aquest,
que van fent entre tots, segueix el ritme de les estacions talment com els de
veritat.
La sortida a l'embassament, amb oques i ànecs de diferents menes, la riera amb els seus petits animals, el parc, el bosquet o qualsevol dels camins són punts de partida ideals per a observar la vegetació i els animals. |
I sempre tenim cura de no embrutar ni deixar
deixalles, ni de fer malbé res innecessàriament.
El poble, la seva gent, les feines, les botigues,
granges, museus, espectacles... són molts recursos que podem visitar i
conèixer directament.
Les persones del poble col·laboren ben de gust si som respectuosos. Amb les
sortides. Els nens i nenes s’acosten a la gent, coneixen espais, àmbits i
tarannàs diferents, viuen de manera pràctica les feines, s’involucren més
en el que els envolta i s’acostumen a obrir-se a l’entorn.
A can Portet, ens obren les portes de les gàbies dels conills.
I els elefants miren, toquen, pregunten, observen, els agafen ... i
aprenen.
" Mira què mengen per dinar, i per sopar..."
Els marges, els baixadors, les muntanyes i els camps
són pistes esportives naturals que cal arribar a dominar per moure'ns amb
decisió i confiança
L'habilitat en el moviment, l'exercici físic, l'agilitat per
a sortir-se de situacions cada cop més complicades, equilibri, salts,
superar obstacles, escalar... tot ajuda que els nens i nenes siguin cada cop
més hàbils amb el seu cos i més capaços.
I mentre van amunt i avall s'adonen del que ja saben fer tot sols, s'atreveixen
a provar noves habilitats mirant el que fan els altres, superen reptes....
Cert que ens embrutem molt, però cada polsim de terra que s'endurà una simple
dutxa és una graó més en el creixement personal dels nens i nenes.
I sortim per passar-ho bé.
L'espai obert, el contacte amb la natura, el sol, la sensació d'aire lliure
aporten a cada sortida el caire festiu que ha d’acompanyar tota situació d’aprenentatge..
L'entorn
és una escola immensa. Cal conèixer,
respectar i
aprofitar la riquesa de les seves
possibilitats.
CEIP Josep Orriols
Moià
Comentaris
Penjo aquest text d’André
Giordan, una autoritat en l’ensenyament de les ciències a educació
infantil a França ( a l’escola maternal, diuen ells ) perquè lliga
enormement amb la proposta del CEIP Josep Orriols. Es tracta d’una
traducció lliure, i segurament poc acurada, però permet fer-se una
idea del que vol transmetre l’autor.
Montserrat Pedreira, 15/03/01 Les visitesSortir
de l’escola és una obertura al món exterior. A ben segur, una
sortida no és mai simple d’organitzar pels ensenyants, amb els
múltiples problemes de seguretat, responsabilitat, demandes
administratives, eventualment de finançament... però quin enriquiment
pot aportar a un infant una sortida ben preparada i organitzada ! . M. Coquide-Cantor i A. Giordan, L'enseignement scientifique et technique à l'école maternelle |
Hi
vols afegir el TEU
comentari ? |
Escriu directament al formulari o envia un missatge