SORTIM

 

El parvulari del CEIP Josep Orriols i Roca manté des de fa força anys la tradició de reservar una tarda a la setmana per sortir. Així,  a nivell organitzatiu, es té en compte ja a principi de curs de guardar un temps de la mestra de suport per a aquesta finalitat i es dóna molta importància a la planificació de les activitats fora de l’escola, naturalment, comptant que el temps i la programació concreta del moment acompanyin.
El curs 1999/2000, i aprofitant circumstàncies favorables, vam decidir editar un vídeo explicant les raons de les sortides setmanals als pares i mares, pensant que mai els havíem fet explícites les idees que ens portaven a mantenir aquest costum i les avantatges que hi vèiem.
Com veureu, la descoberta de l’entorn només és una de les raons per les que sortim, però és que en el món de l’educació no hi ha parcel·les !
Us transcrivim a continuació el guió de la filmació. Penseu que amb imatges i música el resultat és mooooooolt més atractiu !!

 Nota: La veu directa està transcrita entre cometes, la resta és veu en off. Les classes s’anomenaven Tigres i Lleons els 2 grups de 5 anys, Pingüins els de 4 i Elefants els de 3.  Entre parèntesi hem introduït alguna explicació que ajuda  a entendre el guió, ja que no comptem amb les imatges.

 Moià, el nostre poble està envoltat d'un entorn privilegiat que ofereix moltes possibilitats per aprendre, descobrir, observar o disfrutar.
Fora de l'escola, viurem un munt d'experiències enriquidores que ajudaran els nens i nenes a créixer i madurar 

Anem pel carrer

Anar pel carrer requereix un aprenentatge: cal estar atent, comportar-se cívicament, passar per la vorera...  Abans de sortir, ho recordem.
" On anem ? A veure els conills. Donarem la mà a la parella i anirem caminant sense donar empentes... "

És important aprendre a moure'ns pel poble correctament, evitant els perills i amb una actitud respectuosa.


" No podem deixar la nostra... PARELLA! I abans de travessar, què hem de fer ? Mirar. Esperar i mirar " 

Observem l’entorn

Tigres i lleons van anar a veure la boira cap a la muntanya. Ara busquen una manera de representar el que van observar.
" provem de posar-li a sobre la boira ? “( posen un paper de seda blanc a sobre el dibuix del paisatge ) “I així sense boira i amb boira" 
Els pingüins han anat observant al llarg del curs els canvis que el pas del temps produeix en els arbres.
" Us en recordeu que al començar l'escola vam sortir a passejar i vam veure un arbre molt bonic ?  Podríem anar a veure si aquell arbre té alguna flor "
Avui van a veure les flors de l'ametller. Al tornar, després de l'observació, imiten la natura fent flors de paper que guarniran l'arbre de la classe. Aquest, que van fent entre tots, segueix el ritme de les estacions talment com els de veritat.

Els pingüins a la riera La sortida a l'embassament, amb oques i ànecs de diferents menes, la riera amb els seus petits animals, el parc, el bosquet o qualsevol dels camins  són  punts de partida ideals per a observar la vegetació i els animals.

I sempre tenim cura de no embrutar ni deixar deixalles, ni de fer malbé res innecessàriament. 

El nostre poble

El poble, la seva gent, les feines, les botigues, granges, museus, espectacles... són molts recursos que podem visitar i conèixer directament.
Les persones del poble col·laboren ben de gust si som respectuosos. Amb les sortides. Els nens i nenes s’acosten a la gent, coneixen espais, àmbits i tarannàs diferents, viuen de manera pràctica les feines, s’involucren més en el que els envolta i s’acostumen a obrir-se a l’entorn. 
A can Portet, ens obren les portes de les gàbies dels conills.  I els elefants miren, toquen, pregunten, observen, els agafen ... i aprenen.
" Mira què mengen per dinar, i per sopar..." 

Amunt i avall

Els marges, els baixadors, les muntanyes i els camps són pistes esportives naturals que cal arribar a dominar per moure'ns amb decisió i confiança
L'habilitat en el moviment, l'exercici físic, l'agilitat per  a sortir-se de situacions cada cop més complicades, equilibri, salts, superar obstacles, escalar... tot ajuda que els nens i nenes siguin cada cop més hàbils amb el seu cos i més capaços.
I mentre van amunt i avall s'adonen del que ja saben fer tot sols, s'atreveixen a provar noves habilitats mirant el que fan els altres, superen reptes....
Cert que ens embrutem molt, però cada polsim de terra que s'endurà una simple dutxa és una graó més en el creixement personal dels nens i nenes.   

Disfrutem

I sortim per passar-ho bé. 
L'espai obert, el contacte amb la natura, el sol, la sensació d'aire lliure aporten a cada sortida el caire festiu que ha d’acompanyar tota situació d’aprenentatge..

L'entorn és una escola immensa. Cal conèixer,
respectar i aprofitar la riquesa de les seves
possibilitats.

                                                                    CEIP Josep Orriols
                                                                    Moià


Comentaris

Penjo aquest text d’André Giordan, una autoritat en l’ensenyament de les ciències a educació infantil a França ( a l’escola maternal, diuen ells ) perquè lliga enormement amb la proposta del CEIP Josep Orriols. Es tracta d’una traducció lliure, i segurament poc acurada, però permet fer-se una idea del que vol transmetre l’autor. 

Montserrat Pedreira, 15/03/01

Les visites

Sortir de l’escola és una obertura al món exterior. A ben segur, una sortida no és mai simple d’organitzar pels ensenyants, amb els múltiples problemes de seguretat, responsabilitat, demandes administratives, eventualment de finançament... però quin enriquiment pot aportar a un infant una sortida ben preparada i organitzada ! .
Sortir de l’escola convé sobretot per estimular la curiositat, la capacitat de qüestionar-se, descobrir, aprendre a “veure” i a  “viure experiències “ d’una altra manera.
Les sortides es fan preferentment a la proximitat de l’escola ( un bosc peri-urbà, un forn de pa, una granja, un museu de ciència, un terreny erm, un espectacle científic... ). Excepcionalment, els projectes més important poden portar a sortides més llunyanes ( una parc zoològic, el mar... ) o a sortides de més d’un dia. Les activitats realitzades durant aquestes sortides, allò que hem vist, experimentat, les qüestions, les observacions , els objectes trobats... tot servirà per nodrir i renovar les activitats de classe.

 
A la vegada experiències individuals i col·lectives, les sortides representen també sovint moments importants en la vida de la classe. Riques en emocions, contribueixen a la cohesió del grup.

Si les dificultats són vertaderament molt importants per sortir de l’escola, sempre es pot provar de “ fer entrar el món exterior a l’escola “. Una trobada ben preparada amb professionals, una mare i el seu bebè... els bombers, un espectacle de comediants... són sempre moments enriquidors pels infants

M. Coquide-Cantor i A. Giordan, L'enseignement scientifique et technique à l'école maternelle

 

Hi vols afegir el TEU comentari ?

Escriu directament al formulari o envia un missatge 

  
 
            

   

Tornar